Samočinné řazení se dostává do módy, dokonce už si můžete udělat řidičský průkaz jenom na automat. Tím se otevírají naprosto nové možnosti nejen lidem s menším talentem na koordinaci nohou na pedálech, ale také třeba těm s tělesným postižením. Automatům však přišli na chuť i ostatní řidiči, kterým jinak řazení problémy nedělá. V době chytrých telefonů a drive-inů na každém rohu zpohodlněli někteří natolik, že už je pro ně řazení vyloženě obtěžující (Ty práskači! Pozn. šéfredaktora).
Pro moderní automatické převodovky hovoří ale také fakt, že se starým pomalým automatům vzdálily na světelné roky. Řadí rychle, pohodlně, mají slušnou spolehlivost a dokonce v některých případech nejen zlepšují dynamické vlastnosti auta, ale ještě snižují jeho spotřebu paliva. A často nejen tu tabulkovou.
Doporučujeme: Osm neprávem přehlížených ojetin, které jsou dobrá koupě
Zatímco na trhu nových vozů si automat vyberete téměř do všeho, mezi auty ojetými je to trochu těžší. Ale nabídka se pomalu rozrůstá a dokonce už si můžete i vybírat, zatímco ještě před pár lety jste museli vzít, co bylo. Pojďme si teď představit několik dobrých ojetých aut z různých kategorií trhu, která se s automatem opravdu povedla a stojí za úvahu.
1. Škoda Fabia II 1.6 16V AT
Škodovky jsou na našem trhu ojetin nejoblíbenější a není se čemu divit. Seženete na ně všechno, jsou spolehlivé a prostorné a jezdí dobře. Druhá generace Škody Fabia možná nevyhraje soutěž krásy, ale je to po všech stránkách velmi dobré auto a jako ojetina jedno z nejlepších ve své třídě. A má i jeden povedený automat.
V době, kdy se i do menších aut cpaly buď dvouspojkové převodovky nebo problémové CVT a robotické převodovky, dostala Fabia druhé generace šestistupňový automat s hydrodynamickým měničem od společnosti Aisin. Ve své kategorii ojetin je to snad nejlepší volba, pokud nechcete nebo nemůžete ze zdravotních důvodů řadit. A navíc to není žádný louda, v běžném provozu má tohle auto dynamiky dost.
Automat v této Fabii je velice spolehlivý a pokud mu každých 60 000 km necháte vyměnit olejovou náplň (to stojí necelé tři tisíce korun i s prací), vydrží navěky. To doprovází také téměř nezničitelný motor 1.6 16V. Sice si tahle Fabia vezme ve městě asi 8,5 litru na 100 km, ale mimo město díky dlouhé šestce umí paradoxně jezdit úsporněji než verze s pětistupňovým manuálem. Pozdější 1.2 TSI DSG nechte být, tam se vám brzy vysypou rozvody a sedmistupňová dvouspojka.
2. Škoda Octavia 2.0 TDI DSG
Kdo chce něco většího než Fabii, toho by mohla oslovit naftová Octavia 2.0 TDI s šestistupňovým DSG. Koupě ojeté Octavie vyžaduje jisté specifické postupy (o těch si také někdy napíšeme), ale v zásadě je motor 2.0 TDI se vstřikováním common-rail v dvojkové Octavii po faceliftu dobrý a šestistupňové DSG také.
Na rozdíl od sedmistupňového DSG se suchými spojkami, které se montovalo k motorům s točivým momentem do 250 Nm včetně, má šestistupňové DSG u 2.0 TDI spojky „mokré“. Jsou v oleji, který by se měl každých 60 000 km vyměnit. Díky tomu se spojky chladí a nevadí jim popojíždění v kolonách, navíc tohle DSG řadí plynuleji a necuká s autem při menévrování na místě. Při správném servisu se skříň přihlásí o větší generálku až někde u 300 000 km.
Čtěte také: Ojeté diesely z Dieselgate? Noční můra pro VW, ale požehnání pro motoristy
DSG také šetří motor, zabraňuje jeho podtáčení. Obecně bývají ojetá tédéíčka s automatem v lepším stavu. Když k tomu přidáte ještě povedený motor 2.0 TDI CR a všechna objektivní pozitiva Octavie, vlastně za tyhle peníze najdete na trhu jen velmi těžko lepší auto, ve kterém nemusíte řadit. Udržovaná Octavia si také velice dobře udrží cenu a za pár let ji snadno zase prodáte.
3. Ford Mondeo III 2.0 TDCI AT
Třetí generace Mondea je také povedený model, na trhu ojetin právem velmi žádaný. S automatem je to trošku komplikovanější, protože jich bylo několik, ale naším tajným tipem je diesel 2.0 TDCI vyráběný od března 2007 do července 2010 v kombinaci se šestistupňovým automatem s hydrodynamickým měničem.
Většinou se totiž jedná o auto bez filtru pevných částic (to ale podle VIN kódu ověřte), což je jeden obrovský bonus. A automat s měničem, ačkoli nevyniká rychlostí nebo inteligencí řazení, je spolehlivější než později dodávaná dvouspojková převodovka Powershift. Ona také není špatná, ale je citlivější na servis a po velkých nájezdech toho mívá za sebou už dost. Spolehlivější jsou Powershifty až z pozdějších let výroby, takže si za ně připlatíte.
Tento pohon najdete i v soudobých Citroënech nebo Peugeotech, ale většina z nich už má filtr pevných částic, což je zkrátka další problém navíc. A na rozdíl do Fordu mají francouzská auta trochu „náladovou“ povahu. Ovšem pokud jde o samotný motor a převodovku, volba je to velmi dobrá.
4. Kia Cee'd 1.6 CRDI AT
Tenhle Korejec konkurující Volkswagenu Golf ve své době překvapil kvalitním zpracováním, dobrými jízdními vlastnostmi a jednoduchou, velmi přátelskou ergonomií. Po letech v provozu bude trochu problém vytřídit utrápené fasované služebáky, ale sem tam na pěkné auto s rozumným nájezdem narazíte.
Naftová šestnáctistovka s čtyřstupňovým automatem je vzácnost, ale stojí za to chvíli hledat. Sice neudělá díru do světa dynamikou, ale velký točivý moment naftového motoru si jen se čtyřmi rychlostmi poradí. Celkově se jedná o velice spolehlivý pohon nenáročný na údržbu.
Ani samotný Cee'd není nespolehlivý. Diesel s pevným setrvačníkem drží a pokud nedojíte traktor, tak mu neodejdou ani vstřikovače. Jen turbo se občas přihlásí o repasi, ale to se týká spíše uhnaných kusů s manuálem. Zatímco manuální převodovka začíná po 150 000 km drhnout, automat je při pravidelných výměnách olejové náplně věčný.
5. Opel Astra/Insignia 2.0 CDTI AT
Že nemůžete v bazarech narazit na žádnou naftovou Insignii nebo Astru v automatu? Protože je to vyložená podpultovka. Tohle auto se v inzerátu moc dlouho neohřeje. Dvoulitrový turbodiesel je sice hlučný jak strojovna zaoceánského parníku, ale vydrží. V kombinaci se spolehlivým měničovým automatem se navíc trochu uklidnil.
Automat vykrývá schodovitý průběh výkonu s „turbodírou“, zabraňuje nežádoucímu podtáčení a celkově se k charakteru trochu macaté Astry nebo Insignie hodí. A o co je manuální řazení kvůli drhnoucí převodovce a špatně kalibrované spojce otravnější, o to příjemnější je jízda s automatem. Díky samočinnému řazení se z Insignie a Astry stane mnohem lepší auto.
Doporučujeme: 10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Vlastně jedinou drobností, která může tahle auta na motoru potkat, je skučící řemenový pohon periferií. Ale to snadno pořešíte výměnou řemenu a napínací kladky.
6. Toyota Prius/Auris Hybrid
Víme, že má Prius zvláštní image, která nemusí být každému po chuti, ale pokud jde o samotný pohon, je to prakticky neprůstřelná technika. Navíc stejnou spolehlivou osmnáctistovku s elektromotorem a bateriemi můžete dostat i v hatchbacku Auris, který vypadá jako naprosto normální auto. A potěší i skoro „neekologickou“ dynamikou, která odpovídá běžnému benzinovému dvoulitru.
Na rozdíl od podobných hybridů nemá Prius a Auris zlobivé CVT, nýbrž velmi spolehlivou planetovou převodovku. Samotný systém pohonu je pak jednou z mechanicky nejspolehlivějších soustav, jaké historie pamatuje. Tohle se vám nezničí, pokud se na pravidelný servis vyloženě nevykašlete.
Nebojte se ani výměny akumulátorů. Ukazuje se, že reálná životnost s odpovídající kapacitou je zhruba deset let nebo i víc a investice 40 000 korun do originální sady baterií je pořád snesitelná. Zvláště v době, kdy se filtr pevných částic, spojka a dvouhmotový setrvačník u některých dieselů přihlásí každé čtyři roky o slovo... Jen udělejte jednu věc, nechte si v servisu odstranit otravný „pípák“, který se rozezní pokaždé, když zařadíte zpátečku.
7. Porsche 911 (996) Turbo AT
Ve sportovních autech je to s automatickými převodovkami ošemetné. Buď mají funkční, ale drahé a složité dvouspojky, nebo poněkud problematické robotizované převodovky. Jednou z povedených kombinací je Porsche 911 Turbo generace 996, které kombinuje přeplňovaný plochý šestiválec 3,6 l s klasickým pětistupňovým automatem.
Samotná 911 je na tom se spolehlivostí a kvalitou velmi dobře a motor 3,6 l v modelu Turbo je mechanicky spolehlivější než trochu zlobivé jednotky obyčejné atmosférické Carrery. Pokud není auto přečipované na nesmyslné výkony, automat při správném servisu vydrží dost.
A má ještě jednu výhodu. Ojetá 996 Turbo s automatem bývá ve výrazně lepším stavu, neboť převodovka šetří motor před příliš hrubým zacházením, na které jinak některé 911 s manuálem doplácejí. Jestli chcete dynamiku, styl a prestižní značku, je tohle opravdu podařená koupě. A na ceně prakticky neztratí, je to investice.