Upozornění vychází ze statistik sdružení za první polovinu letošního roku. Podle dat se skoro 80 % případů stočených kilometrů týká deseti značek automobilů. Často jde přitom o prémiové vozy.
Nejčastěji jsou upravovány tachometry u aut starších pěti let, dovezených například z Německa, Belgie, Nizozemí či Itálie – a stočení často přesahuje 100 000 km. Podle dostupných dat přichází kupující kvůli stočeným kilometrům v průměru až o 20 % hodnoty vozu, což může u některých vozidel představovat i více než 60 000 Kč,
upozornil Zbyněk Veselý, předseda sdružení SOVA s tím, že manipulace s tachometrem může poukazovat i na další možné úskalí: Vozy, u kterých byl tachometr stočený, často nedostanou předepsanou servisní údržbu, jako je výměna rozvodů či dalších dílů. Výsledkem jsou nečekané poruchy a vyšší riziko závad v prvních měsících po koupi
.
Nejčastěji se stočení tachometrů týká aut starších pěti let. Navíc je často prováděno opakovaně, aby vůz zůstal pod hranicí 100 000 nebo 150 000 km. Průměrné stočení v letošním roce činí přes 100 000 km,
doplnil Veselý.
Značky s nejčastěji odhalenou manipulací (abecední pořadí):
- Audi – A4, A6
- BMW – řada 3, řada 5
- Ford – Mondeo, Focus
- Mercedes-Benz – třída C a E
- Peugeot, Renault, Fiat – zejména z dovozu
- Škoda – Octavia, Superb, Fabia
- Toyota – Corolla, Avensis a zejména u vozů dovezených z flotil také RAV4,
- Volkswagen – Passat, Golf, Touran
Nejčastěji se podle dat sdružení týká úprava tachometrů aut značky Škoda, což ale souvisí s tím, že škodovky jsou nejčastějším vozem na tuzemských silnicích.
Sdružení každopádně u nákupu ojetého vozu doporučuje si pečlivě prověřit jeho historii – např. vozy využívané v minulosti pro účely taxislužby jsou rizikovější. Je nutné si také zkontrolovat VIN kód, servisní historii, ale i interiér, jehož nadměrné opotřebené by mohlo napovědět, že deklarovaný nájezd je podezřele nízký.