Pravidelní čtenáři vědí, že kromě běžných testů děláme také testy dlouhodobé. A ti opravdu věrní si určitě pamatují, že jsme svého času testovali po dobu šesti měsíců Škodu Fabia Combi 1.0 TSI, na kterou navázal stejně dlouhý test Seatu Ibiza 1.0 TGI. V obou případech šlo o kompaktní auta osazená doslova kapesním motorem. Jen si to představte. Tříválec s objemem 999 cm3. Jako kdybyste si vedle sebe postavili tři piva. Malá piva... A právě představa miniaturního motůrku stojí za hodnoceními typu „motor ze sekačky“, „to mi nesmí do baráku“, „to nejede“ a tak podobně, se kterými se i dnes člověk setkává každou chvíli. Ten uplynulý rok byl pro nás docela zajímavou příležitostí opravdu důkladně vyzkoušet malý tříválec na vlastní kůži. Takže? Nesmí nám do baráku?
Velký motor je fajn, tříválec dnes ale bohatě stačí
Výsledek je úplně jednoduchý. Během nějakých 25 tisíc kilometrů jsem si u testovaných tříválců neměl na co stěžovat. Jistě, kdybychom se na ta auta dívali z pohledu něčeho, co nás má bavit, tak by to asi tak slavné a pozitivní nebylo. Jenže ani Fabia ani Ibiza (už vůbec ne ta na CNG) nejsou auta primárně pro zábavu. Jsou to takové spotřebiče. Nemají bavit, mají především vozit lidi uvnitř z jednoho místa na druhé. Přesně to byl také režim, který jsem během těchto dvou dlouhodobých testů využíval nejčastěji. A při takovém ježdění na přítomnost malého tříválce snadno zapomenete.
Teorie o tom, že tříválec 1.0 TSI (nebo kterýkoliv jiný) nejede, je nepodoložené klišé. Ibiza se sprintem z nuly na sto za třináct sekund moc nepotěší, ale v praxi byste tak dlouhý čas netipovali. Fabia s nejsilnější verzí tříválce 1.0 TSI o výkonu 81 kW (110 k) na tom byla mnohem lépe (oficiálně akceleruje z nuly na 100 km/h za 9,6 s). Dobře si vzpomínám, jak jsme jako mladí kluci ještě na škole považovali auto schopné akcelerace z nuly na 100 km/h pod deset za fakt rychlé. Tak vidíte, dnes už to zvládne i obyčejný tříválec. Navíc taková běžná Fabia jede celkem v klidu 200 km/h, tříválci pod kapotou navzdory. Ibiza se sice tak rychle nerozjela, ale 180 km/h také zvládala s přehledem. Tvrdit o přeplňovaných tříválcích, že nejedou, je prostě nesmysl.
Sympaticky lze hodnotit i pružnost takto malého přeplňovaného motoru. Právě ta byla důvodem, proč neznalí řidiči, kteří se během testů za volant těchto dvou tříválců dostali, považovali dynamiku za více než dostatečnou. Pružné zrychlení je oproti větším atmosférám o poznání zajímavější. Stejně tak je příjemné, že i takhle malý motor umí ve středních otáčkách slušně zabrat, zatímco u atmosférické jednotky byste museli hned podřazovat. A co se chodu motoru týká, i v této oblasti se časy změnily. Zejména novější Ibiza maskovala koncepci motoru velice důkladně.
Malé motory, stejná spotřeba
Čím tříválce úplně nepotěšily, to byla spotřeba. Nechme stranou Ibizu 1.0 TGI a její zanedbatelné náklady na ujetý kilometr při jízdě na plyn. Fabia jezdila během těch šesti měsíců za přibližně sedm litrů. Třeba taková Toyota má ve své nabídce vynikající motor 1.5 Dual VVT-iE, což je atmosférický čtyřválec s větším objemem a podobným výkonem (82 kW). Ten dokáže v praxi jezdit za méně a spotřeba se s rostoucím zatížením nezvyšuje tak rychle. Navíc je v kontextu Toyoty Yaris sympaticky dynamický. Ale tak dobře jako 1.0 TSI nakonec nejede (z nuly na 100 km/h jsme u Yarisu změřili čas 10,56 s, zatímco u Fabie Combi to bylo 10,35 s). Ve svém autě bych ho měl radši, protože ani já kapesním tříválcům neholduji. Přesto...
Když se ohlédnu za rokem, během kterého mi povětšinou parkoval před domem tříválec 1.0 TSI, nevzpomínám si na nic, co by mě v normálním provozu rozčilovalo. Kromě městských cest nebo dojíždění do Prahy byl litrový tříválec slušným partnerem i pro jízdu na Eco Rally, pro občasné pospíchání nebo pro výlet do Ženevy a Hannoveru. Litrový tříválec má možná velikost motoru ze sekačky, ale jinak v dnešní době představuje naprosto použitelnou pohonnou jednotku. Tím spíš, když se budeme bavit o autech velikosti Fabie nebo Ibizy.
Popravdě, nikdy jsem nesnil o tom, že bych si koupil vlastní tříválcové auto. Ale kdyby na to z jakéhokoliv důvodu došlo, jezdit s takovým autem by mě nijak neuráželo. Zapomeňte na tříválcová klišé. Pro menší auta a běžné používání je to naprosto dostačující typ motoru.