Norma Euro 6.2 je asi poslední, která nám nechává široký výběr čistě benzinových aut, i když to už neprojde tak lacino jako za starých, emisně bezstarostných časů. Platí se za to důsledným downsizingem, takže kde se dříve kupovaly osmnáctistovky, dnes vrčí malý tříválec s turbem. Tři takové jsme podrobně porovnali a položili si při tom otázku, kudy dnes vede hranice mezi emisními limity a potěšením.
Nikdo z nich není nadšený, jenže tříválce mají nižší spotřebu. Tak poznenáhlu v nižší střední třídě nahradily atmočtyřválce. Kdo dnes shání kompaktní hachback s dostupným motorem, pravděpodobně dostane malý tříválec s velkým turbem. Proto jsme tři takové porovnali. Všechny tři používají přímé vstřikování, čtyřventilový rozvod s plynule variabilním časováním sání i výfuku a přeplňování výfukovým turbodmychadlem. Kvůli tomu dostávají všechny od počátku platnosti normy Euro 6.2 částicové filtry, ten nicméně z testované trojice zatím měl jen Ford.
Novým standardem výkonové třídy 90–130 koní je litrový objem, do něhož se vešel Ford i Opel. Druhý jmenovaný přidal vyvažovací hřídel, v litrové třídě unikátní. Peugeot vybočuje kubaturou 1.2, s níž nabízí při srovnatelných výkonech lepší porci i průběh točivého momentu. Ford a Peugeot dávají na výběr i osmistupňový automat (kterým byl Peugeot také vybaven), Opel jen šestistupňový.
Při jízdě je výkonová převaha Peugeotu značná, přestože papírově má na Ford náskok jen pět koní a jako jediný vyrazil do boje s automatem. Nejvíc překvapil Opel, i s pouhými 105 koňmi (v hladině 125 k už nabízí čtyřválec 1.4 Turbo) totiž v dynamických testech stačil Fordu s výkonem 125 k, který měl mít výrazně navrch a šlapat na paty Peugeotu. Jenže nešlapal. Fyzika totiž stále platí a 18" kola verze ST-Line jsou na litrový motor přece jen moc.
https://autobible.euro.cz/filtr-pevnych-castic-u-benzinovych-motoru-proc-se-nebat/
Astře naopak pomáhaly šestnáctky a její zdánlivý hendikep – pouze pětistupňová převodovka – se nakonec ukázal být výhodou. V předpisových rychlostech totiž nevyžaduje tak časté řazení, navíc Opel díky vyvažovací hřídeli snese nižší otáčky než Ford a jeho méně „foukanému“ motoru nekolísají výkonové křivky tak strmě. Opelovské řazení je navíc přesnější a hladší. Peugeotovský automat pracuje inteligentně a sráží dálniční otáčky pod 2000 ot/min. Jeho 230 Nm si s hydrodynamikou dobře rozumí.
Souboj ve spotřebě nemá vítěze. Ford překvapil vynikajícím průměrem 4,7 l/100 km, i přes obrovská kola. Ani Astra se za shodných 4,7 l rozhodně stydět nemusí. Peugeot s automatem byl od počátku v nevýhodě, avšak výsledných 5,2 l rovněž potěšilo.
Všichni tři konkurenti používají koncepčně shodný podvozek, tedy vpředu vzpěry McPherson a vzadu klikovou nápravu. Zajímavé je, že u Fordu a Opelu se jedná o levnější variantu pro základní motory. Focus nabízí se silnějšími motory klasický čtyřprvek, jehož byl kdysi propagátorem v nižší střední třídě, Astra zase unikátní Wattův přímovod, o který nástupkyně kvůli technickému sjednocování s vozy PSA nejspíš přijde. Jenže nechybí unikátní možnost jej za rozumných 6000 Kč dokoupit.
Škoda, že Astra mezigeneračně přišla o adaptivní tlumiče. Ty jsou pro změnu novinkou u Fordu. K dostání jsou od 21 500 Kč, avšak až od linie Titanium výše a pro minimálně 150koňové motory (tedy pro lepší verzi podvozku). Ani bez nich nejde o žádné strádání, i když jednodušší náprava Focusu propouští do interiéru více hučivého hluku od kol. Překvapilo porovnání Focusu a Astry. Ford jako někdejší synonymum sportovních pocitů totiž racionalizoval konstrukci natolik, že přišel o někdejší lahůdkové řízení a řazení. I když má jinak podvozek naladěný parádně, ztratil někdejší subjektivní náskok na Opel.
