Seznam kapitol

  1. Na startovní čáře
  2. 4. místo: Subaru WRX STi
  3. 3. místo: Volkswagen Golf R
  4. 2. místo: Mercedes-Benz A 45 AMG
  5. 1. místo: Ford Focus RS
  6. Naměřené hodnoty a poznámky k testování
  7. Technické údaje a kompletní fotogalerie

Na startovní čáře

Impreza Turbo a Lancer Evo. Zadání „rychlá čtyřkolka pro každý den, která na klikaté silnici vytrestá kdejaký supersport“ mělo dlouhá léta jen dvě správné odpovědi. Jak se časy mění. Rychlé čtyřkolky pro každý den dnes vozí na kapotě logo evropského výrobce, místo kufru mají výklopnou zadní stěnu a jejich spojitost se světem automobilových soutěží je přinejlepším vzdálená. Což je v některých případech docela paradox. Zatímco v éře své tovární účasti ve WRC se Ford u svých ostrých modelů tvrdošíjně držel předního pohonu, po odchodu ze světového šampionátu vyrukoval se čtyřkolkou. A ne ledajakou.

Focus RS třetí generace se přiřítil mezi ostré hatchbacky s pohonem všech kol divokým smykem, a nejen obrazně. Jeho aktivní zadní diferenciál se speciálním driftovacím režimem slibuje posunout zábavnost těchto čtyřkolek na novou úroveň – alespoň máme-li věřit oficiálním materiálům Fordu a někdy až podezřele nadšeným ohlasům médií z celého světa.

_DSC2630
Subaru kdysi definovalo žánr ostrých čtyřkolek a WRX STi dnes stojí v nabídce značky jako samostatný model. Ostatní tři soupeři vycházejí z velkosériových hatchbacků nižší střední třídy

Takže jsme samozřejmě museli vzít Focus RS se třemi talentovanými soupeři a vyrazit s nimi na oblíbené silnice v jižních Čechách, abychom zjistili, jestli nový rychlý Ford opravdu mění rozložení sil v segmentu. Samozřejmě jen kvůli vám, našim čtenářům. Služba veřejnosti, chápete.

Soupeři se představují

Hlavním vyzyvatelem Focusu RS dnes bude Volkswagen Golf R. Auto, které možná neohromí strhujícím zážitkem z jízdy, ale mnohé včetně nás příjemně překvapilo kombinací tradičních předností Golfu (kultivovanost, snadné ovládání, ergonomie) s vynikající dynamikou a schopnostmi na klikaté silnici. Všechna čtyři kola roztáčí prostřednictvím spojky Haldex V turbomotor 2.0 TSI, v tomto případě naladěný na 300 koní. Můžete si objednat i dvouspojkovou převodovku DSG, ale my jsme do testu vzali starý dobrý manuál. V ceníku se dočtete, že Golf R začíná na částce 935 900 korun. To je ale cena za třídveřovou karoserii. Pětidveřový model vyjde nejméně na 964 900 Kč. Volkswagen vyslal do testu opulentně vybavený exemplář s 19“ koly Pretoria, adaptivními tlumiči DCC, souborem asistenčních systémů nebo bi-xenonovými světly, to vše za 1 161 801 Kč.

_DSC2613
Golf R má pohon všech kol už od počátku své existence, Focus RS se k němu přiklonil až ve své třetí generaci
_DSC2612
Modré Subaru s velkým křídlem není právě vzor nenápadnosti, ale vedle naježeného, jedovatě zeleného Mercedesu byste ho skoro přehlédli

Mercedes-Benz možná není první značka, která vás napadne, když přijde řeč na rychlé hatchbacky s pohonem všech kol, ale to je jen vaše chyba. Už při uvedení na trh byl reaktor pod kapotou modelu A 45 AMG nejvýkonnějším čtyřválcem svého druhu a loni ho Mercedes ještě posílil. 381 koní, 475 N.m a slibované zrychlení 0-100 km/h za 4,2 s, to byly ještě před několika lety parametry hodné supersportu. Bez přehánění. Zběsilá třída A se s manuální převodovkou vůbec nenabízí, testovaný vůz proto nastoupil k testu se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Prémiové značce a špičkovým parametrům modelu odpovídá i cena. Mercedes-Benz A 45 AMG stojí 1 285 020 Kč, pokud si vystačíte se standardní výbavou. Testované auto se sportovním výfukem AMG, aerodynamickými prvky, karbonovými kryty zrcátek a různými komfortními prvky by ale vyšlo na 1 690 288,93 Kč. Ops.

Žádný test rychlých čtyřkolek pro každý den by nebyl úplný bez nestora této třídy. Už se sice nejmenuje Impreza a s výjimkou krátkého intermezza v předchozí generaci to nikdy nebyl hatchback, ale Subaru WRX STi nesmí chybět už kvůli zásluhám za rozvoj žánru. Tři sta koní dnes nikomu dech nevezme, vždyť tolik nabízí i „obyčejný“ Golf. Ale zatímco automobilový trh se překotně mění, nejnovější „Impreza“ zůstává v koncepci i detailech věrná letitému receptu: Podélně uložený boxer s pořádným turbem, planetový mezinápravový diferenciál DCCD a velké křídlo na zádi. Jen ta zlatá kola chybějí. Tradice a úcta k ní mají pro leckoho silné kouzlo. Dovozce si cení model Subaru WRX STi na 1 089 000 Kč ve výbavě Active. My jsme ale dostali lépe vybavený Sport s bezklíčovým odemykáním, infotainmentem Subaru Starlink nebo parkovací kamerou za 1 199 000 korun.

