Škoda Octavia 4. generace přichází. Řídili jsme prototypy a máme dobré zprávy!

  • Řídili jsme předsériové prototypy nejnovější Škody Octavia

  • Octavia modelového roku 2020 dostane mild hybridní a plug-in hybridní pohon

  • Kombi nabídne kufr o objemu až 1700 litrů, liftback má v základu 600

  • Poprvé může mít Octavia průhledový (head-up) displej

  • Nová je palubní deska i dvojramenný volant se senzory přítomnosti rukou

  • Interiér působí možná ještě luxusněji než v Superbu

  • Slabší motory mají opět vlečenou zadní nápravu

  • Oficiální premiéra Octavie IV je plánována na 11. listopadu

Do modelového roku 2020 vjede nejprodávanější škodovka v nové, už čtvrté generaci. Svou netrpělivě očekávanou novinku nám Škoda půjčila ke krátké projížďce nedaleko italské Sieny. Model Octavia generuje automobilce přibližně šedesát procent zisků, nemohla si tedy dovolit cokoliv podcenit. První návrhy karoserie byly ještě dílem Jozefa Kabaně, výsledek už měl na starost nový šéfdesignér Škoda Auto Oliver Stefani se svým týmem. Pracovali na podobném půdorysu, jako měla třetí generace. Délka kombi narostla o 22 milimetrů (liftback + 19 mm), šířka o 15 milimetrů a rozvor zůstává na 2686 mm. Výška narostla o tři milimetry.

Tabulka: Rozměry Škody Octavia liftback IV (2020)

Rozměry Škoda Octavia III liftback Škoda Octavia IV (2020) Rozdíl
Délka (mm): 4670 4689 +19
Šířka (mm): 1814 1829 +15
Výška (mm): 1461 nezjištěno nezjištěno
Rozvor náprav (mm): 2686 2686 +0

Tabulka: Rozměry Škody Octavia Combi IV (2020)

Rozměry Škoda Octavia III Combi Škoda Octavia IV Combi (2020) Rozdíl
Délka (mm): 4667 4689 +22
Šířka (mm): 1814 1829 +15
Výška (mm): 1465 1468 +3
Rozvor náprav (mm): 2686 2686 +0

Design přídě je výrazně ostřejší, ale ne tak kontroverzní jako u „čtyřokého“ faceliftu třetí generace. Nedávné údajné úniky z konfigurátoru neměly k produkční realitě nijak daleko:

Škoda Octavia nové generace se (ne)ukazuje na prvních neoficiálních fotkách

Světlomety nejsou fyzicky dělené, ale zachovávají odkaz předchůdce ve formě světelných pásů uvnitř. Nyní využívají pouze diody a ve vyšších verzích jsou maticové, své segmenty vypínají nejen před auty, ale také chodci a reflexními dopravními značkami. Nově v nich najdete dynamické blinkry, stejně jako vzadu. Z hlediska aerodynamiky považuje Škoda novou Octavii za světovou špičku. Sedan má součinitel odporu vzduchu cx od 0,24, kombi od 0,26.

Škoda tentokrát zvolila barevné maskování, které z dálky přitahuje pozornost. Tvary auta však ukrývá dokonale
S prototypy nové Octavie Combi jsme se svezli na klikatých silnicích v Toskánsku. Vyzkoušeli jsme jeden benzinový a jeden naftový motor

Exteriér působí propracovaněji a rafinovaněji, vnitřek za ním nezaostává. Palubní deska se inspiruje „zubem“ v horní části čelní masky, který tvoří v její střední části vlnku s prostorem pro obrazovku infozábavního systému. Ta je nyní ve své vrcholné verzi 10palcový. Pro zajímavost: Čínský trh si vydupal 12″. Na ní teď najdete ovládání klimatizace, naštěstí v inteligentnější formě než u některých konkurentů – nastavení leží v každém zobrazení ve spodní části. Pod displejem je lišta s kapacitními senzory, dotykem tak můžete jedním prstem ovládat hlasitost a dvěma pak zoomovat v mapě. V nabídce bude i nižší specifikace Swing s 8,25“ obrazovkou. Systém nyní umí bezdrátové zrcadlení Apple CarPlay. Do budoucna zvládne bez kabelů i Android Auto. S kabelem funguje obojí. Až 10″ obrazovkou je tvořen i přístrojový štít. Vůbec poprvé může mít Octavia průhledový displej. Interiér jsme už před časem zahlédli na špionážních fotografiích:

Nastupující generace Škody Octavia ukázala na neoficiálních fotkách interiér. Těšte se na displeje

Zcela nový je dvouramenný volant s dvěma výraznými otočnými voliči po stranách, který pro sledování přítomnosti rukou na volantu využívá kapacitní senzory. Za příplatek je možné dostat USB-C konektor ve vnitřním zpětném zrcátku, sloužící třeba k napájení kamery. Celkem může být těchto zdířek na palubě až pět, přičemž na přání dostanete i 230V zásuvku vzadu. Na zadních sedadlech nově najdete až 78 mm prostoru před koleny. Vůbec poprvé je možné u Octavie dostat šikovné integrované roletky zadních oken a máme zde i novou Simply clever kapsu pro mobilní telefony v zadní části předních sedaček. Kufr má u kombi objem 640 až 1700 litrů, liftback nabídne 600 litrů.

