- Bezkonkurenční nástup točivého momentu od nulových otáček
- Zanedbatelná cena energie potřebné na jeden kilometr jízdy
- Vysoká úroveň jízdního komfortu
-
- Omezený dojezd
- Vysoká pořizovací cena
Na mizivé provozní náklady elektrického skútru se zvyká velmi snadno; za jedinou korunu českou ujede bezmála čtyři a půl kilometru. To je víc než dvojnásobná vzdálenost proti té nejúspornější benzinové stopětadvacítce, nemluvě o maxiskútru se srovnatelným výkonem. Ten ukrojí z rozpočtu na dopravu klidně čtyřikrát tolik. A když se na semaforu rozsvítí zelená, necháte v zrcátkách nejen všechna auta, ale i supersportovní motocykl, protože v rozjezdech z místa je elektromotor nedostižný.
Ozubený řemen roztočí zadní kolo C evolutionu mocnou silou 72 Nm, a to hned ve stejné sekundě, kdy otočíte plynem na doraz. Teď už je snad jasné, proč v seznamu základní výbavy figuruje kontrola trakce. Bez ní by vás na zmoklém přechodu nebo olejové skvrně zadek předběhl dřív, než stačíte zaklapnout – takhle to elektronika udělá sama. Když se však hlídač prokluzu do akce nezapojí, dokáže skútr i přes poměrně vysokou provozní hmotnost zrychlit z nuly na 50 km/h za 2,7 sekundy! No řekněte: kdo z vás to má? Nekorunovaný král městských sprintů se však neztratí ani na dálnici, přestože jeho maximální rychlost výrobce omezil na 120 km/h. Dokáže totiž se stejnou svižností akcelerovat kdykoli, takže na předjetí kamionu mu stačí dvě mrknutí oka.
Cestovního komfortu, zajištěného kvalitním odpružením a velkorysými rozměry sedla i kapotáže, si však příliš dlouho neužijete. Na deklarovaný dojezd 100 km (kromě testované verze je v nabídce ještě varianta Long Range s dojezdem 160 km) lze dosáhnout jedině střídmou ekonomickou jízdou v režimu Eco Pro, kdy jsou akcelerační schopnosti citelně omezeny.
Mnohem zábavnější režim Dynamic spotřebuje kapacitu akumulátoru po zhruba 80 kilometrech, podobně jako dálniční mód Sail, který vůbec nevyužívá rekuperaci, a po uvolnění plynové rukojeti pokračuje v plavné jízdě setrvačností. Ve městě se nejlépe osvědčil režim Road s padesátiprocentním brzdným účinkem motoru (převedeným zpět na energii) a plnou akcelerací. Omezený akční rádius přitom předurčuje základní model C evolution právě k pohybu po městě a okolí, na delším výletě si musíte dát aspoň dvouhodinovou pauzu na nabití akumulátoru.
BMW C Evolution: Verdikt
Ovladatelností a komfortem může C evolution směle konkurovat těm nejlepším maxiskútrům s konvenčními motory a v akceleraci je pohodlně strčí do kapsy. Má však také svoje nevýhody, přičemž omezený dojezd nemusí být nutně jednou z nich, pokud se do něj vejde váš denní itinerář. Vysoké pořizovací náklady se vám ale vrátí až po dlouhých desítkách tisíc kilometrů, a to už nejspíš bude čas na investici do nového akumulátoru.
Cena testovaného motocyklu: 395 850 Kč
Foto: Václav Novák
Technické údaje | BMW C Evolution |
---|---|
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Rozvor kol (mm): | 1610 |
Výška sedla v nezatíženém stavu (mm): | 768 |
Zdvihy pérování vpředu/vzadu (mm): | 120/115 |
Úhel krku řízení (°): | 65,9 |
Pneumatika vpředu | 120/70 R15 |
Pneumatika vzadu | 160/60 R15 |
Hmotnost bez náplní (kg): | 275 |
PODVOZEK | |
Rám: | hybridní z hliníku |
Zavěšení vpředu: | převrácená vidlice Ø 40 mm |
Zavěšení vzadu: | jednoramenná kyvná vidlice, pružicí a tlumící jednotka |
Brzdy vpředu: | dvoukotoučová s dvoupístkovými třmeny, Ø 270 mm |
Brzdy vzadu: | jednokotoučová s dvoupístkovým třmenem, Ø 270 mm |
MOTOR | |
Konstrukce: | kapalinou chlazený synchronní elektromotor |
Nejvyšší výkon (kW/min-1): | 35/4650 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 72/0-4500 |
Dojezd (km): | 100 |