Černým koněm je nejmenší a druhý nejlehčí (s minimálním odstupem na Opel) Peugeot. Zmíněná netypická poloha a velikost volantu budí pocity jako v motokáře, avšak ruce jsou v menší páce vůči řízení a ztrácejí cit pro jemné korekce. To ovšem nic nemění na tom, že dobře vyvážený podvozek se komfortem vyrovná ležérnímu Opelu, agilitou sportovně střiženému Focusu a navíc přidává zdaleka nejlepší odhlučnění. Díky tomu a také nejsilnějšímu pohonu s vynikajícím automatem budí Peugeot podobnou chuť sportovat jako Focus a i s motorem z dolního konce nabídky nabízí slušnou zábavu. Astra se drží trochu stranou. Jako nejužší a nejvyšší vůz z trojice nepůsobí na první pohled mravenčení v prstech. Ze stejného důvodu se do ní ale nejpohodlněji nastupuje, nabízí nejpoctivější sedadla co do rozměrů i tuhosti a klidná elegance interiérových křivek působí na rozdíl od emotivního Peugeotu i minimalisticky moderního Fordu uklidňujícím dojmem.
https://autobible.euro.cz/skoda-octavia-1-0-tsi-vs-1-2-tsi-cernobila-zalezitost/
Podobné pocity, přichucené lehkou nostalgií (klasické budíky lemované chromem už se dnes nevidí), vlastně provázely celý test. Užívali jsme si to, protože paradox, s nímž působila ze dvojice Astra a 308 první jmenovaná civilněji a konzervativněji, ačkoliv bychom čekali opak, zřejmě skončí se stávající generací Astry. Ta nová bude technicky spřízněná s Peugeotem a při konstrukci jistě zracionální. Takže si užijme poctivých knoflíků, tlačítek, maticových světlometů (testovanému autu chyběly) či AGR sedadel, dokud tu jsou.
Základní verze Peugeotu 1.2 PureTech 130 s manuální skříní vyjde na 410 000 Kč v důstojné základní výbavě Active (autoklima, 16" litá kola, el. okna a zrcátka, palubní počítač, tempomat, světelný a dešťový senzor, rádio s USB a handsfree, exteriérový paket s chromem). Focus s testovaným motorem stojí 389 990 Kč, jenže základní linie Trend je skromnější (chybí autoklima, litá kola, tempomat a dešťový senzor) a po doplnění těchto prvků už zaplatíte minimálně 429 790 Kč. Diskontním rekordmanem je Astra, s testovaným motorem oceněná na 376 900 Kč, jenže v nepoužitelné výbavě Selection (chybí rádio, autoklima atd.) s omezenými možnostmi dovybavení. Takže volíme Enjoy za 396 900 Kč a po dovybavení na úroveň Peugeotu se dostáváme na 424 400 Kč. Nebo s akčním modelem Smile na skvělých 402 900 Kč, ale se slabší verzí 1.0 Turbo 90 k (případně za 427 900 Kč se čtyřválcem 1.4 Turbo/125 k). Peugeot tak vychází nejvýhodněji. Za navigaci doplatíte Peugeotu 20 000, Opelu 10 000 a u Fordu ji do linie Trend nezískáte vůbec (musíte zvolit Trend Edition Plus za 463 990 Kč, která ji obsahuje). Vyhřívaná sedadla Peugeot nabízí za 7500, Opel v paketu za 14 000 a Ford za 8900 Kč. Couvací kameru vám Opel prodá v sadě za 20 000, Peugeot rovněž v sadě za 18 000 a Ford opět až ve vyšší linii (celkem tedy doplatíte 47 000 Kč).
Resumé je těžké. Emoce by volily Francii, třistaosmičce to sluší, má estetický, tichý interiér a kromě toho i s náskokem nejsilnější motor a největší kufr. Navíc je s důstojnou výbavou nejlevnější. Jenže dvanáctistovka není tak úsporná jako podobně výkonné litry, místa na zadních sedadlech je málo a ergonomie má mezery, které nelze označit za banální. Ford je prostorný, vzdušný, úsporný, obratný a komfortní. Jenže také nejdražší, s trochu nešťastně sestavenými výbavami. A Opel Astra? Trochu nostalgický, ale příjemný, prostorný, úsporný, s pohodlnými sedadly. Jenomže s nedomyšleným kufrem, krátkou zárukou a mezerami ve výbavě. Volba není jednoduchá.
Peugeot 308: Galská avantgarda
+
- poměr cena/výbava
- 5letá záruka
- agilní a tichý podvozek
- silný motor a skvělý automat
–
- podélný prostor pro posádku
- kontroverzní palubka i-Cockpit
Modelově nejstarší Peugeot 308 už vyhlíží nástupce, který se pravděpodobně podělí o techniku s příští Astrou. Nyní láká na elegantní design, ucelenou výbavu a také originální palubní desku i-Cockpit, jejíž nízko uložený malý volant a budíky nad ním nevyhoví každému – někomu volant překryje přístroje jako na fotce, jinému zase jeho malý průměr nezprostředkuje dostatečný pocit kontroly nad předními koly.
Rovněž ovládání má mezery: třeba zatopit si skrz pomalu reagující dotykový displej trvá dlouho. Plusové body přináší dobré odhlučnění a pěkně zpracovaný, estetický interiér. V něm však není kvůli 12cm hendikepu v celkové délce tolik místa jako ve Fordu a Opelu. Částečným odškodněním je citelně větší kufr než u konkurentů a pod ním ještě rezerva. Potěší aktuálně pětiletá záruka i široká nabídka polosportovních i ostrých sportovních verzí.
Ford Focus: Hrátky a prostor
+
- prostorný interiér
- úsporný motor
- ovladatelnost
- 5letá záruka
- možnost adapt. podvozku
–
- nedostupnost řady výbav v nižších liniích
- příplatky za samozřejmosti
Focus je naopak horkou novinkou, převracející staré pořádky. Tříválec musí stačit i tomu, kdo chce silný benziňák (až 182 koní) a víceprvková náprava je nově vyhrazena jen pro vrcholné motory. Nic z toho ale uživatele příliš trápit nemusí, protože Ford se poučil z nedostatků předchůdce a hodně zapracoval na prostoru, ovládání i pocitech posádky – to vše nyní patří ke špičce. Už i páčky pod volantem, s jejichž funkcemi Ford dlouho experimentoval, dnes dělají to, nač jsme zvyklí.
Jen tradiční výhody Focusu, tedy komunikativní řízení a přesné řazení, se kamsi vytratily. Díky půlgeneračnímu náskoku nabízí Focus prvky výbavy od konkurentů neznámé – třeba head-up displej či adaptivní podvozek. Rovněž vysouvací ochranu dveří či „žraločí“ anténu jinde nedostanete. I zde platí standardní pětiletá záruka.
Opel Astra: Poctivá klasika
+
- úsporný motor
- přesné řízení i řazení
- pohodlná sedadla
- prostor
- výhodná linie Smile
–
- jen 2letá plná záruka
- menší zavazadelník
- příplatky za samozřejmosti
Astra čeká na facelift, proto postrádá některé prvky výbavy, u konkurentů běžné (avšak třeba maticové LED světlomety, ventilaci sedadel či příplatek za lepší zadní nápravu zase nenajdete u soupeřů). Rovněž interiér už stárne. Stále ale potěší dostatkem vzduchu a jakýmsi zvláštním klidem. A také sedadly, která ještě tolik nepostihlo dnešní zmenšování a změkčování.
Nejpříjemnější je ovládání: od přesného řízení i řazení přes rozumné množství tlačítek až po klasickou přístrojovku. Stará škola je bohužel cítit i v nedostatku odkládacích prostor, podobně jako v kufru bez variability (organizér ani druhé dno si do hatchbacku nekoupíte). Ač se základní motor musí obejít bez Wattova přímovodu, motory od 110 koní výš jsou čtyřválce. A nechybí ani CNG. Záruka je jen dvouletá, další tři roky Opel ručí pouze za motor a převodovku.
https://autobible.euro.cz/hyundai-i30-kombi-vs-opel-astra-st-vs-peugeot-308-sw-vs-skoda-octavia-combi/
Ford Focus 1.0 EcoBoost vs Opel Astra 1.0 Turbo vs Peugeot 308 1.2 PureTech: Verdikt
S benzinovými motory bylo asi dosaženo vrcholu, tříválce atakují dvoustovku nebo umějí jezdit za pět. Všichni soupeři se vyvarovali vyložených propadáků a nevýhody vyrovnali přednostmi. Nejlépe ale vyvažoval Ford, který zkombinoval prostor s bezpečností a přidal radost z řízení, která se v dnešní spořivé době opět vytrácí. Je dražší než ostatní, ale vyvažuje to nižšími provozními náklady. Tak si to čekání na elektromobilitu můžeme ještě docela pěkně užít.
Foto: Martin Mičánek