Test elektrického skútru BMW C Evolution: Pod proudem

7 nových názorů
Autor: Redakce

+

  • Bezkonkurenční nástup točivého momentu od nulových otáček
  • Zanedbatelná cena energie potřebné na jeden kilometr jízdy
  • Vysoká úroveň jízdního komfortu

-

  • Omezený dojezd
  • Vysoká pořizovací cena

Na mizivé provozní náklady elektrického skútru se zvyká velmi snadno; za jedinou korunu českou ujede bezmála čtyři a půl kilometru. To je víc než dvojnásobná vzdálenost proti té nej­­­ús­pornější benzinové stopětadvacítce, nemluvě o maxiskútru se srovnatelným výkonem. Ten ukrojí z rozpočtu na dopravu klidně čtyřikrát tolik. A když se na semaforu rozsvítí zelená, necháte v zrcátkách nejen všechna auta, ale i supersportovní motocykl, protože v rozjezdech z místa je elektromotor nedostižný.

Ve městě a okolí si s dojezdem zhruba 100 km vystačíte

Ozubený řemen roztočí zadní kolo C evolutionu mocnou silou 72 Nm, a to hned ve stejné sekundě, kdy otočíte plynem na doraz. Teď už je snad jasné, proč v seznamu základní výbavy figuruje kontrola trakce. Bez ní by vás na zmoklém přechodu nebo olejové skvrně zadek předběhl dřív, než stačíte zaklapnout – takhle to elektronika udělá sama. Když se však hlídač prokluzu do akce nezapojí, dokáže skútr i přes poměrně vysokou provozní hmotnost zrychlit z nuly na 50 km/h za 2,7 sekundy! No řekněte: kdo z vás to má? Nekorunovaný král městských sprintů se však neztratí ani na dálnici, přestože jeho maximální rychlost výrobce omezil na 120 km/h. Dokáže totiž se stejnou svižností akcelerovat kdykoli, takže na předjetí kamionu mu stačí dvě mrknutí oka.

TFT displej má původ v elektromobilu BMW i3. Čte se skvěle
Akumulátor lze nabíjet z veřejné stanice i ze zásuvky v garáži

Cestovního komfortu, zajištěného kvalitním odpružením a velkorysými rozměry sedla i kapotáže, si však příliš dlouho neužijete. Na deklarovaný dojezd 100 km (kromě testované verze je v nabídce ještě varianta Long Range s dojezdem 160 km) lze dosáhnout jedině střídmou ekonomickou jízdou v režimu Eco Pro, kdy jsou akcelerační schopnosti citelně omezeny.

BMW má na kontě 3 miliony vyrobených motocyklů. Projděte se s námi montážní halou
Přečtěte si také:

BMW má na kontě 3 miliony vyrobených motocyklů. Projděte se s námi montážní halou

Mnohem zábavnější režim Dynamic spotřebuje kapacitu akumulátoru po zhruba 80 kilometrech, podobně jako dálniční mód Sail, který vůbec nevyužívá rekuperaci, a po uvolnění plynové rukojeti pokračuje v plavné jízdě setrvačností. Ve městě se nejlépe osvědčil režim Road s padesátiprocentním brzdným účinkem motoru (převedeným zpět na energii) a plnou akcelerací. Omezený akční rá­dius přitom předurčuje základní model C evolution právě k pohybu po městě a okolí, na delším výletě si musíte dát aspoň dvouhodinovou pauzu na nabití akumulátoru.

BMW C Evolution: Verdikt

Ovladatelností a komfortem může C evolution směle konkurovat těm nejlepším maxiskútrům s konvenčními motory a v akceleraci je pohodlně strčí do kapsy. Má však také svoje nevýhody, přičemž omezený dojezd nemusí být nutně jednou z nich, pokud se do něj vejde váš denní itinerář. Vysoké pořizovací náklady se vám ale vrátí až po dlouhých desítkách tisíc kilometrů, a to už nejspíš bude čas na investici do nového akumulátoru.


Cena testovaného motocyklu: 395 850 Kč

Foto: Václav Novák

Technické údaje BMW C Evolution
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor kol (mm): 1610
Výška sedla v nezatíženém stavu (mm): 768
Zdvihy pérování vpředu/vzadu (mm): 120/115
Úhel krku řízení (°): 65,9
Pneumatika vpředu 120/70 R15
Pneumatika vzadu 160/60 R15
Hmotnost bez náplní (kg): 275
PODVOZEK
Rám: hybridní z hliníku
Zavěšení vpředu: převrácená vidlice Ø 40 mm
Zavěšení vzadu: jednoramenná kyvná vidlice,
pružicí a tlumící jednotka
Brzdy vpředu: dvoukotoučová s dvoupístkovými třmeny, Ø 270 mm
Brzdy vzadu: jednokotoučová s dvoupístkovým třmenem, Ø 270 mm
MOTOR
Konstrukce: kapalinou chlazený synchronní elektromotor
Nejvyšší výkon (kW/min-1): 35/4650
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 72/0-4500
Dojezd (km): 100
Jindrich (neregistrovaný)
Slovíčkaření, které na významu nic nemění. Je to skútr od BMW a je tak logický, že bude stát víc, než od číňana.
Radek (neregistrovaný)
Při téhle ceně mi to přijde na náklady stejné jako ježdění taxíkem.
Honza (neregistrovaný)
Sem s ním ale tak do 50 tisíc jinak se totiž úspora na provozních nákladech žádná neobjeví, za 400 tis. je to nesmysl kupovat!
Jindrich (neregistrovaný)
Je to BMW. Ona se snad zohledňuje cena X7 oproti Kodiaku nebo jakýkoli jiný příklad. Kdo chce sledovat jen náklady a návratnost investice, tak prostě BMW nepořídí. Jsou od 30 tis Kč k dispozici skútry čínské, tam je návratnost někde jinde. A kvalita a jízdní zážitek pochopitelně taky.
Miloš (neregistrovaný)
Já bych kvalitu BMW moc nevychvaloval. Rozhodně neodpovídá těm 400 tisícům. S jejich automobily mám bohaté zkušenosti a nikdy více. To už raději tu levnou Čínu.
  • Našli jste v článku chybu?