Na druhý elektrický model vycházející z platformy MEB se čekalo poněkud déle, než se původně plánovalo, ale tohle čekání právě skončilo. Embargo padlo a všichni novináři, kteří měli možnost si v předstihu vůz prohlédnout, se mohou podělit o základní informace a první dojmy. Nový Enyaq Coupé iV je zajímavý hned z několika důvodů. Skoro bychom se vsadili, že nedostatečným zájmem ze strany zákazníků trpět opravdu nebude.
Elektrická novinka se vyrábí spolu se základním Eynaqem iV v hlavním závodě značky v Mladé Boleslavi. V rámci koncernu Volkswagen jde o nevšední skutečnost, protože všechny ostatní elektromobily vycházející z platformy MEB vznikají v Německu. Škoda je výjimkou.
Technika zůstává shodná, liší se pouze šířka nabídky. Enyaq iV Coupé bude dostupný výhradně s největším akumulátorem nabízejícím celkovou kapacitu 82 kWh. Jako první vstoupí do prodeje vrcholné RS, které se tak stane historicky prvním čistě elektrickým modelem zařazeným mezi sportovní modely Škoda.
Tato varianta využívá dva elektromotory a nabízí systémový výkon 299 k. Slabší alternativu představuje verze 80X taktéž s dvojicí elektromotorů, ale s nižším výkonem (265 k). Nejdostupnější kupé pak přijede jako zadokolka s jedním elektromotorem o výkonu 210 k. Standardní Eynaq iV RS doplní „ostrý“ Enyaq Coupé iV RS podzim.
Kupé = vyšší dojezd
Přítomnost automobilu s karoserií blízkou kupé v nabídce Škody také stojí za pozornost, protože už je to opravdu hodně dlouho od doby, kdy tuzemská automobilka nějaké kupé prodávala. V současnosti ale čistokrevná kupé tolik neletí a bez zvýšeného podvozku by to v případě elektromobilu s baterií v podlaze nakonec ani nešlo. Proto kombinace SUV/kupé, která mimochodem u Enyaqu vznikla dříve, než v aktuálně prodávané SUV. Ostatně, vzpomeňte si na koncept Vision iV z roku 2019.
Přerod modelu Eynaq iV na Enyaq Coupé iV nepřinesl žádnou revoluci. Jinak zpracovaný je přední nárazník a boční prahy jsou lakovány v barvě karoserie. Střecha se začíná plynule svažovat od B sloupku a zadní partie připomínají přifouknutou Octavii s karoserií liftback. Součástí standardní výbavy je panoramatické střešní okno, které opticky spojuje čelní sklo a zadní okno do jednoho celku. Jedná se o největší panoramatické okno, jaké kdy Škoda ve svých modelech nabízela.
Verze RS, stejně jako Sportline, navíc přidá černý rámeček přední masky, černé jsou také lišty kolem bočních oken nebo přidané aerodynamické prvky na předním nárazníku. Součástí standardní výbavy je u provedení RS také svítící maska Crystal Face a dvacetipalcová kola. Na přání lze získat disky ještě o palec větší. Enyaq iV RS je také jako jediný dostupný s výraznou zelenou barvou karoserie Mamba. Tento odstín si možná pamatujete z limitované edice Škody Octavia RS připravené k 120. výročí škodováckého motorsportu.
zdroj: Lukáš Dittrich
Nově tvarovaná záď přinesla nižší součinitel odporu vzduchu (0,234) a delší by tedy měl být také dojezd. Podle předběžných údajů má nejúspornější Enyaq Coupé iV (zadokolka iV 80) zvládnout až 545 km na jedno nabití (norma WLTP). Dojezd může prodloužit také systém tepelného čerpadla, které ale Škoda nebude ani k variantě Coupé dávat bez příplatku.
Jaký je?
Škoda Enyaq Coupé iV důsledně následuje Enyaq iV. Při úvodní krátké prohlídce jsme tak nenarazili na nějaký vyloženě podstatný detail, který by stál za zmínku. Samozřejmě s výjimkou atraktivnější karoserie doprovázené menším místem pro hlavu zadních cestujících. Ani prostor pro zavazadla se nakonec příliš nezměnil. Objem 570 l v základním uspořádání představuje zmenšení jen o patnáct litrů.
Na dramatické rozdíly nenarazíme dokonce ani ve chvíli, kdy se budeme bavit o Enyaqu Coupé iV RS. Nejrychlejší elektromobil v aktuální nabídce Škody sází kromě decentních úprav exteriéru na sportovně tvarovaná sedadla s integrovanou opěrkou, dekory připomínající karbon, kovové pedály nebo sportovní volant. Čalounění může být u této varianty kožené, ale také v semišovém provedení Suedia. Jistý nádech prémiovosti dodá kromě materiálu samotného také kontrastní prošívání. Vše ostatní již známe. Jen multimediální systém přichází s novou verzí software (ME 3). Pro uživatele to znamená upravenou grafiku, lepší plánování tras, vyšší kontrast displeje zpětné kamery a tak podobně. S novým software přichází také změna termomanagementu akumulátoru.
Pokud jde o podvozek Enyaqu Coupé iV RS, ani na něm se žádné podstatné změny neudály. Součástí základní výbavy je sportovní podvozek snížený vpředu o 15 a vzadu o 10 milimetrů. Jde o stejné nastavení, jaké nabízí verze Sportline. Vyloženě sportovní auto čekat nelze. Zrychlení na 100 km/h je u Enyaqu Coupé iV RS otázkou 6,5 s, maximální rychlost činí 180 km/h. RS je jediná varianta s omezovačem nastaveným takto „vysoko“. Ostatní motorizace se rozjedou maximálně na 160 km/h.
Škoda Enyaq iV Coupé představuje sympatickou alternativu k základní karoserii. Vypadá zajímavě, má dobře použitelný a dříve osvědčený elektrický pohon a pro začátek prodejů přidá lákadlo v podobě nejrychlejšího hnacího ústrojí RS. Škoda si ale nechá za svou novinku zaplatit. Aktuálně dostupná verze RS startuje částkou 1 559 900 Kč.