-
Škoda Octavia 2020 měla světovou premiéru v Praze
-
Design přidává do povědomé siluety prvky ze Superbu a Scaly
-
Octavia IV se zbavila kontroverzních dělených světlometů
-
Rozměry se nepatrně zvětšily, rozvor zůstává stejný
-
Nová karoserie se pyšní vynikající aerodynamikou, liftback má cx 0,24
-
Nová je palubní deska i dvojramenný volant se senzory přítomnosti rukou
-
Nejnovější Škoda Octavia může mít head-up displej, full Matrix LED světlomety nebo zdravá sedadla s odvětráváním
-
V částečně elektrifikované paletě motorů nebude chybět plug-in hybrid ani 200koňový diesel
-
Simply Clever detaily usnadní doplňování AdBlue a umožní pohodlný odpočinek (vzadu!)
-
Kola mohou být nově až 19palcová
-
Škoda Octavia IV se začne prodávat ještě letos
Je to tady. Po tradičním kolečku spekulací, postupně uvolňovaných detailů a (dost možná řízených) úniků značka z Mladé Boleslavi oficiálně představila čtvrtou generaci bestselleru jménem Škoda Octavia. Z české perspektivy je to bezpochyby nejdůležitější automobilová premiéra letošního a dost možná i následujícího roku. Na elektromobil Škoda Vision iV nezapomínáme, ten bude ale ještě dlouho na trhu marginálním modelem. Na rozdíl od Octavie. Ta současná tvoří zhruba třetinu prodejů největší české automobilky. Ročně jich Škoda vyšle do světa zhruba čtyři sta tisíc! Octavia je také klíčovým hráčem na českém trhu. Za prvních deset měsíců se jich u nás prodalo víc než 18 tisíc, což je asi devět procent celého trhu. A to se jedná o výběhový model!
Škoda Octavia IV modelového roku 2020 na tyto úspěchy naváže osvěženým designem exteriéru, novým interiérem a částečně elektrifikovanou paletou motorů. Poprvé jsme si ji mohli ve fotostudiu nedaleko Mladé Boleslavi prohlédnout několik dní před pondělní oficiální premiérou.
Designem se hlavně liftback poněkud přiblížil Superbu. Část od B-sloupku dozadu ale silně připomíná BMW řady 3. Přední partie pokračují ve stylu nastaveném kompaktním hatchbackem Scala. Kapota se vpředu výrazně zaobluje a klesá hluboko dolů k nízko položené masce s výrazným trojrozměrným rámováním. Kontroverzní dělené světlomety jsou minulostí, jejich náznak se objevuje pouze ve světelném podpisu denního svícení. Výrazné prostorové tvarování se uplatnilo i na zádi. Dobře je to patrné z předního tříčtvrtečního pohledu, kdy vynikne „zubatá“ linka zadních svítilen. Díky negativnímu sklonu zadního čela těsně pod odtrhovou hranou a do šířky roztaženým trojrozměrným světlometům připomíná Octavia zezadu aktuální styl některých asijských značek. Nemůže chybět výrazná vodorovná linka a nápis Škoda. Kombi se současné Octavii nevzdálilo tolik jako liftback. Rozměry se mezigeneračně zvětšily jen nepatrně. Na délku obě karosářské varianty narostly zhruba o dva centimetry a obě jsou nyní navlas stejně dlouhé i široké. Rozvor náprav je stejný jako u Octavie III.
