Srovnání navigací: Je lepší aplikace, vestavěný systém nebo nejlevnější model na trhu?

41 nových názorů
Zdroj: Redakce
  • Srovnali jsme Google, Waze, Audi MMI, Navitel E200 a papírovou mapu

  • Nejlevnější navigace příjemně překvapila

  • I chytré aplikace a moderní vestavěný systém umí chybovat

Stojánek na čelním skle s připevněným chytrým telefonem nebo GPS navigací není v roce 2018 žádná rarita. Stejně jako vestavěná navigace, která si proklestila cestu i do vozů nižších segmentů. Do našeho testu jsme zařadili navigační systémy, které používá většina řidičů. Chytré aplikace Waze a Google maps jsou dostupné zdarma a umí pracovat s aktuální dopravní situací. GPS navigace Navitel E200 byla v době konání zkušební jízdy vůbec nejlevnější svého druhu na českém trhu. Cenou okolo devíti set korun poráží dokonce výrobky dostupné na čínském e-shopu AliExpress. Dále se klání zúčastnila vestavěná navigace Audi MMI plus v modelu A6 Avant. Pro zajímavost jsme na trasu vyslali i jezdce bez elektronického rádce, který spoléhal čistě na svůj orientační smysl, inteligenci a cit pro dopravní situaci. Pravidly testu bylo následování zobrazené trasy, dodržování rychlostních limitů, neprojíždění křižovatek na oranžovou a obecně jízda slušným a spořádaným způsobem.

_DSC2442 Zleva: Navitel E200 a chytré telefony se spuštěnými navigačními aplikacemi Waze a Mapy Google (obě patří Googlu a těží z toho)
_DSC2448 Zabudovaná navigace vypadá elegantněji a v případě Audi ji lze zobrazit i v přístrojovém štítu před řidičem, v našem testu ji ale aplikace předčily

První úsek vedl od redakce v pražských Modřanech k policejnímu muzeu v ulici Ke Karlovu. Každá navigace zvolila jinou trasu. Audi se rozhodlo pro cestu po levém břehu Vltavy, ostatní systémy se držely na pravém. Buď na kapacitních, nebo menších komunikacích. Překvapením bylo vítězství nedynamické navigace Navitel E200. Nejdelší čas zabrala jízda podle instrukcí v Audi. I druhá trasa k malé čerpací stanici pod Vítkovem přinesla zajímavé zjištění. Aplikace v mobilech se bez problémů vyrovnaly s uzavírkou Husitské ulice, stejně tak Audi MMI. Navitel bez dynamických funkcí však sveřepě trval na průjezdu tímto místem, což ve výsledku způsobilo jeho časovou ztrátu.

Poslední úsek do Kladna díky své délce znamenal vyrovnané výkony. Opět však zazmatkovala navigace v Audi, která místo přímého a volného nájezdu na dálnici D6 poslala vůz přes Hostivici a Jeneč. Tím ztratila sedm minut času, což ji stálo prvenství v etapě a potenciální druhé místo celkově.

Do cíle jsme se tedy dostali všichni. Překvapil nás vcelku malý rozptyl celkových časů, jejichž přehled (včetně mezičasů) najdete v tabulce. Zároveň se potvrdilo, že ani v dnešní době nelze slepě věřit digitálním pomocníkům, byť jsou papírově sebechytřejší.

Audi MMI Plus

_DSC2448Systém využívá data společnosti Here, kterou vlastní společně Audi, Volkswagen a BMW. Výpočty probíhají na vzdáleném serveru, ke kterému je navigace datově připojena přes SIM kartu. Odtud také čerpá informace o aktuální situaci typu zácp, uzavírek a nehod. Tato data pochází mimo jiné z vozů vybavených stejným systémem, projíždějících po daných úsecích. Během testu udělala navigace MMI dvě nezvyklá rozhodnutí, kvůli čemuž nabrala zpoždění. Jindy fungovala na výbornou.

Videodojmy: Audi A8 50 TDI a nová generace systému Audi MMI
Přečtěte si také:

Videodojmy: Audi A8 50 TDI a nová generace systému Audi MMI

Google Maps

Data pro navigaci pochází z mobilních zařízení uživatelů, u kterých je za pomoci GPS vyhodnocováno, jakou se pohybují rychlostí, tudíž zda jedou autem. Informace o nehodách získává převážně od místních dopravních institucí. Bere také v potaz historické údaje o místech, kde lze v který čas předpokládat kolony. Brzy má získat funkci hlášení nehod a uzavírek uživateli. Navigace přes Google mapy má většinou aktuální informace, pracuje srovnatelně dynamicky a inteligentně jako Waze.

Papírová mapa

_DSC2726Klasická papírová mapa má i v dnešní době řadu výhod. Aby byla použitelná, nepotřebuje žádné baterie, netrpí poruchami a pořizovací náklady jsou velmi příznivé. Když ji zapomenete v autě, jen těžko vám kvůli ní zloději rozbijí okno. Samozřejmě má i své limity. Za volantem umí být poměrně neskladná a hůře čitelná. A pokud zabloudíte, nadávat můžete jen sami sobě.

Navitel E200

_DSC2773Nejdostupnější navigace na českém trhu má obstarožní, ale zároveň velmi přehlednou a uživatelsky příjemnou grafiku. Rozhraní je v češtině, stejně jako hlasové povely. Nedisponuje však žádným připojením k internetu, tudíž nepřijímá dopravní hlášení o překážkách v provozu. Mapy je nutné aktualizovat manuálně, podklady devíti evropských zemí jsou však doživotně zdarma. Daní za cenovou dostupnost je u modelu E200 absence chytrých funkcí. Pokud na trase nejsou překážky, nemá však problém.

Waze

_DSC2614Aplikace pracuje s daty ostatních uživatelů, kteří ji mají spuštěnou (i pokud je nenaviguje), také je vidíte na zobrazované mapě, což ji občas znepřehledňuje. Využívá informace dodané v reálném čase i historické zprůměrované. Její silnou stránkou je hlášení událostí uživateli – kolon, nehod, radarů, nebezpečí, špatného počasí nebo prací na silnici. Můžete také požádat ostatní řidiče o pomoc. Velkou předností Waze v tomto testu bylo velmi přesné odhadování doby dojezdu. Nejvíce se „sekl" o tři minuty.

1. cíl Ke Karlovu 1, Praha 2 2. cíl Kališnická 4, Praha 3 3. cíl J. Masaryka, Kladno Celkový čas
Audi MMI plus 0:22 0:14 0:46 1:22
Google 0:16 0:14 0:46 1:16
Mapa 0:16 0:15 0:53 1:24
Navitel E200 0:14 0:27 0:45 1:26
Waze 0:16 0:14 0:44 1:14

Verdikt: Budoucnost patří reálnému času

Nejlépe si v testu vedly navigace Google a Waze, které mají díky principu svého fungování nejlepší přístup k informacím dodávaným v reálném čase. Časový rozdíl dvou minut v celkové délce jízdy lze považovat za odchylku, která mohla vzniknout jediným delším čekáním na semaforu, při navigování nedošlo k žádným anomáliím nebo chybám. Je však nutné zmínit značnou spotřebu energie mobilního telefonu, na kterém aplikace běží. Například Google během testu spořádal dvě třetiny baterie plně nabitého smartphonu. Pokud nemáte po ruce dostatečně silný USB konektor nebo powerbanku, na delší trase hrozí vypnutí.

Co všechno o vás ví vaše auto? Budete se divit
Přečtěte si také:

Co všechno o vás ví vaše auto? Budete se divit

Navigace Audi MMI plus v rámci testu udělala dvě chybná rozhodnutí, z nichž jedno se dalo snadno napravit řidičovou intervencí. Nicméně dle pravidel testu jsme nezasáhli, což ji stálo lepší umístění. Cenově dostupný Navitel E200 funguje dobře, ale ne v členitých lokalitách, kde hrozí uzavírky a větší dopravní komplikace. Důkazem budiž první úsek testovací trasy, kde v ideálních podmínkách zvítězil. Za cenu okolo jednoho tisíce korun odvede solidní kus práce pro řidiče, kteří nemají chytrý telefon a datové připojení. Když s E200 narazíte na překážku v provozu, je prostě nutné použít vlastní úsudek, tak jako za starých časů. Stejně jako v případě použití papírové mapy, která dává cestování krásný historický punc dobrodružství.

Vstoupit do diskuse (41 názorů)
  • Našli jste v článku chybu?