Škoda Octavia IV (2020): Nabídka motorů

Z hlediska pohonu kopíruje Octavia nedávno představený Volkswagen Golf osmé generace. Základ nabídky motorů tvoří tříválec 1.0 TSI  81 kW (110 k), středem je 1.5 TSI se 110 kW (150 k). V případě, že u nich zvolíte sedmistupňový automat, spolupracují s mild hybridním systémem, který umožňuje za jízdy plachtění s vypnutým motorem, rekuperuje energii a tu následně umí využít při zrychlování. Vrcholem je dvoulitrové TSI se 140 kW (190 k), spojené výhradně s pohonem 4×4 a automatem. Diesely budou v nabídce tři. Základní variantou bude 2.0 TDI s 85 kW (115), které nahradí jednotku 1.6 TDI. Oproti dvěma silnějším verzím o stejném objemu se 110 kW (150 k) a 147 kW (200 k) bude mít menší turbo. Všechny tyto motory patří k nové generaci Evo.  Aby vyhověly i budoucím emisním normám, využívají proces twin dosing, při kterém dochází ke vstřikování AdBlue před dva SCR katalyzátory, řazené za sebou:

Volkswagen představuje technologii, která sníží u dieselů produkci NOx o 80 procent. Superb už ji má také

Dvě silnější provedení můžete mít s pohonem všech kol. Nebude chybět ani plug-in hybrid ve dvou výkonových variantách. Kombinovat bude zážehový motor 1.4 TSI s elektromotorem a nabídne výkon 150 kW (204 k) či 180 kW (245 k). Poslední verzí je pak G-TEC na zemní plyn s 96 kW (130 k), osazený třemi nádržemi s kapacitou 17,7 kg plynu a 9l nádrží na benzin.

Stejně jako u minulé generace Škoda používá dva druhy zadní nápravy. Jednodušší vlečenou mají vozy s výkonem do 150 koní, silnější využívají víceprvek. Octavii si kromě standardního podvozku můžete objednat i se sportovním (-15 mm), zvýšeným v rámci paketu pro špatné cesty (+15 mm) nebo adaptivním DCC (-10 mm, vyjma plug-in hybridů).

I nejnovější Octavia bude k mání v kontrastním provedením interiéru se světlou spodní částí palubní desky, dveřními výplněmi a potahy sedadel

Svezení začíná v benzinovém 1.5 TSI s manuální převodovkou. Obsluha je klasicky škodovácky nekonfliktní, řazení nedrhne, poloha za volantem se jeví jako příjemná a velmi tichý motor má i ve výškově členitém terénu dostatek elánu, aby ve svižném tempu utáhl vůz se čtyřmi dospělými chlapy na palubě. Přední a zadní 18″ kola na hrubém asfaltu neodskakují, dobře si vedou i na vozovce s „roletou“. Silná naftová verze s automatem pak letí jako vítr. Je o trochu více slyšet, ale dobře si rozumí se sedmikvaltem DQ381, který ani při razantnější práci s plynem a brzdou nezmatkuje. Přední sedadla jsou hezky široká, vzadu pak najde i vysoká osoba spoustu místa.

Pozdější ukázka zcela odhaleného auta dokazuje, že došlo k výraznému zvýšení kvality materiálů. Velmi moderně působí oba digitální displeje s vysokým rozlišením a přehlednou grafikou, nechybí ani volitelná barva podsvícení. Stejně jako jiné koncernové vozy dostává i Octavia hlasové ovládání Laura, které zvládá povely v hovorové řeči – podobně jako například faceliftovaný Volkswagen Passat. Vnitřek pak jako celek působí možná luxusněji než u Superbu, nad jehož osudem nyní visí řada otazníků. Octavii však podle prvních dojmů opět čeká zářná budoucnost. Oficiálně odhalena bude již 11. listopadu v Praze.

Škoda Octavia 4. generace přichází. Řídili jsme prototypy a máme dobré zprávy!
Ohodnoťte tento článek!
4.4 (88.7%) 23 hlas/ů

3 KOMENTÁŘE

  1. Takže jediný rozumný motor, t.j. dvoulitr, se váže pouze a jenom k čtyřkolce a automatu. Tak sakra kde jsou ty dobré zprávy?! Vždyť škodovka touto nabídkou zákazníky doslova vydírá. Připlatí si nejen za dvoulitr, ale také zs 4×4 a za DSG. Sprostota!

    • Jediný rozumný motor ? A co ta 1,5? Mám 1.4 TSI 110kw a nechápu, co na tom je nepoužitelného. Tuším že 1.5 s filterm bude trochu horší, ale nepoužitelné?? To snad ne.

  2. Ty motory a výkony jsou zajímavé. 1.0 TSI má z původních 85kw jen 81kw. V mé OIII 85kw varianta stačí (přechod z 1.6 atmosféry). Ale ubírat výkonu už bych něchtěl. 2.0 TDI s 85kw je taky nějak “papírově” přidušené. Tak uvidíme kolik Nm z nich vyleze a zda to není jen nutné papírové vyrovnání s Golfem. Ale asi to bude škodovácká klasika, kdy na brzdě budou motory znatelně výkonější.
    Zatím to vypadá na další evoluci, kdy se vylepší elektronika a od OII zažitý víceprvek v zadu nebude zůstane navždy. Tak snad v MB vylepší alespoň držák na flašky, kde v OII šla pohodlně vyjmout i za jízdy a v OIII je to boj, a snad budou i LED světlomety dobře zkalibrované z už výroby, protože ne každý dealer to umí na první dobrou. Displej výš bude pro uživatele smartfounů výhoda, nebude tak odvádět od pozornosti. Tak přeji OIV ať se povede a neskazí ji cena a tuny nové elektroniky, protože to jinak vypadá na podařenou klasiku.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: