Škoda Octavia nejnovější čtvrté generace se už na českém trhu prodává. Zatím je k dispozici pouze s omezenou nabídkou výbav i motorů a výhradně s karoserií kombi. Nejlevnější varianta aktuálně stojí 636 900 Kč. Můžete vybrat, zda si za tyto peníze koupíte zážehový čtyřválec 1.5 TSI o výkonu 110 kW (150 k), nebo dáte přednost dieselovému dvoulitru, ovšem s výrazně nižším výkonem (85 kW/115 k). Vzhledem k tomu, že se bavíme o „ceně od“, může vypadat nová Octavia na první pohled jako drahá. Jenže při srovnání s konkurenty si obvykle vyšší cenu obhájí.
Co tedy za více než 600 tisíc aktuálně získáte? Především pořádný kus auta. Nová Škoda Octavia prošla testy Euro NCAP bez zaváhání. U nás prodávaná auta ale budou ještě trochu lepší">Octavia Combi na délku mezigeneračně narostla zhruba o dva centimetry, takže už tak velký automobil je dnes ještě o něco větší. Ve srovnání s konkurenty, kteří jsou běžně řazeni do nižší střední třídy, je Octavia nejdelší. Přesvědčit se o tom můžete v následující tabulce.
Tabulka: Základní rozměry Škody Octavia Combi 2020 a srovnání s konkurenty
Rozměry | Délka (mm) | Šířka (mm) | Výška (mm) | Rozvor náprav (mm) |
---|---|---|---|---|
Škoda Octavia Combi | 4689 | 1829 | 1468 | 2686 |
Ford Focus Kombi | 4668 | 1825 | 1494 | 2700 |
Hyundai i30 Kombi | 4585 | 1795 | 1475 | 2650 |
Peugeot 308 SW | 4585 | 1804 | 1472 | 2730 |
Renault Mégane Grandtour | 4626 | 1814 | 1449 | 2712 |
Toyota Corolla TS | 4650 | 1790 | 1435 | 2700 |
I když je Octavia Combi čtvrté generace opravdu velká, všimněte si, že v rámci kategorie rozhodně nevyniká délkou rozvoru. Z našich vybraných konkurentů je s hodnotou 2686 mm dokonce druhá nejhorší. Jenže jak jsme se přesvědčili třeba ve větším srovnávacím testu kombíků nižší střední třídy, delší rozvor ještě automaticky neznamená více místa ve druhé řadě. Octavia pak láká opět na obří zavazadelník. Kombi nabízí v základu 640 litrů, což je hodnota, na jakou ostatní nedosáhnou. I když třeba Focus Kombi se základním udávaným objemem 635 litrů rozhodně na novou Škodu moc neztrácí.
Obecně se navíc zdá, že právě Focus má k nové Octavii nakonec nejblíže. A to nejen co do vnějších rozměrů a prostoru uvnitř, ale také co do nabídky motorizací a cen. Ne každé kombi nižší střední třídy totiž může mít benzinový nebo dieselový motor o výkonu 110 kW. Ale k tomu se ještě dostaneme. Nejprve si pojďme říci, co vlastně Octavia v „základní“ výbavě nabízí.
Výbava Ambition rozhodně není chudá
Důvodem, proč aktuálně začíná nová Octavia daleko za hranicí 600 tisíc, je kromě jiného poměrně bohatá výbava. Levnější varianta Ambition totiž obsahuje v zásadě vše důležité od litých kol,přes dvouzónovou klimatizaci až po asistenční systémy včetně detekce chodců a cyklistů, hlídání jízdních pruhů nebo digitálního přístrojového štítu.
Navíc za 15 tisíc dostanete paket Ambition Plus, který přidá výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, vyhřívání předních sedadel, mlhová světla a zadní parkovací senzory. Za navigaci se u výbavy Ambition připlácí 19 800 Kč. Základní ceny Octavie následují níže, kompletní ceník si můžete stáhnout zde.
- Škoda Octavia Combi 1.5 TSI (110 kW), manuál, Ambition, 636 900 Kč
- Škoda Octavia Combi 2.0 TDI (85 kW), manuál, Ambition, 636 900 Kč
- Škoda Octavia Combi 2.0 TDI (110 kW), automat, Ambition, 731 900 Kč
Škoda Octavia Combi 2020 vs. Ford Focus Kombi
Než dorazí na trh noví přímí koncernoví soupeři pro Škodu Octavia Combi, bude tím nejbližším podle všeho pořád ještě relativně nová generace Fordu Focus. Velikostně jde totiž o podobné auto a navíc v jeho nabídce najdete i motory o shodném nebo podobném výkonu.
- Ford Focus Kombi 1.5 EcoBoost (110 kW), manuál, Titanium, 611 900 Kč - levnější o 25 000 Kč oproti Škodě Octavia Combi 1.5 TSI
- Ford Focus Kombi 1.5 EcoBlue (88 kW), manuál, Titanium, 643 900 Kč - dražší o 7000 Kč oproti Škodě Octavia Combi 2.0 TDI (85 kW)
- Ford Focus Kombi 2.0 EcoBlue (110 kW), automat, Titanium, 733 900 Kč - dražší o 2000 Kč oproti Škodě Octavia Combi 2.0 TDI (110 kW)
Ceny Fordu Focus Kombi ve výbavě Titanium jsou prakticky stejné, výbava samotná je ale přece jen bohatší než u Škody. Ta sice má v základu digitální přístrojový štít, ale u Fordu dostanete navíc:
Dojezdovou rezervu, mlhová světla, přední a zadní parkovací senzory, navigaci, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, bezklíčkové odemykání a startování nebo inteligentní omezovač rychlosti.
Zároveň je potřeba dodat, že aktuálně u Fordu běží akce, díky které lze Focus pořídit s výraznou slevou (47 000 Kč u 1.5 EcoBoost 110 kW a 100 000 Kč u 2.0 EcoBlue 110 kW), takže může vycházet oproti nové Octavii ještě lépe. Stávající akční ceny platí do konce prosince.
Škoda Octavia Combi 2020 vs. Hyundai i30 Kombi
Hyundai i30 je výrazně levnější než nová Octavia, ale také podstatně menší. A už teď má ve srovnání se Škodou užší nabídku motorizací. Zážehový a vznětový motor o výkonu 110 kW vůbec nenabízí. V případě benzinové verze se aktuálně základní Octavii blíží provedení 1.4 T-GDI naladěné na 103 kW (140 k). U dieselů se i30 Kombi s mladoboleslavskou novinkou potkává motorem 1.6 CRDi o výkonu 85 kW (115 k). Silnější alternativou je pouze stejná jednotka naladěná na 100 kW (136 k).
- Hyundai i30 Kombi, 1.4 T-GDI (103 kW), manuál, Style, 449 990 Kč - levnější o 186 910 Kč oproti Škodě Octavia Combi 1.5 TSI
- Hyundai i30 Kombi, 1.6 CRDi (85 kW), manuál, Style, 459 990 Kč - levnější o 176 910 Kč oproti Škodě Octavia Combi 2.0 TDI (85 kW)
Při srovnání Hyundai i30 Kombi vs. Škoda Octavia Combi tak v zásadě stojíte před rozhodnutím, zda pořídit novější, větší a modernější vůz, nebo se spokojíte s něčím menším, co je ale podstatně levnější (i díky aktuálním akčním cenám) a co nabízí velmi bohatou výbavu. Pravda, Hyundai vám dá systém detekce chodců pouze za příplatek a digitální přístrojový štít k dispozici není, ale jinak má vše, co Octavia ve výbavě Ambition a ještě spoustu věcí navíc. Konkrétně jde o:
Dojezdovou rezervu, mlhová světla, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, vyhřívání předních sedadel, vyhřívaný volant, parkovací senzory vpředu i vzadu a automatické přepínání dálkových světel.
Škoda Octavia Combi 2020 vs. Peugeot 308 SW
Francouzský kombík je podobným případem jako Hyundai. Přestože Octavii překonává třeba v délce rozvoru, uvnitř je menší a nenabízí se s tak výkonnými motory. Nejsilnější zážehová jednotka má v případě kombi výkon 96 kW (130 k), u dieselů si můžete vybrat mezi výkony 74 a 96 kW (100 a 130 k). Ten slabší se prodává pouze se základní výbavou Active.
V zásadě tak opět stojíte před rozhodnutím, zda dáte přednost větší a novější Octavii, která bude v případě zážehového motoru také rychlejší, nebo zda se spokojíte s menším a lépe vybaveným kombi.V případě dieselu získáte za menší peníze i výkonnější motor.
- Peugeot 308 SW, 1.2 PureTech (96 kW), manuál, GT Line, 490 000 Kč - levnější o 146 900 Kč oproti Škodě Octavia Combi 1.5 TSI
- Peugeot 308 SW, 1.5 BlueHDi (96 kW), manuál, GT Line, 520 000 Kč - levnější o 116 900 Kč oproti Škodě Octavia Combi 2.0 TDI (85 kW)
Výbava GT Line představuje vrchol nabídky pro Peugeot 308 SW, takže nepřekvapí, že je naprosto kompletní a oproti dražší Octavii Combi Ambition má spoustu věcí navíc, i když nenabízí digitální přístrojový štít. Navíc bez příplatku dostanete:
17" litá kola, automatické přepínání dálkových světel, přední a zadní parkovací senzory, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, navigaci, kovové pedály a sportovní prvky vnější karoserie.
Škoda Octavia Combi 2020 vs. Renault Mégane Grandtour
Renault je obecně známý zajímavými cenami a potvrzuje to i srovnání Mégane Grandtour s novou Octavií Combi. Nabídka motorizací je zde bohatší než v případě i30 nebo 308 SW, takže se Mégane dokáže svými cenami přiblížit nové Škodě mnohem více než oba dva zmínění konkurenti.
- Renault Mégane Grandtour TCe 160 (118 kW), automat, GT-Line, 606 900 Kč - levnější o 30 000 Kč oproti Škodě Octavia Combi 1.5 TSI
- Renault Mégane Grandtour BlueDCi 150 (110 kW), automat, GT-Line, 673 900 Kč - levnější o 58 000 Kč oproti Škodě Octavia Combi 2.0 TDI (110 kW)
Mégane Grandtour je tedy levnější. A rozdíl by mohl být ještě větší. U Renaultu totiž aktuálně běží „vyprodávání zásob“. Uvedené ceny jsou standardní ceníkové. Navíc nejsilnější zážehový motor lze koupit také s manuální převodovkou, což znamená úsporu dalších 52 000 Kč. Záměrně jsme ale vybrali provedení s automatem, aby bylo vidět, že za cenu Octavie s manuálem můžete koupit Mégane s automatickou převodovkou a ještě stále ušetříte.
S výbavou to ale není tak jednoduché. GT Line sice nabídne navíc 17" kola, zadní parkovací senzory nebo bezklíčkové odemykání, ale třeba hlídání jízdních pruhů schází, stejně jako digitální přístrojový štít (Mégane má velký displej s možností volby různých zobrazení, ale verze srovnatelná s Octavií dorazí až později). Celkově Renault podle tohoto teoretického srovnání působí jako zajímavá alternativa pro ty, kteří chtějí vůz s podobnou výbavou a podobnými motory, jako nabízí nová Octavia, ale zároveň chtějí ušetřit.
Škoda Octavia Combi 2020 vs. Toyota Corolla TS
Porovnání Octavie Combi a Corolly Touring Sports je mimořádně zajímavé, protože Toyota Škodu zcela míjí co do nabídky motorizací. Čistě spalovací možnost je zde pouze jedna, zážehový motor 1.2 Turbo (85 kW/116 k). Zbytek tvoří hybridy. Jinak řečeno, přímou alternativu k Octavii s motorem 1.5 TSI (110 kW) u Toyoty nehledejte. Hybridní jednotky by ale mohly být teoreticky považovány za alternativu k dieselům.
- Toyota Corolla TS 1.8 Hybrid (90 kW), automat, Comfort, 619 900 Kč - levnější o 17 000 Kč oproti Škodě Octavia Combi 2.0 TDI (85 kW)
- Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid (135 kW), automat, Comfort, 694 900 Kč - levnější o 37 000 Kč oproti Škodě Octavia Combi 2.0 TDI (110 kW)
Hybridní Toyoty nabízejí zajímavé argumenty pro koupi. Ve srovnání s oběma verzemi naftové Octavie slibují vyšší výkon a současně nižší cenu, přičemž i výbava Comfort je oproti Ambition bohatší. Navíc oproti Škodě dostanete:
Mlhová světla, automatické přepínání dálkových světel, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, adaptivní tempomat, čtení značek nebo navigaci.
Kromě toho vám slabší z hybridů rovnou dá také automatickou převodovku, což se může hodit. Na druhou stranu ne každému bude vyhovovat bezstupňový automat a hlavně hybrid kvůli vyšší hmotnosti ne vždy fakticky nenabízí lepší dynamiku. Slabší Corolla TS zvládne sprint na 100 km/h za 11,1 s, v případě základní naftové Octavie Combi to je 10,4 s i s manuálním řazením. Silnější hybridní Corolla TS je ale přece jen při akceleraci na 100 km/h rychlejší (8,1 s vs. 8,8 s). Maximální rychlost je ovšem omezená na 180 km/h, zatímco silnější naftová Škoda se rozjede až na 222 km/h. Hybridní pohonné ústrojí znamená také kompromis v oblasti velikosti zavazadelníku a schopnosti tahat přívěs.
Nechcete raději Superb?
Nová Octavia se dostala ještě blíže modelům střední třídy než dříve. I kdybyste chtěli třeba Renault Talisman Grandtour, pořád si budete muset oproti Octavii Combi docela hodně připlatit, nicméně třeba srovnání se Škodou Superb přece jen zajímavé je. Pokud se totiž spokojíte s karoserií liftback, která také nabízí obří zavazadlový prostor, pak budete potřebovat na variantu s motorem 1.5 TSI (110 kW) ve výbavě Ambition 706 900 Kč, což znamená, že si budete muset připlatit jen 70 tisíc. Ještě zajímavější je to pak u naftového provedení s motorem 2.0 TDI (110 kW). To je totiž na rozdíl od Octavie v případě Superbu dostupné i s manuálem a ve výbavě Ambition taková varianta stojí 766 900 Kč. A to znamená příplatek jen 35 tisíc.