Nová Octavia má vynikající aerodynamiku. Škoda uvádí součinitel cx 0,24 pro liftback a 0,26 pro kombi. Účinnější obtékání vzduchu okolo karoserie by se mělo odrazit na nižší spotřebě paliva i hlučnosti. Ta nikdy nebyla silnou stránkou současného modelu, ale spíše než vítr byl důvodem přenos jízdních hluků od hnací soustavy a zejména podvozku do interiéru.
https://autobible.euro.cz/test-ojetiny-skoda-octavia-iii-zase-spolehlive-auto-masy/
Palubní deska Octavie 2020 má oproti dosavadnímu modelu výraznější horizontální členění. Lehce prohnutá dekorační lišta svým tvarem odráží linii „obočí“, tvořenou horními hranami světlometů a kapoty. Pod ní najdeme nový panel s tlačítky, nad ní je uprostřed posazen desetipalcový „tablet“ informačního a zábavního systému. Téměř stejnou (10,25") úhlopříčku má digitální přístrojový panel před řidičem. Třetí displej může být ještě o něco výš – nová Octavia může být jako první škodovka vybavena průhledovým (head-up) displejem, který promítá provozní údaje do zorného pole řidiče.
Hlasová asistentka Laura v časných prototypech nefungovala. Dostalo se nám ale ujištění, že v sériových autech už bude. Vnitřní osvětlení je kompletně LED – s jedinou výjimkou. Ve schránce před spolujezdcem ještě zůstala klasická žárovka.
O rostoucí odvaze (nebo větší míře svobody) současného týmu škodováckých designérů svědčí volant. Chybějící spodní příčka dává vzpomenout na avantgardní francouzskou školu. Sedadla zase odkazují do Německa, ale nikoliv designem. V příplatkovém „ortopedickém“ provedení se pyšní certifikací německé organizace AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V., v překladu Kampaň za zdravá záda), sdružující zdravotní specialisty zaměřené na pohybový aparát. Ortopedická sedadla už známe z mnoha opelů, fordů či volkswagenů. Nová Octavia IV je nabízí jako první model značky Škoda. Nakolik můžeme soudit z prvního krátkého seznámení, sedět se v nich bude příjemně.
https://autobible.euro.cz/test-skoda-octavia-combi-g-tec-velmi-prijemna-nikoliv-dokonala-nahrada-za-diesel/
Dalšími zajímavými novinkami ve výbavě jsou full Matrix LED světlomety, senzory bezklíčového odemykání i na zadních dveřích nebo systém, který vás při otevírání dveří upozorní na zezadu přijíždějícího cyklistu. Nebyla by to Škoda, kdyby nevyrukovala s nějakými „Simply Clever“ novinkami. Jednou z nich je široké hrdlo, které umožňuje doplňovat aditivum AdBlue pohodlně z pistole pro kamiony. Paket na spaní pak spočívá v páru bočních opěrek hlavy, které lze vyklopit ze zadní opěrky, a přikrývky. Tu bohužel Škoda ve fotostudiu neměla. Na fotkách si můžete prohlédnout alespoň improvizovaný „ušák“.
- Komfortní tankování kapaliny AdBlue® také pistolí určenou pro nákladní automobily
- Dvě odkládací kapsy na mobilní telefony na zadní straně opěradel předních sedadel
- Automatické odjištění roletového krytu (kombi)
- Paket pro spaní (kombi)
- Mechanicky sklopné, elektricky odjistitelné tažné zařízení
- Integrovaný trychtýř v uzávěru nádržky ostřikovačů čelního skla
- Odkládací schránka v předních dveřích s deštníkem nebo smetáčkem
- Síťový program pro zavazadlový prostor s komfortním otvíráním sítí SigmaQuick
- Stínicí rolety pro zadní boční skla
- Vodní lišty po stranách čelního skla
- Elektricky ovládané páté dveře s funkcí Tip-To-Close a virtuálním pedálem
- Multifunkční kapsa
- Držák nápojů vpředu se systémem Easy Open
- Oboustranný koberec v zavazadlovém prostoru
- Mezipodlaha v zavazadlovém prostoru (kombi)
- Držák na tablet na hlavových opěrkách a na loketní opěrce vzadu
- Držák parkovacích lístků na vnitřní straně A sloupku na straně řidiče
- Odpadkový koš ve výplni dveří
- Držák na multimediální přístroje
- Háčky na zavěšení tašek v zavazadlovém prostoru
- Cargo elementy v zavazadlovém prostoru (dostupné také pro mezipodlahu)
- Držák lahví o objemu 1,5 l v předních a zadních dveřích
- Škrabka na led ve víčku palivové nádrže s měřítkem pro kontrolní měření hloubky dezénu pneumatik
- Držák reflexní vesty ve všech dveřích
- Elektricky ovládaná dětská pojistka
- Ukládací prostor ve variabilní dvojité podlaze pro roletový kryt
- Odnímatelný vak na lyže
Přestože rozvor zůstává stejný, automobilka slibuje o osm centimetrů více prostoru před koleny vzadu. To se nám úplně nezdálo, ale s definitivním názorem si počkáme až na proměření vnitřních rozměrů při redakčním testu. Ke komfortnějšímu sezení vzadu by přispěl i výše položený sedák. To by pak ale už zase chyběl prostor pro hlavu, kterého je zejména v liftbacku jen tak akorát. Octavia by pochopitelně nebyla Octavií bez obřího kufru. Škoda ve čtvrté generaci uvádí rovných 600 litrů pro liftback a 640 v případě kombi.
