Nouze naučila Dalibora housti. A stěhovavé Čechoslováky balit. Z dnešního pohledu se zdá neuvěřitelné, že do stísněných stodvacítek se dokázaly vejít celé rodiny se vším potřebným nejen na víkendový přesun na chalupu, ale i na rodinnou dovolenou někde v kempu nebo táborové osadě. Už Favorit s praktičtější karoserií a lépe obestavěným prostorem byl v době svého příchodu vnímán jako zázrak prostornosti. A odvozené kombi Forman nabídlo přepravní kapacitu, která musela tehdejšímu československému motoristovi připadat až marnivá.
Oba modely mají samozřejmě speciální místo také v historii mladoboleslavské automobilky. De facto ji zachránily. Přestože za jiných okolností by to celé mohlo dopadnout také úplně jinak. I já mám pro ně určitou slabost. Když jsem dělal autoškolu, střídal jsem Felicii a právě Favorit. A když jsem k osmnáctinám řidičák dostal, byl Favorit (konkrétně ten fialový z edice Prima) jedním z úplně prvních aut, jaká jsem řídil. Kamarádovi navíc rodiče půjčovali luxusního Formana z edice Silver Line a s ním jsme jednou takhle v noci kdesi na hradecké dálnici poprvé pokořili metu 150 km/h. Jaké dobrodružství...
Podobné vzpomínky na Favority a Formany určitě mají mnozí z vás. Proto si i takový Forman pozornost zaslouží. Tím spíš, když letos slaví třicet let od premiéry a nakonec také od zahájení výroby, přestože se produkce naplno rozběhla až v roce 1991. Každopádně i Forman oficiálně vstupuje do věku veterána. Jestli byste si chtěli užít trochu nostalgie a nějakého si dnes pořídit, už to nebude úplně lehké. Spousta exemplářů doplatila na kombinaci odolné techniky a prostorného interiéru. Jinak řečeno, s Formany se jezdilo, dokud se nerozpadly. Pěkné kusy stále existují, ale budete je muset hledat. Až je najdete, klidně narazíte na částky přesahující 100 tisíc. Zejména pokud půjde o nějakou akční edici.
Škoda Forman se poprvé objevila v roce 1990. Představila se na 32. Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. V dobovém tisku se ale praktičtější Favorit ukázal už na jaře. Automobilka údajně kombík příliš vyrábět nechtěla. Svůj záměr přehodnotila ve chvíli, kdy zájem o takový vůz vyjádřily bezpečnostní složky. Proto také úplně první exempláře vyrobené koncem roku 1990 neskončily u běžných zákazníků, ale ve službách státu. Policisté si tak jako první mohli naplno užít výhody zadního převisu prodlouženého na 985 mm, ve kterém se ukrýval zavazadlový prostor disponující v základním uspořádání délkou 989 mm a výškou pod roletku 508 mm. Všeobecně dobře známou raritou jsou páté dveře identické s Favoritem. Ty ostatně dobře svědčí o tom, za jakých podmínek měl být Favorit a Forman vyráběn.
Po příchodu na trh se ze Škody Forman fakticky stala vlajková loď. I když byla poměrně drahá, na nezájem si stěžovat nemohla. Ačkoliv v dobových testech najdete nářky nad špatným zpracováním a nad skutečností, že některé exempláře Favoritů a Formanů jezdí výrazně lépe oproti jiným kusům identického typu. Na jaře 1991 ale Škodu oficiálně získal Volkswagen a na kvalitě výroby se začalo usilovně pracovat. Hned v polovině téhož roku dorazila větší modernizace, která zasáhla jak Favorit, tak i tehdy stále ještě zcela nový Forman. Na první pohled se auta po faceliftu liší maskou s logem uprostřed. Dle dobového tisku šlo o první vizuální přiblížení škodovek k produkci značky VW. Původní maska s logem na straně ale měla větší styl. O tom není pochyb.
Zmíněná modernizace změnila i důležité věci. Přepracováno bylo palivové vedení, vylepšení se dočkala spojka, snížil se hluk v interiéru, páté dveře dostaly jinak řešené kontakty elektrického vedení nebo dorazila malá klička pátých dveří. A především přišla varianta 135 e vybavená katalyzátorem, lambda sondou a elektronicky řízeným karburátorem Pierburg 2E-E. Škoda tímto řešením dokázala levně upravit Favorit/Forman tak, aby se mohl prodávat v Německu. Na tamním trhu totiž platily přísnější emisní předpisy. Použitý systém je označován jako Ecotronic a v nabídce pro některé exportní trhy figuroval do roku 1993. Následně byl nahrazen klasickým vstřikováním. Mimochodem, Favorit/Forman 135 Le/LSe trpěl chronickými potížemi. Proto se často třeba automatický sytič předělával na manuální.
V roce 1992 se také začínaly objevovat limitované edice, většinou postavené nad vrcholnou výbavu LS. První takovou pro model Forman byl Marathon. Navíc měl spoiler, litá kola, střešní nosiče nebo ostřikovače předních světel. Cena? 225 000 Kčs. Byla to první škodovka s cenovkou překračující 200 tisíc. Poté následovaly další. Jmenovitě Prima nebo testovaný Excellent. Dnes jsou tyto varianty zajímavé, protože jejich počet byl omezený. Třeba Forman Excellent byl vyroben ve zhruba dvou tisících exemplářích. S cenou 233 100 Kčs byl ještě dražší než Marathon.
