V Česku aktuálně zažíváme silné mrazy. Majitelé dieselových aut se mohou v chladném počasí snadno dostat do potíží kvůli zamrzlé naftě. Norma nařizuje v tomto období prodávat naftu s filtrovatelností do -20°C. Někteří motoristé navíc můžou mít v nádrži ještě směs podzimní přechodové nafty, což může znamenat problém už při teplotách okolo -8°C. Řešením jsou aditiva nebo nafta do silných mrazů. Pokud vám palivo zamrzne, pomůže autoservis nebo teplá garáž. Neostýchejte se zavolat asistenční službu vaší pojišťovny. Většinou máte základní pomoc v ceně.
Na rozdíl od automobilových benzinů, které fungují zcela standardně i při mrazech až -40°C, obsahuje motorová nafta parafíny, které při teplotách nižších než -8°C vytvářejí drobné krystalky, které mohou omezit průchodnost filtrem a někdy jej dokonce i ucpat. Norma pro motorovou naftu proto stanovuje tzv. filtrovatelnost CFPP (Cold Filter Plugging Point), jež udává teplotu, při které dojde k ucpání studeného naftového filtru. Na českém trhu se v závislosti na ročním období prodává několik druhů naft, které se liší filtrovatelností.
Zimní nafta do -20°C
Kvalita motorových naft je definována evropskou a českou normou, kterou musí dodržovat výrobci, distributoři i prodejci u čerpacích stanic. V období od 15. 4 do 30. 9. se prodává letní nafta patřící do třídy B s filtrovatelností do 0°C. Od 1. 10. do 15. 11. následuje třída D, tzv. přechodová nafta, která je do -10°C. „Aktuálně musí veškeré veřejné čerpací stanice nabízet zimní naftu pro mírné klima třídy F, jejíž bod filtrovatelnosti je -20°C,“ upozorňuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která firmám poskytuje tankovací karty euroShell a EuroOil. Na mnoha místech v Česku ale v těchto dnech spadla přes noc teplota i pod -20°C. Nabízí se proto otázka, jak předejít problému zamrznutí nafty. „Vyšší odolnost proti zamrznutí si může motorista obstarat sám a to přidáním speciálních aditiv do nafty,“ doplňuje Duraković s tím, že individuální aditivací lze zlepšit filtrovatelnost o 5°C.
Pozor na zbytky letní nafty v nádrži
Motoristé se často dopouštějí chyb tím, že mají v nádrži ještě směs letní nafty s filtrovatelností kolem 0°C natankovanou např. kolem 30. září a přechodové nafty do -10°C natankovanou např. kolem 10. listopadu. „Finální směs letních a přechodových naft v nádrži vozidla pak může vést k vytváření krystalků parafínů už při venkovních teplotách pod -8°C“ a jedno doplnění zimní naftou o hodnotě minus 20°C nezabezpečí provozní spolehlivost nafty pro takto silné mrazy,“ upozorňuje Václav Loula, šéf stálé komise pro paliva České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO). Situaci podle něj může rovněž zkomplikovat voda v palivovém systému nebo dlouho neměněný palivový filtr, který je vhodné před zimou vyměnit. Pokud nafta zamrzne, většinou se neobejdeme bez odborné pomoci. „V servisu vozidlu vymění naftový filtr a vyčistí palivový systém od vypadlých parafínů. Pokud existuje možnost vozidlo odstavit do teplé garáže či haly, je to také řešení. Následně je potřeba přidat aditiva a doplnit nádrž naftou o lepších zimních parametrech,“ dodává Václav Loula.
Nebojte se v případě zamrznutí nafty volat asistenční službu své pojišťovny. Bez ohledu na to, zda máte havarijní pojištění nebo jen povinné ručení, i základní asistence, která je dnes u povinného ručení standardem, zpravidla pokryje odtah vozidla do servisu. „Asistenční služba umožňuje většinou i v nezákladnější variantě uhradit odtah vozidla a pomoc v případě vybití autobaterie, poškození pneumatik nebo při nedostatku, záměně či zamrznutí paliva, popř. jiných provozních kapalin,“ uvádí Petra Rumlová, vedoucí Online prodeje Finance.cz, kde lze sjednat havarijní pojištění a další finanční produkty online. „Za nevelký příplatek lze přitom získat mnohem rozsáhlejší asistenční služby s vyššími limity. Doporučuji proto rozsah asistenčních služeb při sjednávání havarijka nebo povinného ručení zvážit,“ dodává Petra Rumlová.
K dostání je i nafta do -30°C
Na trhu v ČR jsou u některých společností v nabídce prémiové nafty. Jsou speciálně aditivované nebo technologicky upravené, čímž se vylepšuje řada užitných vlastností, jako jsou snadnější studené starty, ochrana proti korozi či mazivost. „Některé prémiové nafty v zimním období mají i lepší filtrovatelnost, většinou v rozsahu od -26°C až -30°C. Výdejní místa bývají zpravidla marketingově označeny s doplňujícími informacemi, že se jedná o naftu pro silné mrazy,“ uvádí Václav Loula z ČAPPO. „Podle vývoje teplot může být k dostání i arktická nafta třídy 2 na vybraných čerpacích stanicích, zejména v horských oblastech nebo pro vybrané tzv. chráněné zákazníky. Ta má filtrovatelnost až na úrovni -32°C,“ dodává Loula. Chráněné zákazníky představují vozidla záchranné služby, hasičů, armády, dále nemocnice, které musí mít naftu pro své dieselové agregáty, nebo i dopravní podniky, které mohou mít nasmlouvány dodávky arktické nafty pro zajištění provozní spolehlivosti při extrémních mrazech.
Lukáš Pololáník