+

  • Mimořádně vzdušný interiér se skvělým výhledem ven
  • Vnitřní šířka karoserie
  • Rozsáhlá standardní výbava
  • Komfortní přední sedadla
  • Originální grafika přístrojového panelu
  • Četné a rozměrné odkládací přihrádky
  • V pětimístném uspořádání obrovský zavazadlový prostor

  • Zahřívání interiéru ve slunečných dnech
  • Funkčně omezené asistenční systémy
  • Hrdlo AdBlue v zavazadlovém prostoru
  • Relativně vysoká spotřeba
  • Nepříliš propracované ovládání palubních systémů
  • Neprodyšné potahy sedadel

Citroen Grand C4 Picasso patří do ustupující kategorie MPV neboli velkoprostorových aut, která postupně vyklízejí prostor nejrůznějším crossoverům. Zejména rodinám má však takový malý mikrobus co nabídnout. Přesvědčilo nás o tom i šestiměsíční soužití s Grand Picasem v nejvyšší z nabízených verzí.

Citroen C4 Grand Picasso -5
Prodloužená verze má před modelovým označením C4 Picasso předponu Grand. Třetí řadu sedadel si ale musíte přiobjednat zvlášť, stejně jako u konkurence
Citroen C4 Grand Picasso -7
Naše auto ještě nese na zádi podpis slavného malíře, ale v Ženevě se model C4 Picasso oficiálně přejmenoval na C4 SpaceTourer

Picasso, jménem i technikou spojené ještě s modelem Xsara, patřilo v roce 1999 k průkopníkům třídy kompaktních MPV. Současný model C4 Picasso je druhou generací (třetí, počítáme-li i Xsaru Picasso) a prodává se už pět let, ale jeho odvážný „kosmický“ design za tu dobu vůbec nezevšedněl. Na autosalonu v Ženevě oznámil Citroen, že Picasso mění název na SpaceTourer, ale vůz, který nám v redakci dělal společnost, nese ještě jméno slavného malíře. A před ním předponu Grand, která označuje delší, až sedmimístnou variantu. Auto mělo také vyšší ze dvou nabízených stupňů výbavy (Feel a Shine) a tu vůbec nejdražší motorizaci, jakou si lze pořídit: přeplňovaný vznětový čtyřválec 2.0 BlueHDi v kombinaci se šestistupňovou samočinnou převodovkou.

Není to dvouspojková skříň, jakou byste našli v podobných modelech koncernu VW nebo ve Fordech, ani „robotizovaný manuál“, kterého se skupina PSA dlouho držela všude, kde to šlo. (Ale u relativně velkého a silného dieselu to stejně nešlo.) Tohle je klasický planetový automat s hydrodynamickým měničem točivého momentu. A při měření na válcové zkušebně firmy Dieselpower nás trochu potrápil. Více v samostatném článku:

Citroen Grand C4 Picasso v dlouhodobém testu: Na brzdě trošku trucoval, ale výkonu má dost

Při běžné jízdě se automat Aisin s hydrodynamickým měničem momentu projevuje spíše uvolněně. Líbit se bude zejména řidičům, kteří před okamžitými reakcemi a výrazným nástupem zrychlení po sešlápnutí plynu dávají přednost plynulosti a jemnosti. A motor? V dobrém smyslu slova průměrný dieselový dvoulitr, v žádném ohledu se nevymyká běžným zvyklostem. Parametry (110 kW a 370 Nm), průběh síly i zvukový projev odpovídají dnešním standardům. Má trochu rachtavější zvuk než podobné motory ze skupiny VW, ale zase ve vyšších rychlostech tolik neduní nízkými frekvencemi. Už je opatřen vstřikováním močoviny.

Co se stane, když vám dojde močovina? Náš dlouhodobý Peugeot 2008 vám to ukáže

Umístění plnicího hrdla nádržky na AdBlue však prozrazuje, že jde o dodatečnou zástavbu do konstrukce, která na to nebyla původně připravena. Hrdlo najdete nikoliv pod víčkem nádrže, ale v podlaze zavazadlového prostoru. Což je samozřejmě méně praktické a hrozí i potřísnění podlahy aditivem. Na druhou stranu, Za půl roku jsme nemuseli močovinu ani jednou doplňovat. V praxi tedy nepůjde o velký problém.

Citroen Grand C4 Picasso -60-2
Hrdlo na doplňování aditiva AdBlue najdete v podlaze zavazadlového prostoru
Citroen Grand C4 Picasso -35
Výhled šikmo vpřed bývá slabinou MPV. Zde ho trochu zlepšují čelní sloupky natočené k řidiči

Pokud jde o dynamiku, Citroen udává zrychlení 0-100 km/h za 10, sekundy. My jsme naměřili nepatrně horší výsledek. Kompletní výsledky měření akcelerace včetně grafu opět najdete v samostatném článku:

Citroen Grand C4 Picasso v dlouhodobém testu: Dynamikou nezklame

Že od auta s vysokou stavbou a planetovým automatem nelze čekat senzačně nízkou spotřebu, poučený zákazník ví. Předpokládáme však, že zrovna mezi zájemci o francouzské MPV bude relativně hodně lidí, kteří si fyzikální souvislost zvýšených jízdních odporů se zvýšenou spotřebou neuvědomují a od dieselu automaticky očekávají žízeň okolo pěti litrů na sto kilometrů. Při klidné jízdě ustálenou rychlostí mimo město snad. My jsme ale v souhrnu jezdili za 8,5 l/100 km – pravda, s drtivou převahou dálničního a městského provozu a spíš dynamičtějším stylem.

Citroen Grand C4 Picasso -69
S Pisassem jsme většinou jezdili buď po městě, nebo na dálnici – nic (skoro) mezi tím
Citroen Grand C4 Picasso -61
Chování hnacího řetězce i podvozku vybízí spíš ke klidnější jízdě, což je u rodinného auta v pořádku

Tedy, dynamičtějším ve smyslu zacházení s plynovým pedálem. Na cokoliv i vzdáleně se blížícího sportovnímu stylu jízdy se Picasso nehodí. Není houpavé jako stará amerika a už vůbec ne nebezpečné, to ne. Odpružení však přece jen nechává karoserii trochu „plavat“ ve vertikální ose, měkké uložení náprav tlumí zpětnou vazbu a odtažité řízení ztrácí na přesnosti. Přidat k tomu musíte i měkké, rozvážné změny rychlostních stupňů, ať už v automatickém režimu, nebo při ruční volbě. Grand C4 Picasso si zkrátka diktuje spíš pozvolnější tempo. Ale přizpůsobíte se rádi. Hodnocení jízdních vlastností v testu je jedna věc, reálná uživatelská zkušenost při běžném používání jiná.

Citroen Grand C4 Picasso -56
Velkoplošné čelní okno může být ve slunečném dni i na obtíž
Citroen Grand C4 Picasso -55
Výsuvnými roletami lze jeho plochu zmenšit na obvyklejší úroveň

Když vás auto nenápadně nutí ke klidnému stylu jízdy, chtě nechtě se zklidníte i vy. Atmosféru vyhlídkové jízdy výletním autobusem zdůrazňuje obrovské čelní okno, ze kterého máte svět jako na dlani, i design palubní desky s velkými světlými plochami. I cesta do práce v pondělí ráno působí na palubě takového auta trochu jako výlet. Přesvědčil se o tom i Lukáš Dittrich při prázdninové cestě na Sardinii:

Když vás Chorvatsko nebaví: s redakčním Citroënem přes Korsiku až na Sardinii a zpět

Spokojeni budou rovněž malí cestující vzadu. Přinejmenším ve druhé řadě. I mnohá rodinná auta dnes mají agresivně klínovitou linii pontonu, malá zadní okna a nízko položená sedadla, takže dítě je v nich utopené a ven skoro nevidí. Ne tak v Grand C4 Picassu. Bohaté boční prosklení s nízko položenou hranou a vyšší, kolmo orientované sedačky znamenají pro malé pasažéry výborný výhled. Který lze ještě podpořit odtažením rolety kryjící velikánské střešní okno. Ale upřímně řečeno, dívat se při jízdě dlouho nahoru nedoporučujeme. Hlavně dětem. Omyvatelnost interiéru s tvrdými plasty a koženými sedadly není špatná, ale přece jenom…

Citroen C4 Grand Picasso -48
Když správně vezmete za táhlo na horní části opěradla, celé sedadlo se takto odsune vpřed, aby uvolnilo průchod ke třetí řadě
Citroen C4 Grand Picasso -52
Snad nepřekvapí, že sedadla ve třetí řadě jsou vhodná jen pro děti, kterým už stačí podsedák, ale ještě nedorostly do velikosti dospělého

Nejen při cestování s dětmi přijde vhod také plochá podlaha bez omezujícího středového tunelu nebo sklopné stolky na opěradlech. Prostornosti a variabilitě interiéru jsme se podrobně věnovali v dalším samostatném článku:

Citroen C4 Grand Picasso v dlouhodobém testu: O kolik je MPV prostornější než SUV, třeba Kodiaq?