Základem je tmavě zelený lak karoserie, krásná litá třináctipalcová kola, vzadu spoiler a nápisy Excellent na bocích. S barvou exteriéru ladí také čalounění sedadel a výplní dveří. Nechybí centrální zamykání (ovšem bez pátých dveří), alarm, rádio Blaupunkt Boston nebo střešní okno a digitální hodiny. Výsledkem je auto, které vypadá oproti běžným variantám Formanu výrazně lépe a které si našlo své zákazníky třeba i na německém trhu. Tam pro zajímavost stálo 18 750 marek. Jak prozrazuje označení 135 LSe na zádi, německým případem je i náš exemplář z roku 1992, zapůjčený z muzea Škoda.
Jeho příběh není nijak spletitý, přesto je kouzelný. Škodu Forman 135 LSe Excellent vyrobenou na podzim 1992 převzal u dealera Autohausu Keller ve Schwarzenbergu zhruba 30 km od Jáchymova jistý pan Rainer Zessin s manželkou Carmen. Stalo se tak v únoru 1993. Následně s ním spokojeně jezdili, dokud si v roce 2014 nekoupili Octavii RS. Věřte tomu, nebo ne, auto na fotkách má najeto přes 200 tisíc kilometrů. Protože vůz zůstal ve zcela původním a velmi hezky zachovalém stavu, majitel ho dále neprodával. Za symbolický peníz jej nabídl zpátky Škodovce a ta ho odkoupila.
Původní celkem chudou nabídku výbav (L a LS) řešila Škoda u modelů Favorit/Forman různými edicemi. První takovou byl Favorit Komfort; Forman Marathon následoval o něco později, stejně jako třeba fialové provedení Prima. Excellent se ukázal v září roku 1992 na pražské Motor show, kde ho kromě jiných obdivovala paní Livia Klausová. Jak píše škodovácký časopis Ventil, také „manželům Haně a Radoslavu Brzobohatému se Excellent moc líbil“. Výroba tohoto provedení probíhala od října do prosince 1992. Vzniklo pouze 2000 exemplářů a tisíc jich zamířilo na německý trh. Dobová reklama prezentovala vůz pod heslem „Pořád ještě Forman. Ale Excellent!“. Automobil měl být elegantní i sportovní. Luxusní i jednoduchý. Sportovnost rozhodně nepodporoval v případě exportních exemplářů motor s výkonem sníženým na 40 kW (54 k), velmi pěkná třináctipalcová kola a zadní spoiler naopak ano. Luxus uvnitř sice nenajdete, výrazně tvarovaná sedadla barevně sladěná s exteriérem ovšem potěší. Nechyběl alarm, autorádio Blaupunkt Boston CC 20, výklopná střecha Thorax F nebo 55Ah akumulátor. S cenovkou 233 100 Kčs to byla v dané době nejdražší varianta modelu Favorit/Forman.
Ačkoliv jde o velice solidní kus, menší renovace se mu nevyhne. Zatím k ní ale nedošlo. Na fotkách to není vidět, ale při bližším pohledu má i tento opečovávaný Forman některé své typické neduhy. Jde zejména o korozi. Ta v jisté míře zasáhla výfukové potrubí a menší puchýřky se objevily také na blatnících na straně řidiče. Některé plastové díly interiéru, jako třeba přihrádka uprostřed palubní desky, ne tak docela drží na svém místě. A motor přece jen působil poněkud unaveně, i když to nebyl žádný rychlík ani v době uvedení na trh. Navíc provedení s katalyzátorem a systémem Ecotronic mělo oproti verzi s karburátorem prodávané u nás parametry motoru snížené na 40 kW (54 k) a 90 Nm.
Škoda Forman dokáže i po letech v mnoha směrech překvapit. Interiér s barevným čalouněním nevypadá vůbec špatně, uvnitř je spousta místa a zavazadelník je prostorný. Dvojité plato nabízí „simply clever“ funkci, kdy část blíže k zadnímu opěradlu můžete zvednout a do kufru něco odložit i z pozice zadního cestujícího.
Zážitek z jízdy se nese zejména ve znamení nostalgie. Forman samozřejmě není žádná stará emocemi nabitá Alfa Romeo, ale v zásadě „jen“ solidně jezdící prostorný automobil. Pravda, v některých ohledech chytře vyřešený podvozek zvládne i svižnější tempo, přesto je svezení s touto Škodou zejména o vzpomínkách. V mém případě o prvních kilometrech za volantem auta vůbec. O pozdějších občasných cestách na vysokou. Nebo o tom, jak má řidičsky méně nadaná sestra najížděla s naším Favoritem Prima na dálnici na jedničku a ve chvílích, kdy malý čtyřválec vypadal, že vypadne z auta, se ptala, zda už má přeřadit. Některá auta jsou prostě speciální hlavně kvůli tomu, že jsme s nimi něco zažili. Díky tomu i pěkný Favorit a Forman dnes za hubičku spíše nekoupíte. A už vůbec ne, pokud to bude nějaká podobná limitovaná edice.
Foto: Petr Bača
Škoda Forman 135 LSe Excellent (1992) | |
---|---|
MOTOR & PŘEVODOVKA | |
Typ: | zážehový řadový čtyřválec |
Zdvihový objem (cm3): | 1289 |
Největší výkon (kW (k)/ot.min-1): | 40 (54)/5000 |
Točivý moment (Nm /ot.min-1): | 90/3000 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
ROZMĚRY & HMOTNOSTI | |
Délka x šířka x výška (mm): | 4160 × 1620 × 1425 |
Rozvor náprav (mm): | 2450 |
Hmotnost (kg): | 930 |
Nádrž (l): | 47 |
DYNAMIKA & SPOTŘEBA | |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 135 |
Zrychlení 0–100 km/h (s): | 17 |
Spotřeba (l/100 km): | 6 |