Škoda Octavia G-Tec na plyn je ekologicky šetrnější než Tesla Model S, spočítal ADAC

20.02.2017
32 nových názorů
Autor: Redakce

  • ADAC zjišťuje skutečný dopad aut na životní prostředí

  • Octavia na plyn CNG je méně škodlivá než elektromobil Tesla

  • O datech pro elektromobily by se ale dalo pochybovat

  • Přímovstřikové benzíny často „kouří“ víc než diesel

Se zjišťováním skutečného tzv. „ekologického otisku“ automobilů je to ošemetné. Záleží totiž na metodice, kterou použijete. Často se bere za nezpochybnitelný a nezpochybňovaný fakt, že elektromobily jsou to nejekologičtější, co můžete vyrobit. To ale bude pravda, jen dokud budete posuzovat pouze lokální výfukové emise. A jak asi víte, jen z jaderných, vodních a solárních elektráren se elektřina nevyrábí.

A stejně tak je to velmi komplikované se zjišťováním, jaký ekologický dopad má celý životní cyklus automobilu od získávání surovin přes výrobu, několikaletý provoz a údržbu až k následné recyklaci po ukončení životního cyklu. Asi nikoho nepřekvapí, že když už se nějaká taková studie objeví, jedná se vždy o odhady.

Doporučujeme: Kratší převody a žádný stop-start? Nové měření spotřeby změní auta

Německý autoklub ADAC už několik let pravidelně zjišťuje, jak na tom jsou vlastně auta nejen s koncovými emisemi během provozu. Do výpočtu přidává ještě emise spojené s distribucí pohonných hmot, případně elektrické energie. Běžně se u aut udávají emise označované zkratkou TTW (Tank to Wheel, přeloženo jako „z nádrže na kola“), tedy ty, které auto reálně vypustí. ADAC ale přidává ještě emise WTT, tedy Well to Tank (od zdroje do nádrže). Následně pak hodnoty sčítá a vypočítává tzv. emise WTW (Well to Wheel), které by se daly chápat jako „od zdroje na kola“.

ADAC s tím začal už asi před deseti lety a každé čtyři roky aktualizuje metodiku, podle které auta posuzuje. Především má jít o jakési „uvádění emisních norem na pravou míru“. Poslední aktualizace metodiky z konce roku 2016 zohladňuje elektromobily a plug-in hybridy, které se pomalu stávají běžnou součástí provozu.

Testovaným autům pak ADAC uděluje známku podle tabulkových kritérií. Zohledňuje nejen skutečně zjištěné reálné škodlivé emise pevných částic, oxidů dusíku, oxidu uhlenatého a nespálených uhlovodíků v provozu, ale připočítává i reálně zjištěnou spotřebu paliva a z ní odvozené emise CO2. Otázka je, k čemu je to dobré, když jde v Evropě hlavně o papírovou spotřebu a nikoli tu skutečnou.

Pro zjišťování spotřeby a emisí používá ADAC novou metodiku WLTP, podle které se budou od září měřit oficiální hodnoty nových aut. K tomu ale přidává vlastní metodiku pro dálniční provoz s větším podílem akcelerací a jízdy rychlostí přes 130 km/h. ADAC dle cyklu WLTP testuje auta se studeným i teplým motorem a přikládá hodnotám stejnou váhu. Na celkovém výsledku se pak tato data podílí 70% podílem. Podíl 30% přikládá ADAC vlastní metodice pro dálniční provoz.

Cyklus WLTP Cyklus WLTP Dálniční provoz Dálniční provoz
50 bodů za (g/km) 0 bodů za (g/km) 50 bodů za (g/km) 0 bodů za (g/km)
Nespálené uhlovodíky 0,1 0,2 0,1 0,2
Oxid uhelnatý 0,5 1 0,5 7
Oxidy dusíku 0,06 0,126 0,06 0,26
Pevné částice 0,002 0,01 0,002 0,01
50 bodů za (1/km) 0 bodů za (1/km) 50 bodů za (1/km) 0 bodů za (1/km)
Počet pevných částic 6,0 x 10^10 6,0 x 10^12 6,0 x 10^10 6,0 x 10^12

Za hodnoty skutečně zjištěných škodlivých emisí a spotřeby (tedy emisí CO2) ADAC uděluje body od 0 do 50, kdy více bodů znamená lepší hodnoty emisí. Pokud jde o emise podle metodiky WTW (od zdroje na kola), za 100 a méně g/km uděluje ADAC 50 bodů, za 250 a více g/km uděluje ADAC 0 bodů.

Musíme také počítat s tím, že německý energetický mix pro elektřinu bude mít jinou hodnotu než u nás. Evropská Unie přisuzuje Německu hodnotu 636 g CO2 na 1 kWh elektrické energie. Nicméně České republice přisuzuje 680 g CO2 na 1 kWh, což je trochu v rozporu s hodnotami Ministerstva průmyslu a obchodu. To počítá s hodnotou 1170 g CO2 na 1 kWh.

Doporučujeme: Elektromobily produkci CO2 nesníží, dokud se bude elektřina vyrábět hlavně z uhlí

Německo stále vyrábí zhruba 60 % elektřiny  z uhlí nebo spalováním jiných paliv v tepelných elektrárnách. U nás připadá na tepelné elektrárny asi 65 % výroby elektrické energie.

Jak tedy vypadá tabulka třiceti testovaných aut podle nové metodiky? Docela zajímavě. Například Škoda Octavia G-TEC s pohonem na zemní plyn vykázala nižší ekologickou zátěž než opěvovaný elektromobil Tesla Model S. ADAC také upozorňuje, že moderní přeplňované přímovstřikové benzinové motory vykazují vysoký podíl pevných částic. Jejich emise mnohdy překračují hodnoty naměřené u dieselů.

Model Pohon Škodlivé emise Spotřeba a emise CO2 Celkem bodů Počet hvězdiček
1. BMW i3 (94 Ah) elektromobil 50 50 100 5
2. Toyota Prius 1.8 hybrid 48 46 94 5
3. Nissan Leaf 30 kWh elektromobil 50 44 94 5
4. Škoda Octavia G-TEC plyn CNG 50 43 93 5
5. Toyota Yaris Hybrid hybrid 49 39 88 4
6. Tesla Model S P90D elektromobil 50 37 87 4
7. Mercedes-Benz E220d AT diesel 50 30 80 4
8. Mitsubishi Space Star 1.2 benzin 40 36 76 4
9. BMW 118d AT diesel 41 34 75 4
10. Volkswagen up! 1.0 TSI benzin 37 34 71 4
11. Mercedes-Benz C 200 Cabrio benzin 47 23 70 4
12. Mercedes-Benz SLC 200 AT benzin 41 20 61 3
13. Hyundai Ioniq Hybrid hybrid 21 38 59 3
14. Kia Niro Hybrid hybrid 25 32 57 3
15. Seat Ateca 2.0 TDI 4x4 AT diesel 40 17 57 3
16. Volkswagen Sharan 2.0 TDI diesel 40 17 57 3
17. Suzuki Baleno 1.0 BoosterJet benzin 23 33 56 3
18. Volkswagen Golf 1.4 TSI benzin 29 26 55 3
19. Volvo V40 T3 benzin 30 24 54 3
20. BMW 520d xDrive AT diesel 35 16 51 3
21. Volvo S90 D4 AT diesel 25 25 50 3
22. Citroën C4 BlueHDI 150 diesel 17 31 48 2
23. Land Rover Discovery Sport TD4 diesel 30 17 47 2
24. BMW 320d GT AT diesel 17 25 42 2
25. Jaguar F-Pace 20d AWD AT diesel 27 15 42 2
26. Opel Corsa 1.0 DI Turbo benzin 9 32 41 2
27. Audi A4 Avant 3.0 TDI AT diesel 21 19 40 2
28. Mazda 2 Skyactiv-D 105 diesel 0 40 40 2
29. Hyundai i20 1.1 CRDI diesel 0 38 38 2
30. Peugeot 208 BlueHDI 100 diesel 0 38 38 2
Kuk (neregistrovaný)
Spalováky nám přímo do plic pořád vyvrhují spousty koncentrovaných jedů a karcinogenů všude tam kde bydlíme a kudy cestujeme. Elekroauta nevyvrhují nic. Elektrická auta jsou schopná jezdit na čistě vyrobenou energii, spalovací auta toho schopná nejsou a vždy musí něco spálit a okamžitě způsobit zamoření rovnou vám pod nos. Každý rok z ČR energetického mixu vyvezeme 25 TWh elektrický energie za pakatel, což je celá 1/3 naši produkce a víc jak 2x produkce Temelína. Pokud vyměníme celý náš autopark 6 milionů aut za elektroauta tak při součaným nájezdu bude stačit na jejich dobití 9,9 TWh el. energie převážně nočního proudu ročně a stále nám zbude 15 TWh na ten nesmyslnej ohromnej vývoz. Výsledek? Nepřibude ani o gram CO2 navic a hlavně ubudou tuny CO2 ze spalováku!!!! Navíc se zbavíme jedů, špíny, prachu, karcinogenů z výfuků. Zbavíme se částečně závisloti na ropě (na plasty, barvy, maziva, lepidla aj. bude furt potřeba) a hlavně nebudeme kupováním ropy platit arabský teroristy a války o ropu. O vedlejších efektech jako snížený náklady na léčbu nemocných, menší úmrtnost, menší nemocnost, lepší životní prostředí, značné sníženi hluku a vibraci nemluvě. Pálení čehokoliv pro získání energie je nesmysl a přežitek.
Kuk (neregistrovaný)
Spalováky nám přímo do plic pořád vyvrhují spousty koncentrovaných jedů a karcinogenů všude tam kde bydlíme a kudy cestujeme. Elekroauta nevyvrhují nic. Elektrická auta jsou schopná jezdit na čistě vyrobenou energii, spalovací auta toho schopná nejsou a vždy musí něco spálit a okamžitě způsobit zamoření rovnou vám pod nos. Každý rok z ČR energetického mixu vyvezeme 25 TWh elektrický energie za pakatel, což je celá 1/3 naši produkce a víc jak 2x produkce Temelína. Pokud vyměníme celý náš autopark 6 milionů aut za elektroauta tak při součaným nájezdu bude stačit na jejich dobití 9,9 TWh el. energie převážně nočního proudu ročně a stále nám zbude 15 TWh na ten nesmyslnej ohromnej vývoz. Výsledek? Nepřibude ani o gram CO2 navic a hlavně ubudou tuny CO2 ze spalováku!!!! Navíc se zbavíme jedů, špíny, prachu, karcinogenů z výfuků. Zbavíme se částečně závisloti na ropě (na plasty, barvy, maziva, lepidla aj. bude furt potřeba) a hlavně nebudeme kupováním ropy platit arabský teroristy a války o ropu. O vedlejších efektech jako snížený náklady na léčbu nemocných, menší úmrtnost, menší nemocnost, lepší životní prostředí, značné sníženi hluku a vibraci nemluvě. Pálení čehokoliv pro získáni energie je nesmysl a přežitek. Pokud vyměníme cély autopark
anonym (neregistrovaný)
podle wiki to rozhodne není 65% z uhli, ale mene: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Energy_in_Germany do hloubky jsem to neoveroval. nicmene pokud to je tak, elektroauta na tom nebudou tak spatne v tom srovnani jak to vypada
Amper77 (neregistrovaný)
"U nás" asi nemyslí autor v Německu, nepřisuzuje 65%, resp 60% v Německu, jen uhlí ale tepelným obecně a u nás 65% přesně odpovídá hodnotám z roku 2017 podle ERU. Nicméně si už vůbec nemyslím, že hodnocení ADAc je na základě čísla z českého webu takže na tom elektromobily nebudou líp, ani kdyby se všichni zelení aktivisti k přivázali k čápům.
  • Našli jste v článku chybu?