-
ADAC zjišťuje skutečný dopad aut na životní prostředí
-
Octavia na plyn CNG je méně škodlivá než elektromobil Tesla
-
O datech pro elektromobily by se ale dalo pochybovat
-
Přímovstřikové benzíny často „kouří“ víc než diesel
Se zjišťováním skutečného tzv. „ekologického otisku“ automobilů je to ošemetné. Záleží totiž na metodice, kterou použijete. Často se bere za nezpochybnitelný a nezpochybňovaný fakt, že elektromobily jsou to nejekologičtější, co můžete vyrobit. To ale bude pravda, jen dokud budete posuzovat pouze lokální výfukové emise. A jak asi víte, jen z jaderných, vodních a solárních elektráren se elektřina nevyrábí.
A stejně tak je to velmi komplikované se zjišťováním, jaký ekologický dopad má celý životní cyklus automobilu od získávání surovin přes výrobu, několikaletý provoz a údržbu až k následné recyklaci po ukončení životního cyklu. Asi nikoho nepřekvapí, že když už se nějaká taková studie objeví, jedná se vždy o odhady.
Doporučujeme: Kratší převody a žádný stop-start? Nové měření spotřeby změní auta
Německý autoklub ADAC už několik let pravidelně zjišťuje, jak na tom jsou vlastně auta nejen s koncovými emisemi během provozu. Do výpočtu přidává ještě emise spojené s distribucí pohonných hmot, případně elektrické energie. Běžně se u aut udávají emise označované zkratkou TTW (Tank to Wheel, přeloženo jako „z nádrže na kola“), tedy ty, které auto reálně vypustí. ADAC ale přidává ještě emise WTT, tedy Well to Tank (od zdroje do nádrže). Následně pak hodnoty sčítá a vypočítává tzv. emise WTW (Well to Wheel), které by se daly chápat jako „od zdroje na kola“.
ADAC s tím začal už asi před deseti lety a každé čtyři roky aktualizuje metodiku, podle které auta posuzuje. Především má jít o jakési „uvádění emisních norem na pravou míru“. Poslední aktualizace metodiky z konce roku 2016 zohladňuje elektromobily a plug-in hybridy, které se pomalu stávají běžnou součástí provozu.
Testovaným autům pak ADAC uděluje známku podle tabulkových kritérií. Zohledňuje nejen skutečně zjištěné reálné škodlivé emise pevných částic, oxidů dusíku, oxidu uhlenatého a nespálených uhlovodíků v provozu, ale připočítává i reálně zjištěnou spotřebu paliva a z ní odvozené emise CO2. Otázka je, k čemu je to dobré, když jde v Evropě hlavně o papírovou spotřebu a nikoli tu skutečnou.
Pro zjišťování spotřeby a emisí používá ADAC novou metodiku WLTP, podle které se budou od září měřit oficiální hodnoty nových aut. K tomu ale přidává vlastní metodiku pro dálniční provoz s větším podílem akcelerací a jízdy rychlostí přes 130 km/h. ADAC dle cyklu WLTP testuje auta se studeným i teplým motorem a přikládá hodnotám stejnou váhu. Na celkovém výsledku se pak tato data podílí 70% podílem. Podíl 30% přikládá ADAC vlastní metodice pro dálniční provoz.
Cyklus WLTP | Cyklus WLTP | Dálniční provoz | Dálniční provoz | |
---|---|---|---|---|
50 bodů za (g/km) | 0 bodů za (g/km) | 50 bodů za (g/km) | 0 bodů za (g/km) | |
Nespálené uhlovodíky | 0,1 | 0,2 | 0,1 | 0,2 |
Oxid uhelnatý | 0,5 | 1 | 0,5 | 7 |
Oxidy dusíku | 0,06 | 0,126 | 0,06 | 0,26 |
Pevné částice | 0,002 | 0,01 | 0,002 | 0,01 |
50 bodů za (1/km) | 0 bodů za (1/km) | 50 bodů za (1/km) | 0 bodů za (1/km) | |
Počet pevných částic | 6,0 x 10^10 | 6,0 x 10^12 | 6,0 x 10^10 | 6,0 x 10^12 |
Za hodnoty skutečně zjištěných škodlivých emisí a spotřeby (tedy emisí CO2) ADAC uděluje body od 0 do 50, kdy více bodů znamená lepší hodnoty emisí. Pokud jde o emise podle metodiky WTW (od zdroje na kola), za 100 a méně g/km uděluje ADAC 50 bodů, za 250 a více g/km uděluje ADAC 0 bodů.