_DSC2605
Díky vstřícnosti obecního úřadu v Tchořovicích jsme k měření dynamických vlastností mohli využít plochu tamního záložního letiště

S čím proti těmto zavedeným hráčům nastupuje Ford? Focus RS je poháněný silně upraveným motorem 2.3 EcoBoost z Mustangu, který zde dosahuje výkonu 350 koní. Díky funkci „overboost“ (dočasné zvýšení plnicího přetlaku turbodmychadla) se točivý moment 440 Nm při plné akceleraci krátkodobě zvýší až na 470 Nm. Stejně jako Subaru je i Focus RS k dostání výhradně s manuálním řazením. Síla motoru putuje na všechna kola prostřednictvím systému Twinster od společnosti GKN (Ford ale dodavatele nezmiňuje a používá vlastní označení Ford Performance AWD). Ten rozděluje točivý moment prostřednictvím dvou lamelových spojek, jedné u každé zadní polosy. Focus RS je z naší čtveřice nejdostupnější, stojí 945 900 Kč v základu. Dokonce i v téměř plné specifikaci s příplatkovým infotainmemtem, skořepinovými sedadly, bezklíčovým odemykáním, zadní kamerou a modrým lakem Nitrous vyjde na stále rozumných 1 084 900 Kč.

Vyrážíme!

Nejprve zamíříme na letiště u Tchořovic, kde díky vstřícnosti místního obecního úřadu můžeme změřit dynamické vlastnosti všech čtyř rivalů. Potom nás čeká odpoledne plné ježdění po úzkých a klikatých silničkách okolo Blatné. Všechna auta obodujeme stejně jako v našich testech, navíc ale každý ze čtyř řidičů stanoví vlastní subjektivní pořadí. Tím dostaneme finální výsledek. Na koho vyšla bramborová medaile, to zjistíte v následující kapitole.

7 KOMENTÁŘE

  1. No STI sice už není, co bývalo, ale že takovýhle test dělá zrovna někdo, kdo neví rozdíl mezi turboefektem a trubodírou nebo mezi váhou a hmotností, to je pánové velké faux pas…

  2. Transprarentně uplácené auto.cz mě už hodně vadilo, takže když jsem se dozvěděl, že bude mezi námi autaři další webovka zaměřená na auta a dění kolem, tak jsem se mooc těšil a moc ve vás vkládal.

    Ale po tom, co jsem si přečetl tu splažku zblitek k recenzi na hoty 4×4, tak jsem se oprávdu málim poblil.
    Dotyčného, kterej to napsal vyhoďte. To je neuvěřitelný. Mimochodem velkej průser je už vůbec porovnávat jablka s hrušky a když už, tak úplně zcestně a pominout zamyšlení a charaktery aut je už doslova dechberoucí.

    No, omluvte otevřenost a dejte si to do pořádku, můžete být dobrý.

    P.S. když budete chtít poradit, abych byl konkrétní (tady se rozepisovat nebudu), jsem k dispo.

  3. Bohužel je pravda, nové Sti je velká, těžká a lína potvora. Subaru udělalo stejnou chybu jako Mitsubishi s Evo X. Samozřejmě poladit motor a podvozek jde, ale s tou masou se nedá nic dělat (predpokládám že nikdo nebude kuchat fáro pro běžný provoz) A vím co říkám. Sti upravujeme a opravujeme 12 let a Evolutiony 17.
    Je pravda, nový Ford RS je opravdu pecka. Neskutečně mrštné auto, výborná převodovka. Jen motor v sérii je tupý. Ale na to je řešení. S 370ps a 580Nm jde snadno letět bokem na úzké okresce i bez Drift modu.

  4. Muj nazor: Pisete blbosti, běžte radši do práce. Já vim ze se vam nechce kluci. Tenhle článek je ostuda!

  5. Já bych tak příkrý nebyl a tento kometář věnuji autorovi, který si má (naštěstí) právo psát, co se mu zlíbí. Každopádně způsob, jakým popisuje jízdní vlastnosti STI jasně naznačuje, že zatím na něj řidičsky nedosáhl. Přiznávám se, že s STI jezdím v různých obdobách včetně těch ostrých závodních asi patnáct let. Přesto se nepovažuji za dobrého řidiče, protože nejdůležitější je respekta práce na sobě sama.

    Nicméně, milý kolego, doporučoval bych si sednout do STIčka vedlě někoho, kdo to skutečně umí, aby vám ukázal, jak se správně řídí. Já to před mnoha lety tak také udělal a moc mi to pomohlo. Pak nebudete psát nesmysly jako že je aktuální STI nedotáčivé, podvozek špatně naladěný apod. Vězte (a opravdu to neříkám ironicky), že ve vašem případě je problém mezi volantem a pedály. Což není nic špatného, pracujte na sobě a uvidíte, že odhalíte zcela novém obzory v ježdění autem. Mnoho zdaru!

PŘIDAT KOMENTÁŘ: