Sedm skvělých ojetin s automatickou převodovkou

20.09.2016
18 nových názorů
Autor: Redakce

Samočinné řazení se dostává do módy, dokonce už si můžete udělat řidičský průkaz jenom na automat. Tím se otevírají naprosto nové možnosti nejen lidem s menším talentem na koordinaci nohou na pedálech, ale také třeba těm s tělesným postižením. Automatům však přišli na chuť i ostatní řidiči, kterým jinak řazení problémy nedělá. V době chytrých telefonů a drive-inů na každém rohu zpohodlněli někteří natolik, že už je pro ně řazení vyloženě obtěžující (Ty práskači! Pozn. šéfredaktora).

Pro moderní automatické převodovky hovoří ale také fakt, že se starým pomalým automatům vzdálily na světelné roky. Řadí rychle, pohodlně, mají slušnou spolehlivost a dokonce v některých případech nejen zlepšují dynamické vlastnosti auta, ale ještě snižují jeho spotřebu paliva. A často nejen tu tabulkovou.

Doporučujeme: Osm neprávem přehlížených ojetin, které jsou dobrá koupě

Zatímco na trhu nových vozů si automat vyberete téměř do všeho, mezi auty ojetými je to trochu těžší. Ale nabídka se pomalu rozrůstá a dokonce už si můžete i vybírat, zatímco ještě před pár lety jste museli vzít, co bylo. Pojďme si teď představit několik dobrých ojetých aut z různých kategorií trhu, která se s automatem opravdu povedla a stojí za úvahu.

1. Škoda Fabia II 1.6 16V AT

Škodovky jsou na našem trhu ojetin nejoblíbenější a není se čemu divit. Seženete na ně všechno, jsou spolehlivé a prostorné a jezdí dobře. Druhá generace Škody Fabia možná nevyhraje soutěž krásy, ale je to po všech stránkách velmi dobré auto a jako ojetina jedno z nejlepších ve své třídě. A má i jeden povedený automat.

Skoda Fabia 02 Fabia druhé generace je sama o sobě velmi dobrá ojetina. Díly na ni seženete hned a levně, nekazí se a pořád si velmi dobře drží cenu
Skoda Fabia 03 Automat je příjemný a spolehlivý, řadí komfortně a v kombinaci s nejsilnějším motorem v nabídce to není žádný louda

V době, kdy se i do menších aut cpaly buď dvouspojkové převodovky nebo problémové CVT a robotické převodovky, dostala Fabia druhé generace šestistupňový automat s hydrodynamickým měničem od společnosti Aisin. Ve své kategorii ojetin je to snad nejlepší volba, pokud nechcete nebo nemůžete ze zdravotních důvodů řadit. A navíc to není žádný louda, v běžném provozu má tohle auto dynamiky dost.

Automat v této Fabii je velice spolehlivý a pokud mu každých 60 000 km necháte vyměnit olejovou náplň (to stojí necelé tři tisíce korun i s prací), vydrží navěky. To doprovází také téměř nezničitelný motor 1.6 16V. Sice si tahle Fabia vezme ve městě asi 8,5 litru na 100 km, ale mimo město díky dlouhé šestce umí paradoxně jezdit úsporněji než verze s pětistupňovým manuálem. Pozdější 1.2 TSI DSG nechte být, tam se vám brzy vysypou rozvody a sedmistupňová dvouspojka.

2. Škoda Octavia 2.0 TDI DSG

Kdo chce něco většího než Fabii, toho by mohla oslovit naftová Octavia 2.0 TDI s šestistupňovým DSG. Koupě ojeté Octavie vyžaduje jisté specifické postupy (o těch si také někdy napíšeme), ale v zásadě je motor 2.0 TDI se vstřikováním common-rail v dvojkové Octavii po faceliftu dobrý a šestistupňové DSG také.

Skoda Octavia 01 Škoda Octavia může mít příjemný automat s hydrodynamickým měničem i před faceliftem, ale byl k nepříliš zdařilým motorům. Chtějte novější model 2.0 TDI CR s moderním DSG
Skoda Octavia 02 Ne všechny Octavie mají řazení pod volantem jako model RS, ale sotva budete DSG něco vyčítat. V automatickém režimu řadí rychle, necuká a vydrží toho docela dost

Na rozdíl od sedmistupňového DSG se suchými spojkami, které se montovalo k motorům s točivým momentem do 250 Nm včetně, má šestistupňové DSG u 2.0 TDI spojky „mokré“. Jsou v oleji, který by se měl každých 60 000 km vyměnit. Díky tomu se spojky chladí a nevadí jim popojíždění v kolonách, navíc tohle DSG řadí plynuleji a necuká s autem při menévrování na místě. Při správném servisu se skříň přihlásí o větší generálku až někde u 300 000 km.

Čtěte také: Ojeté diesely z Dieselgate? Noční můra pro VW, ale požehnání pro motoristy

DSG také šetří motor, zabraňuje jeho podtáčení. Obecně bývají ojetá tédéíčka s automatem v lepším stavu. Když k tomu přidáte ještě povedený motor 2.0 TDI CR a všechna objektivní pozitiva Octavie, vlastně za tyhle peníze najdete na trhu jen velmi těžko lepší auto, ve kterém nemusíte řadit. Udržovaná Octavia si také velice dobře udrží cenu a za pár let ji snadno zase prodáte.

3. Ford Mondeo III 2.0 TDCI AT

Třetí generace Mondea je také povedený model, na trhu ojetin právem velmi žádaný. S automatem je to trošku komplikovanější, protože jich bylo několik, ale naším tajným tipem je diesel 2.0 TDCI vyráběný od března 2007 do července 2010 v kombinaci se šestistupňovým automatem s hydrodynamickým měničem.

2007 Ford Mondeo. (05/02/07) S benzinovými motory v kombinaci s automatem to nebyla žádná sláva. Nejjistější je dvoulitrový diesel s klasickým automatem s hydrodynamickým měničem
Ford Mondeo 02 Před rokem 2010 mělo Mondeo na našem trhu diesel bez filtru. Klasický automat se nekazí. Novější dvouspojkový Powershift je na tom trochu hůř

Většinou se totiž jedná o auto bez filtru pevných částic (to ale podle VIN kódu ověřte), což je jeden obrovský bonus. A automat s měničem, ačkoli nevyniká rychlostí nebo inteligencí řazení, je spolehlivější než později dodávaná dvouspojková převodovka Powershift. Ona také není špatná, ale je citlivější na servis a po velkých nájezdech toho mívá za sebou už dost. Spolehlivější jsou Powershifty až z pozdějších let výroby, takže si za ně připlatíte.

Tento pohon najdete i v soudobých Citroënech nebo Peugeotech, ale většina z nich už má filtr pevných částic, což je zkrátka další problém navíc. A na rozdíl do Fordu mají francouzská auta trochu „náladovou“ povahu. Ovšem pokud jde o samotný motor a převodovku, volba je to velmi dobrá.

4. Kia Cee'd 1.6 CRDI AT

Tenhle Korejec konkurující Volkswagenu Golf ve své době překvapil kvalitním zpracováním, dobrými jízdními vlastnostmi a jednoduchou, velmi přátelskou ergonomií. Po letech v provozu bude trochu problém vytřídit utrápené fasované služebáky, ale sem tam na pěkné auto s rozumným nájezdem narazíte.

Kia Ceed 01 Kia Cee'd je samo o sobě povedené auto a i když se podle tabulkových parametrů může zdát volba čtyřstupňového automatu divná, s dieselem to naprosto stačí
Kia Ceed 02 Naftový motor 1.6 CRDI má dost dynamiky, aby mu čtyři rychlosti stačily. Automat v Cee'du je navíc spolehlivý a celkově tento pohon při pravidelném servisu vydrží léta

Naftová šestnáctistovka s čtyřstupňovým automatem je vzácnost, ale stojí za to chvíli hledat. Sice neudělá díru do světa dynamikou, ale velký točivý moment naftového motoru si jen se čtyřmi rychlostmi poradí. Celkově se jedná o velice spolehlivý pohon nenáročný na údržbu.

Ani samotný Cee'd není nespolehlivý. Diesel s pevným setrvačníkem drží a pokud nedojíte traktor, tak mu neodejdou ani vstřikovače. Jen turbo se občas přihlásí o repasi, ale to se týká spíše uhnaných kusů s manuálem. Zatímco manuální převodovka začíná po 150 000 km drhnout, automat je při pravidelných výměnách olejové náplně věčný.

5. Opel Astra/Insignia 2.0 CDTI AT

Že nemůžete v bazarech narazit na žádnou naftovou Insignii nebo Astru v automatu? Protože je to vyložená podpultovka. Tohle auto se v inzerátu moc dlouho neohřeje. Dvoulitrový turbodiesel je sice hlučný jak strojovna zaoceánského parníku, ale vydrží. V kombinaci se spolehlivým měničovým automatem se navíc trochu uklidnil.

Opel Insignia 01 Insignia je sice trochu těžkopádná a kvalitou plastů v interiéru neoslní. Jenže naftové motory jsou spolehlivé a v kombinaci s automatem velmi žádané
Frontseat-03 Automat hrubé diesely trochu uklidní a hlavně odpadne otravná práce s drhnoucím manuálem a špatně kalibrovanou spojkou

Automat vykrývá schodovitý průběh výkonu s „turbodírou“, zabraňuje nežádoucímu podtáčení a celkově se k charakteru trochu macaté Astry nebo Insignie hodí. A o co je manuální řazení kvůli drhnoucí převodovce a špatně kalibrované spojce otravnější, o to příjemnější je jízda s automatem. Díky samočinnému řazení se z Insignie a Astry stane mnohem lepší auto.

Doporučujeme: 10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout

Vlastně jedinou drobností, která může tahle auta na motoru potkat, je skučící řemenový pohon periferií. Ale to snadno pořešíte výměnou řemenu a napínací kladky.

6. Toyota Prius/Auris Hybrid

Víme, že má Prius zvláštní image, která nemusí být každému po chuti, ale pokud jde o samotný pohon, je to prakticky neprůstřelná technika. Navíc stejnou spolehlivou osmnáctistovku s elektromotorem a bateriemi můžete dostat i v hatchbacku Auris, který vypadá jako naprosto normální auto. A potěší i skoro „neekologickou“ dynamikou, která odpovídá běžnému benzinovému dvoulitru.

Toyota Prius 01 Pokud nemáte rádi nazelenalou image Priusu, kupte si Auris Hybrid. Má úplně stejný pohon a navíc i normální přístroje
Toyota Prius 02 Atmosférická osmnáctistovka v kombinaci s planetovou převodovkou je prakticky nerozbitný pohon, pokud každý rok vyměníte olej

Na rozdíl od podobných hybridů nemá Prius a Auris zlobivé CVT, nýbrž velmi spolehlivou planetovou převodovku. Samotný systém pohonu je pak jednou z mechanicky nejspolehlivějších soustav, jaké historie pamatuje. Tohle se vám nezničí, pokud se na pravidelný servis vyloženě nevykašlete.

Nebojte se ani výměny akumulátorů. Ukazuje se, že reálná životnost s odpovídající kapacitou je zhruba deset let nebo i víc a investice 40 000 korun do originální sady baterií je pořád snesitelná. Zvláště v době, kdy se filtr pevných částic, spojka a dvouhmotový setrvačník u některých dieselů přihlásí každé čtyři roky o slovo... Jen udělejte jednu věc, nechte si v servisu odstranit otravný „pípák“, který se rozezní pokaždé, když zařadíte zpátečku.

7. Porsche 911 (996) Turbo AT

Ve sportovních autech je to s automatickými převodovkami ošemetné. Buď mají funkční, ale drahé a složité dvouspojky, nebo poněkud problematické robotizované převodovky. Jednou z povedených kombinací je Porsche 911 Turbo generace 996, které kombinuje přeplňovaný plochý šestiválec 3,6 l s klasickým pětistupňovým automatem.

PORSCHE TURBO_23 Porsche 911 Turbo je na poměry supersportů bytelné a odolné auto. Za pěkný kus si sice připlatíte, ale hodnotu si rozhodně udrží. Berte ho tedy jako spolehlivou investici
Porsche 911 02 Klasický automat se k charakteru Turba docela hodí. Navíc šetří motor a většina ojetin má celý systém pohonu v mnohem lepším stavu než verze s manuálem

Samotná 911 je na tom se spolehlivostí a kvalitou velmi dobře a motor 3,6 l v modelu Turbo je mechanicky spolehlivější než trochu zlobivé jednotky obyčejné atmosférické Carrery. Pokud není auto přečipované na nesmyslné výkony, automat při správném servisu vydrží dost.

A má ještě jednu výhodu. Ojetá 996 Turbo s automatem bývá ve výrazně lepším stavu, neboť převodovka šetří motor před příliš hrubým zacházením, na které jinak některé 911 s manuálem doplácejí. Jestli chcete dynamiku, styl a prestižní značku, je tohle opravdu podařená koupě. A na ceně prakticky neztratí, je to investice.

Mattias (neregistrovaný)
Mám Grand Cherokee 4.7 rv 2003, najetých 290k a automat řadí v pohodě. Chce to pravidelně měnit olej a vydrží poměrně dost m
David (neregistrovaný)
Ford Mondeo III 2.0 TDCI --> myslím že jste se trochu spletli to co máte na obrázku je Mondeo 4 generace a ne 3...
Lojzík (neregistrovaný)
No nevím, podle mě v Česku stále vedou Škodovky, sám jsem si teď nedávno kupoval octavii z https://www.truck1-cz.com/jina-technika/osobni-auta a nedám na ni dopustit. Kam se takový Hyundai hrabe...
vašek (neregistrovaný)
No vypá to že článek je tak trochu propagace domácí výroby aut...škodovek. to ostatní je určile lepší než fabia či oktavka hlavně ve výbavě. A je zajímavé že BMW a MB tam vůbec nejsou.....
Jirka (neregistrovaný)
Nevím, kde čerpal redaktor informace, ale o prostornosti se u Fabie tedy moc mluvit nedá a o spolehlivosti lze hodně diskutovat. Jen mě trochu udivuje, že tu chybí třeba Volvo kde automaty mají mnohonásobně vyšší nájezdy než třeba zmiňovaná Octavie s DSG, Jeep, Jaguár, Land Rover, Mitsubishi a zmiňované Mercedesy, BMW, Jeep.
Václav (neregistrovaný)
Jak je to s amerikama , co takový Jeep a automaty, kolik vydrží. Amíci jezdí jen s nima ,tak by mohli být vychytané za ty roky a Jeep se tady celkem zabydlel.
Josef (neregistrovaný)
Jsem první majitel BMW 523i z r.1999,je v plné výbavě,s automatickou převodovkou.ma najeto 550 tis.km,převodovka Tiptronic,sport a normal.nikdy nebyla měněna,ani olej.stale to drží.tak asi bude nejlepší BMW.
MiloslaHomola (neregistrovaný)
Dobrý den, jaký je Váš názor OPLA ZAFIRU 1,8 84kw v benzínu s automatickou převodovkou? Jedná se o rok výroby 2000-3 s nájezdem cca 200000km, samozřejmě 7 míst. Děkuji za odpověď Míla.
criminal case (neregistrovaný)
钱的问题确实是婆媳关系中很重要的一个问题,必须处理好了[]想到你就心酸ゞ 回复:八月 17th, 2012 at 下午 10:25唉,婆婆。。一说起来就郁闷[]卟想知道劫菓 回复:八月 17th, 2012 at 下午 10:26呵呵,难道你有同我一样的感触?。。。找到组织了[]叶子 回复:八月 17th, 2012 at 下午 11:05呵呵,看来这婆媳关系还真是大众问题呀叶子 回复:八月 17th, 2012 at 下午 11:06努力做得好一些吧,会有改善的亲[]叶子 回复:八月 17th, 2012 at 下午 11:06是啊,多少家庭因为钱财问题闹崩了[]
MD (neregistrovaný)
Mondeo , Astra , Insignia ??? :) Honda tam není...škoda, jednu totiž mám... r.v. 2004 , najeto 180 000mil / 290 000 km Pravidelný servis , automat funguje jak má.
mariov8 (neregistrovaný)
Největší problém typické CVT převodovky je velice omezená životnost talířů na obou stranách řemenu/řetězu, obvykle hynou po 90 000 až 120 000km a je to drahá sranda. Zvukový a dynamický projev, omezenou schopnost přenášet vyšší točivé momenty lze také považovat za zásadní nedostatek. Ty mercedesy tam chybí! Taková E třída W211 220CDI po faceliftu najede 1M km i s "automatem". Nebo i Céčko W204 se stejnou 5G převodovkou, GLK X204 a Éčko W212 s převodovkou 7G Tronic Plus nemají problémy se spolehlivosti. Stačí každých 60 000km měnit olej, filtr a těsnění za pár korun.
Marek Staněk (neregistrovaný)
Tak to by mě zajímalo taky, zvlášť ve vztahu k toyoťáckému eCVT. Ono to totiž není klasické CVT, alébrž naprosto primitivní planetový jednostupňǒvý reduktor, který má ovšem dva vstupy; ten druhý je od elektromotoru. A převodový poměr se mění přes změnu poměru jeho otáček vůči otáčkám spalovacího motoru. Má to (v hybridech, kde jsou ty elektromotory dva) celkem asi 27 součástek včetně skříně, ložisek, a gufer, a jelikož tam žádné rázy nevznikají (protože spalovací motor jde přes elektromagnetickou spojku a i spojení na elektromotor funguje jako tlumič torzních kmitů), nemá se na tom co vysypat.
Lucius (neregistrovaný)
Ojetiny v automatu Proč ne ale nezapoměli jste na něco? Autor článku nějak vynechal značku která je a vždy byla na špici v AT a tou je Mercedes-Benz. Desítky let výroby a prodeje této značky vozu z automatem bylo dotaženo k naprosté dokonalosti.
  • Našli jste v článku chybu?