Už z prvních jízd s maskovanými prototypy víme, že paletu motorů potkala částečná elektrifikace. Tříválec 1.0 TSI i čtyřválec 1.5 TSI budou k dostání také jako mild-hybridy. Vrcholem je dvoulitrové TSI se 140 kW (190 k), spojené výhradně s pohonem 4×4 a automatem. Diesely budou v nabídce tři. Základní variantou bude 2.0 TDI s 85 kW (115), které nahradí jednotku 1.6 TDI. Oproti dvěma silnějším verzím o stejném objemu se 110 kW (150 k) a 147 kW (200 k) bude mít menší turbo. Všechny tyto motory patří k nové generaci Evo. Aby vyhověly i budoucím emisním normám, využívají proces twin dosing, při kterém dochází ke vstřikování AdBlue před dva SCR katalyzátory, řazené za sebou.
Dvě silnější provedení můžete mít s pohonem všech kol. Nebude chybět ani plug-in hybrid ve dvou výkonových variantách. Kombinovat bude zážehový motor 1.4 TSI s elektromotorem a nabídne výkon 150 kW (204 k) či 180 kW (245 k). Poslední verzí je pak G-TEC na zemní plyn s 96 kW (130 k), osazený třemi nádržemi s kapacitou 17,7 kg plynu a 9l nádrží na benzin. Všechny dosud zveřejněné technické údaje jsme pro přehlednost vyčlenili do samostatného článku:
https://autobible.euro.cz/skoda-octavia-iv-2020-technicke-udaje-vsech-motorizaci/
Kromě standardního podvozku bude Škoda nabízet sportovní podvozek, snížený o 15 mm, a také podvozek pro špatné cesty, který je naopak o 15 mm vyšší. Naprostá většina nových octavií bude opět jezdit s vlečenou zadní nápravou. Náročnější víceprvek zůstává vyhrazen špičkovým motorizacím s výkonem nad 110 kW. Kola mohou být nově až 19palcová (dosud 18“). Vždy ale budou o něco větší než ekvivalentní stávající rozměr, protože výrobce zvolil vyšší profil pneumatik.
Cenově by se nová Octavia neměla příliš vzdálit té současné – alespoň při porovnání ekvivalentních verzí. Špičkové varianty s elektrifikovanými motory a plnou výbavou budou nepochybně ještě dražší než dnes, kdy i tříválcová Octavia „umí“ stát hodně přes osm set tisíc korun. Aktuální startovací cena stávající Octavie je 450 900 Kč. Přestože do konce roku zbývá už jenom pár týdnů, Škoda chce stihnout zahájení prodeje nového modelu ještě letos. K mání bude ve výbavových liniích Active, Ambition a Style. Varianty Scout a RS dorazí později.