Tatra kolem světa patří k jedněm z mála automobilových projektů československé socialistické éry, na které můžeme být dodnes právem hrdí. Pokud se přeneseme přes fakt, že měla z větší části politický podtext, udělala tato expedice tatrováckým výrobkům skvělé jméno. Celkově vzato však expedice příliš úspěšná nebyla.
21tunový kolos s nástavbou z Vagónky Studénka, postavenou podle projektu tamní pobočky Výzkumného ústavu kolejových vozidel, byl zkonstruován na základech produkční verze Tatra 815 6x6. Expediční speciál poháněl vznětový vidlicový desetiválec T3-929 s výkonem 208 kW.
Model Tatra 815 už v té době nebyl žádnou velkou novinkou. Výjimečnost speciálu spočívala především v jeho nástavbě, která se na více jak tři roky stala účastníkům expedice domovem. Automobil byl de facto rozdělen na tři podlaží, kdy nejspodnější tvořil páteřový podvozek s centrální nosnou rourou a nezávislé zavěšenými koly na výkyvných polonápravách. Zde se nacházely nádrže na naftu a vodu společně s prostory pro náhradní díly, nářadí a 5kW elektrický dieselagregát apod. Na kabinu řidiče uprostřed navazovala kuchyňka, pracovna a ložnice, za kterou byla malá sprcha a WC. V horní části nástavby se pak nacházel ještě výsuvný stan se čtyřmi lůžky. V zadní části nástavby, kde byl velký úložný prostor, našel své místo moped Babetta, nafukovací člun a dvoumístné motorové rogalo pro natáčení filmových záběrů.
Expedice Tatra kolem světa započala 17. března v 1987 Kopřivnici a druhý den oficiálně odstartovala ze Staroměstského náměstí v Praze. Posádku tvořili kameraman Jiří Stöhr, novinář a fotograf Petr Bárta, kteří se spolu zúčastnili Expedice Lambaréné z roku 1968 (rovněž s Tatrou), jaderný fyzik a navigátor Stanislav Synek, který byl i tlumočníkem a zvukařem výpravy a geolog, potápěč a pilot rogala František Jeniš. Za volantem „úřadoval“ tatrovácký mechanik a kuchař v jedné osobě Dalibor Petr. V Brazílii ho vystřídal kopřivnický Karel Valchař, jenž za volantem strávil dva roky. V Číně pak posádku doplnil další tatrovák Aleš Novák.
Úkolem expedice byla nejen propagace Československa a výrobků kopřivnické Tatry, ale také natočit dva celovečerní filmy a televizní seriál o 56 dílech. Nakonec však vznikl pouze jeden dokumentární film. Napsáno bylo také několik knih.
 Posádka expedice Tatra kolem světa. F. Jeniš (druhý zleva) zemřel při sjíždění divoké pakistánské řeky
 Posádka expedice Tatra kolem světa. F. Jeniš (druhý zleva) zemřel při sjíždění divoké pakistánské řekyPrvní tisíce kilometrů Tatra 815 GTC absolvovala po evropských zemích a Sovětském svazu, aby se co nejvíce eliminovaly případné technické problémy. Následně přes německý Bremerhaven expedice vyplula do kanadského Halifaxu a zamířila do Spojených států amerických. Přestože americké úřady se vstupem na své území žádné problémy nedělaly, posádka Tatry byla neustále sledována tajnými agenty CIA i FBI. I přes mnoho kontrol nenašli žádné důkazy o špionáži, a tudíž žádné problémy nenastaly.
Ty přišly až v Guatemale. Vřelé přijetí včetně několika povolení přeletu nad mayskými pyramidami v národním historickém parku Tikal vystřídala ostrá akce guatemalské armády, která posádku na devět dní uvěznila s tím, že v zemi provádí špionáž. Velkým štěstím bylo, že zatčení se odehrálo přesně rok od počátku expedice a do Guatemaly přicestoval reportér ČT. Jako první přišel na to, že všichni účastníci sedí ve vezení, a zalarmoval velvyslanectví. Kromě okamžitého vyhoštění Guatemalci rozkradli a zničili vybavení expedičního speciálu a zabavili množství filmových materiálů.
Podle výpovědi účastníků však největším úskalím nebyly úřady či tajná policie s armádou rozvojových zemí, nýbrž stísněný prostor uvnitř tatry, který ve všech členech vyvolával ponorkovou nemoc. Tři roky v tak malém prosotru si prostě musely vyžádat svou daň. Jak vypověděl Petr Bárta, nešlo o hádky, spíše o precizně mířené narážky a výpady, které členové sice mlčky přecházeli, ale uvnitř doslova vařili…
Z Guatemaly se Tatra vrátila do Mexika a následně z Kostariky zamířila lodí do Jižní Ameriky, kde projela Uruguay, Argentinu, Bolívii, Peru a Ekvádor. Z jihoafrického kontinentu se přesunula na Nový Zéland a do Austrálie. Asijská část cesty začala Indonésií, pokračovala Indočínou, Čínou a Pákistánem.
Právě v Pákistánu se odehrála největší tragédie výpravy, když se při sjíždění řeky Hunza v severní části země převrátil gumový člun s novým členem výpravy Alešem Novákem a Františkem Jenišem. Novák se stihl chytit člunu a doplavat ke kamenům na břehu. Jeniš takové štěstí neměl a v peřejích utonul. Sjíždění řeky byla dobrovolná aktivita účastníků, o to víc je jeho smrt zbytečnější.
I přes citelnou ránu Tatra kolem světa pokračovala dál přes Blízký východ a Balkán, než 4. května 1990 dojela do Prahy. Za 1142 dní celkově urazila 195 tisíc kilometrů (po vlastní ose 139 860 km) a navštívila 67 zemí. Expedice se vrátila do země, která byla jiná než v době odjezdu. N přijetí veřejností to bylo až příliš znát. Tatra kolem světa představovala projekt komunistického režimu a lidé ho tak vnímali. Navázané kontakty se navíc s pádem režimu staly prakticky bezcennými, podniky zahraničního obchody tehdejšího Československa končily.
Ve stínu politických změn výsledky expedice nikoho příliš nezajímaly a filmové a fotografické materiály zůstaly z velké zčásti nezpracovány. Přitom členové expedice absolvovali na 50 tiskových konferencí v téměř čtyřiceti zemích, napsali stovky reportáží, nafotili desetitisíce snímků a natočili přes sto hodin filmového materiálu.
 
 
 
 
 
 
 

 
 