Musíme také počítat s tím, že německý energetický mix pro elektřinu bude mít jinou hodnotu než u nás. Evropská Unie přisuzuje Německu hodnotu 636 g CO2 na 1 kWh elektrické energie. Nicméně České republice přisuzuje 680 g CO2 na 1 kWh, což je trochu v rozporu s hodnotami Ministerstva průmyslu a obchodu. To počítá s hodnotou 1170 g CO2 na 1 kWh.
Doporučujeme: Elektromobily produkci CO2 nesníží, dokud se bude elektřina vyrábět hlavně z uhlí
Německo stále vyrábí zhruba 60 % elektřiny z uhlí nebo spalováním jiných paliv v tepelných elektrárnách. U nás připadá na tepelné elektrárny asi 65 % výroby elektrické energie.
Jak tedy vypadá tabulka třiceti testovaných aut podle nové metodiky? Docela zajímavě. Například Škoda Octavia G-TEC s pohonem na zemní plyn vykázala nižší ekologickou zátěž než opěvovaný elektromobil Tesla Model S. ADAC také upozorňuje, že moderní přeplňované přímovstřikové benzinové motory vykazují vysoký podíl pevných částic. Jejich emise mnohdy překračují hodnoty naměřené u dieselů.
Model | Pohon | Škodlivé emise | Spotřeba a emise CO2 | Celkem bodů | Počet hvězdiček |
---|---|---|---|---|---|
1. BMW i3 (94 Ah) | elektromobil | 50 | 50 | 100 | 5 |
2. Toyota Prius 1.8 | hybrid | 48 | 46 | 94 | 5 |
3. Nissan Leaf 30 kWh | elektromobil | 50 | 44 | 94 | 5 |
4. Škoda Octavia G-TEC | plyn CNG | 50 | 43 | 93 | 5 |
5. Toyota Yaris Hybrid | hybrid | 49 | 39 | 88 | 4 |
6. Tesla Model S P90D | elektromobil | 50 | 37 | 87 | 4 |
7. Mercedes-Benz E220d AT | diesel | 50 | 30 | 80 | 4 |
8. Mitsubishi Space Star 1.2 | benzin | 40 | 36 | 76 | 4 |
9. BMW 118d AT | diesel | 41 | 34 | 75 | 4 |
10. Volkswagen up! 1.0 TSI | benzin | 37 | 34 | 71 | 4 |
11. Mercedes-Benz C 200 Cabrio | benzin | 47 | 23 | 70 | 4 |
12. Mercedes-Benz SLC 200 AT | benzin | 41 | 20 | 61 | 3 |
13. Hyundai Ioniq Hybrid | hybrid | 21 | 38 | 59 | 3 |
14. Kia Niro Hybrid | hybrid | 25 | 32 | 57 | 3 |
15. Seat Ateca 2.0 TDI 4x4 AT | diesel | 40 | 17 | 57 | 3 |
16. Volkswagen Sharan 2.0 TDI | diesel | 40 | 17 | 57 | 3 |
17. Suzuki Baleno 1.0 BoosterJet | benzin | 23 | 33 | 56 | 3 |
18. Volkswagen Golf 1.4 TSI | benzin | 29 | 26 | 55 | 3 |
19. Volvo V40 T3 | benzin | 30 | 24 | 54 | 3 |
20. BMW 520d xDrive AT | diesel | 35 | 16 | 51 | 3 |
21. Volvo S90 D4 AT | diesel | 25 | 25 | 50 | 3 |
22. Citroën C4 BlueHDI 150 | diesel | 17 | 31 | 48 | 2 |
23. Land Rover Discovery Sport TD4 | diesel | 30 | 17 | 47 | 2 |
24. BMW 320d GT AT | diesel | 17 | 25 | 42 | 2 |
25. Jaguar F-Pace 20d AWD AT | diesel | 27 | 15 | 42 | 2 |
26. Opel Corsa 1.0 DI Turbo | benzin | 9 | 32 | 41 | 2 |
27. Audi A4 Avant 3.0 TDI AT | diesel | 21 | 19 | 40 | 2 |
28. Mazda 2 Skyactiv-D 105 | diesel | 0 | 40 | 40 | 2 |
29. Hyundai i20 1.1 CRDI | diesel | 0 | 38 | 38 | 2 |
30. Peugeot 208 BlueHDI 100 | diesel | 0 | 38 | 38 | 2 |