V Grand C4 Picassu je plno detailů, které svědčí o úsilí konstruktérů zpříjemnit každodenní život. Páčkový volič převodovky u volantu ponechává volný prostor mezi sedadly, kde najdete posuvnou a vyjímatelnou konzolu s odkládací schránkou. Přední sedadla mají na vnitřní straně vlastní, polohovatelnou loketní opěrku a na B-sloupku je praktický háček na kabát, který býval ještě nedávno výsadou aut z koncernu Volkswagen.

Citroen C4 Grand Picasso -53
Sedadla ve druhé řadě lze jednotlivě nejen sklápět, ale také podélně posouvat v rozsahu až 15 cm. To se může někdy hodit
Citroen C4 Grand Picasso -54
Nepravidelnou podlahu přikryjete skládacími rohožemi. (Jsou i na zadní straně opěradel ve druhé řadě)

Ergonomie je samozřejmě trochu svérázná, jinak by to nebyl správný Citroen. Shluknutí tolika tlačítek na volant vypadá zajímavě, ale zorientovat se v nich není úplně jednoduché. Otočné ovladače tamtéž mají aretaci, jakou v německém autě opravdu nezažijete. Třeba při otáčení kolečkem změny režimů zobrazení přístrojového štítu (vlevo dole, s označením Mode) má pohyb v menu jen velmi volnou souvislost s tím, jestli se zrovna snažíte točit nahoru, nebo dolů.

Citroen C4 Grand Picasso -24
Nic pro tradicionalisty: volant je posetý tlačítky a místo přístrojového štítu je tu centrálně umístěný barevný displej o úhlopříčce 12 palců. Grafické ukazatele rychlosti a otáček jsou inspirované avionikou modernějších letadel

Ale když zmiňujeme změnu režimů zobrazení. Je jich tu několik, od minimalistického nočního přes velké zobrazení navigace (která má jinak domov na dolním displeji). Zatímco mnohé velké značky přicházejí s přepínatelnými digitálními přístrojovými panely až teď (a mají je pochopitelně propracovanější, díky tomu náskoku), současné C4 Picasso ho má vlastně už od začátku.

Citroen C4 Grand Picasso -20
Za sklopným stolečkem na předním opěradle je LED svítilna a popruh
Citroen C4 Grand Picasso -33
Přední sedadla mají na vnitřní straně každé vlastní loketní opěrku

S ostrým sluníčkem v zádech je displej občas trochu hůř čitelný, ale zase si s ním návrháři docela roztomile vyhráli. Rychloměr a otáčkoměr mají podobu „speed tape“ jako ukazatele rychlosti a výšky v kokpitech moderních letadel. Nechybí dokonce indikace aktuální a zvolené rychlosti ve formě barevně odlišených čar na stupnici rychloměru. Prostě úplný „glass cockpit“. Podívat se na to můžete v našem videu:

Videodojmy: Citroen Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi EAT6

Jak je u Citroenu dobrým zvykem, sériová výbava je neobyčejně bohatá. Z těch méně samozřejmých věcí obsahuje systém automatického parkování včetně zadní kamery, sledování mrtvých úhlů, bezklíčové odemykání, laminovaná skla v bočních oknech, navigaci, bezdotykové ovládání zadní výklopné stěny nebo protisluneční rolety v zadních oknech. Ceníková cena takového auta činí 792 900 Kč, ale Citroen ho dlouhodobě nabízí za „akční“ cenu 689 900 Kč. (Verze s manuální převodovkou je o čtyřicet tisíc levnější.)

Citroen Grand C4 Picasso -46
Digitální přístrojový panel s přepínatelnými režimy mělo Picasso jako jedno z prvních aut na trhu
Citroen Grand C4 Picasso -41
Spodní displej včetně ovládání známe z mnoha jiných modelů skupiny PSA

Kdyby to nestačilo, naše Picasso dostalo i většinu položek z nevelkého seznamu příplatkové výbavy: červenou metalízu Ruby za 14 900 Kč, bi-xenonové natáčecí světlomety (21 000 Kč), panoramatické střešní okno s elektrickou roletou (18 500 Kč), kola Zephyr (2500 Kč) nebo kombinaci paketů Family Nappa. Ta sice vyjde na 85 000 Kč, ale je v ní obsažena mimo jiné třetí řada sedadel včetně vlastních výdechů ventilace, posuvná sedadla ve druhé řadě, elektrické seřizování sedadla řidiče s pamětí polohy, vyhřívání předních sedadel a také kožené čalounění ve velmi efektní černo-béžové kombinaci. Škoda, že použitý materiál příliš nedýchá. V teplém počasí bychom dali přednost látkovému čalounění.

Citroen Grand C4 Picasso -47Citroen Grand C4 Picasso -38Citroen Grand C4 Picasso -32Citroen Grand C4 Picasso -57

Za 36 000 Kč pak dostanete soubor jízdních asistentů Drive Assist II. Ale upřímně řečeno, zrovna tohle žádná výhra není. Adaptivní centrování v jízdním pruhu C4 Picasso neumí. A adaptivní tempomat nelze využít při popojíždění v kolonách. Po zpomalení se zapne a znovu ho lze aktivovat až při překročení rychlosti 30 km/h. Masové značky ze severněji položených evropských zemí už nabízejí i v kompaktní třídě pokročilejší systémy.

Citroen Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi EAT6: Verdikt

Nejspíš ani v Citroenu by nic nenamítali proti tvrzení, že kdo chce auto s nejmodernějšími technologiemi a špičkovými jízdními vlastnostmi, není tady úplně na správné adrese. Grand C4 Picasso nabízí něco jiného. Praktičnost, jasně. Nejvíc ho ocení rodiny se třemi dětmi, které mohou sedět na druhé řadě hezky vedle sebe a za nimi pořád zůstává ohromný prostor na tu spoustu věcí, které taková rodina na cestách potřebuje. Možná největší rodinnou devizou Picassa je ale ten zvláštní neuspěchaný pocit nedělního výletu, který dokáže v cestujících navodit. Špatně se to popisuje a změřit se to nedá vůbec, ale věřte nám, že je to reálná věc. Vy byste se možná lépe povozili v jiném autě, ale vaše děti budou Grand C4 Picasso milovat.


Cena testovaného vozu: 792 900 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 868 800 Kč (akční cena)

Technické údaje Citroen Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi EAT6
MOTOR
Konstrukce: vznětový čtyřválec, uložený vpředu napříč
Plnění: přeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem válců (cm3): 1997
Vrtání x zdvih (mm): 85 x 88
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 110/4000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 370/2000
Převodovka: šestistupňová samočinná
Poháněná kola: přední
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 10,2
Nejvyšší rychlost (km/h): 207
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 5,1/4,0/4,4
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4602
Šířka (mm): 1826
Výška (mm): 1644
Rozvor náprav (mm): 2840
Rozchod kol vpředu (mm): 1573
Rozchod kol vzadu (mm): 1576
Provozní hmotnost (kg): 1551
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2280
Objem zavazadlového prostoru (l): 170-1843
Objem palivové nádrže (l): 55
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem
Standardní rozměr pneumatik: 205/55 R17
Ohodnoťte tento článek!
PŘEHLED RECENZE
Image a styl
Výkon a dynamika
Jízda a zážitek
Pohodlí a praktičnost
Cena a výbava
Sdílejte

1 komentář

  1. S tím testem se dá souhlasit. Stejné auto, jen ve “střední” výbavě a s 1,6 eHDi používám už dva roky. Tak jen pár poznámek:
    – předně, atmosféra klidu a pohody je nedostižná. C4 je skvěle utlumená jak pokud jde o motor, tak o vibrace a hluky od podvozku. Když se k tomu přidá bohaté prosklení a spousta prostoru, je to čistý relax pro všechny na palubě. Neznám jiné MPV, které by tomu dovedlo konkurovat. Kromě toho, i když oficielně spadá o třídu níže, nabídne stejnou prostornost jako zbožštěný Smax nebo Galaxy.
    – s 1.6 eHDi mám dlouhodobou spotřebu lehce pod 6l aniž bych se nějak snažil. Necourám se, jezdím svižně (dálnice 140, volné okresky lehce přes 100), ale jistě ne sportovně. V takovém režimu si motor s autem poradí překvapivě dobře.
    – ergononomie ovládání pal. systému je děsivá. Kdo vymyslel, že točítkem na volantu se posouvají skladby (a ještě v opačném směru, než je logické) a regulace hlasitosti se provádí tlačítky? Nastavit si oblíbená čísla na volání je operace na několik minut. Navigaci radějii vůbec nepoužívám. Místo toho jezdím podle Google Maps nebo Waze. A takových příkladů by bylo víc… Na straně druhé, i dva roky starý systém plně podporuje Android Auto.

    Přesto to auto já, i rodina milujeme a když teď končí OL, bez rozmýšlení bude další auto zase na chlup to samé, jen v jiné barvě. 🙂

PŘIDAT KOMENTÁŘ: