Test MGS5 EV Exclusive (64 kWh): Evropští výrobci mají problém

přidejte názor

Čínsko-britský výrobce MG letos v létě představil další ze svých elektrických modelů. Tentokrát jde o konkurenta Škody Elroq a novinka nese jméno MGS5 EV. Plně elektrický crossover měří do délky 4,4 metru a sdílí modulární platformu MSP se sesterským modelem MG4. Do testu dorazilo plně vybavené provedení s větší baterkou a vy se dozvíte, zda stojí za pozornost.

MGS5 EV se vyznačuje futuristickým designem, podvozkem s pětiprvkovým zavěšením zadních kol a zákazník má možnost volby mezi dvěma provedeními. Ty se liší jak výkonem, tak i velikostí baterie. Základem nabídky je verze s výkonem 170 koní a LFP baterií o hrubé kapacitě 49 kWh. S ní vůz ujede podle WLTP až 340 a sprint z 0 na 100 km/h zvládne za 8 sekund.

Druhou volbou je testované provedení, které se chlubí výkonem 231 koní a hlavně pak větší NMC baterií s hrubou kapacitou 64 kWh. Za mě je silnější (a logicky dražší) verze mnohem lepší volbou, a to nejen kvůli lepší dynamice. MG totiž vyrobilo neuvěřitelně úsporné auto, ale o tom bude řeč až o několik odstavců níže.

Video: Představení MGS5 EV

Vůz v testu byl v nejvyšší výbavě Exclusive, která stojí 969 900 Kč. A jelikož MG není evropský či americký výrobce, vlastně zde neexistuje příplatková výbava. Připlatit si můžete pouze za konkrétní lak karoserie, kterých je v nabídce celkem šest. Základem je vždy bílý lak Dover, ostatní vychází na 16 tisíc Kč. 

Uhlazený a skoro až UFO design přídě má za následek nízký součinitel čelního odporu vzduchu Cx 0,27. To pomáhá ke snížení průměrné spotřeby a i já jsem si ve vysokých dálničních rychlostech všiml, že obtékání vzduchu kolem karoserie je precizní a do kabiny se dostává jen minimální šumění větru.

Test Kia EV3: Nejlepší auto na světě
Přečtěte si také:

Test Kia EV3: Nejlepší auto na světě

Interiér se nese ve znamení jednoduchosti

A zatímco design MGS5 EV se nemusí líbit každému, v kabině si bude jen málokdo stěžovat na nějaké nedostatky. Vyšší výbava přidává bohatou záplavu koženého čalounění, líbivé a na dotek příjemné dekory a nechybělo ani elektricky ovládané sedadlo řidiče s výhřevem. Trošku mě ale zklamalo, že mu chyběla paměť pro uložení pozice. Nastavení tuhosti bederní opěrky taktéž nebylo nejlepší a musel jsem jej provádět po staru skrze malou páčku na opěradle sedadla.

Na druhou stranu, tohle je jedna z mála chyb, které jsem za celou dobu testu dokázal najít. Ve voze byl dostatek místa ve všech směrech a za volant se pohodlně posadí i 192 cm vysocí řidiči, což není standardem ani u mnohem větších elektromobilů. Při jízdě v noci může leckoho rušit přílišný jas digitální palubní desky, která i v nastavení „nízké“ svítí poměrně hodně. Oceňuji fyzická tlačítka pro ovládání směru, teploty a rychlosti klimatizace.

Kabina působí skoro až luxusním dojmem 

Autor: Roman Havlín

Středu palubní desky vévodil 12,8“ dotykový displej, který má svůj vlastní operační systém vyvinutý přímo u MG. Ten fungoval na jedničku, měl rychlé reakce a hlavně pak pohyb v něm je dostatečně přehledný. Dokonce je tu i lišta s hlavními zkratkami, skrze které jsem měl možnost okamžitě vypnout různé bezpečnostní asistenty, Doslova příjemný šok mi způsobila mapa navigace, která svým zpracováním a grafikou patří ke špičce současné nabídky. 

Navíc, vůz byl připojen k internetu a prostřednictvím 4G sítě a tak jsem mohl využívat i aktuální předpověď počasí v cílové destinaci. Kdo se rozhodne s MGS5 EV jet na dovolenou, měl by mít na paměti, že jeho kufr disponuje objemem 453 litrů. Je zde také dvojité dno, kam se bez problému vejdou nabíjecí kabely. 

A jak vlastně takhle britsko-čínská novinka jezdí? Už jsem naznačil, že vyšší výkon a větší kapacita baterie zde mají velký přínos.

Test MG4 XPower: Pozor, zběsilé napětí
Přečtěte si také:

Test MG4 XPower: Pozor, zběsilé napětí

Testovaný vůz totiž navzdory bohaté výbavě vážil 1725 kg, což je na takto velký elektromobil málokdy vídaná hodnota. Ve spojení s výkonem 231 koní se jedná hodně rychle jezdící crossover, jehož největším limitem může být špatné obutí a absence čtyřkolky. 

Jede jako vystřelený z praku

Během testování jsem vyzkoušel všechny dostupné jízdní režimy (Comfort, Normal, Sport, Snow a Vlastní). V nich se prakticky liší jen reakce elektromotoru na polohu pedálu akcelerátoru a tuhost posilovače řízení. Určitě zde nepočítejte s adaptivním podvozkem, ten není k dispozici. Testovaná specifikace ale dokáže upalovat rychlostí až 190 km/h a bylo pro mě překvapením, s jakou lehkostí dokáže tohle MG takového tempa dosáhnout.

 Vůz nijak nedává najevo výkon 231 koní

Autor: Roman Havlín

Inženýři v MG navíc přemýšleli hlavou a navzdory přítomnosti 18“ disků není podvozek zbytečně prkenný, ale ani příliš měkký. MG 5S EV má tlumiče a pružiny naladěny přesně tak akorát. Na vyloženě sportovní jízdu to ale nikdy nebude, jelikož na limitu se začnou projevovat citelné náklony karoserie. V rámci úsporné jízdy lze využívat několik úrovní rekuperace. Bohužel zde neexistuje možnost plachtění, takže řidič se musí spokojit nanejvýš s nastavením Nízká

O síle rekuperace lze rozhodnout v palubním menu vozu, ale já spíše doporučuji naprogramovat tuto funkci do jedné z hvězdiček na volantu. Po jejím dalším stisknutí se rekuperace okamžitě změní, ale pozor, ani v nastavení Vysoká vůz nedokáže úplně zastavit na místě. A jak je to tedy se spotřebou? 

Nechtěl jsem tomu věřit, ale po zpětném dobití vozu se mi potvrdilo, že s MGS5 EV se dá bez přehnané snahy jezdit za rovných 15 kWh na 100 km. Tato hodnota obsahovala ze 40 % město, z 30 % dálnice a zbytek tvořily okresní silnice.

Test Škoda Elroq: Za cenu Karoqu s místem jako v Kodiaqu
Přečtěte si také:

Test Škoda Elroq: Za cenu Karoqu s místem jako v Kodiaqu

Bomba za necelý milion

Ačkoliv tedy baterie ve vyšší specifikaci nabízí jen 64 kWh, při této spotřebě je zaručen dojezd 400 km, aniž by se posádka ochudila o tepelný komfort. K testovanému MG mám ale jednu větší výtku. Ačkoliv je dnes v oblibě příjem rádia ve formátu DAB+, často se mi v tomhle voze stávalo, že rádio zkrátka odmítlo hrát.

 Ve vyšší výbavě jsou k dostání maximálně 18" disky

Autor: Roman Havlín

Ukazatel signálu sítě byl vyplněn do maxima, ale digitální rádio mělo výpadky a často nehrálo ani v místech, kde jsem s tím u jiných vozidel neměl sebemenší problém. Tohle by mě jako uživatele štvalo a je otázkou, co za tím vlastně stálo. Jinak mi ale přijde MGS5 EV jako důstojně vybavený a dospěle jezdící elektromobil pro čtyřčlennou rodinu. 

Ve vyšší výbavě Exclusive nechybí nic z podstatných prvků výbavy a třeba obraz 360stupňového parkovacího asistenta je lepší než u německé prémie. Plusem jsou i bohaté odkládací prostory a kvalitní materiály v kabině.

+ spotřeba, cena, jízdní komfort, kvalita zpracování, obraz parkovací kamery
-  nelze mít pohon obou náprav, špatný příjem DAB rádia, chybí funkce plachtění

Zdroj: autorský text

  • Žádné názory