Retro: Škoda Felicia vznikala ještě za socialismu. Dodnes mnohým spolehlivě slouží

10.02.2019
20 nových názorů
Autor: Redakce
  • Škoda Felicia byla řešením z nouze, než dorazí nové moderní modely

  • Je to první vůz značky Škoda navržený pomocí počítačových simulací

  • Z přechodného modelu se stal hit, Felicí se vyrobilo bezmála 1,5 milionu

  • Dodnes je Felicia poměrně častým jevem na českých silnicích

  • Mnozí ji považují za poslední poctivou jednoduchou škodovku

Na přelomu 80. a 90. let dvacátého století procházel automobilový průmysl v rozpadlém socialistickém bloku bouřlivým obdobím. S postupným otevíráním trhů větší konkurenci a především západním produktům vznikajícím ve volné hospodářské soutěži narazily zavedené automobilky východního bloku na tvrdou realitu jako kosa na kámen. Mnohé se ani nedožily konce další dekády.

Skoda Felicia (9) Felicia nikdy nebyla chápána jako luxusní auto. Ale jako první moderní škodovka mohla mít třeba ABS, airbagy nebo klimatizaci
Skoda Felicia (21) V letech 1994 až 2001 jich bylo vyrobeno skoro 1,5 milionu. Dodnes spolehlivě slouží šetřivým motoristům a věrným nadšencům

Na českou značku Škoda se stoletou tradicí se ale usmálo štěstí. Jako jedna z mála socialistických automobilek si udržela poměrně kvalitní vývoj, měla dobře vybudovanou servisní a prodejní síť a její pověst nebyla na exportních trzích vyloženě špatná. Hodně jí pomohl dnes už legendární Favorit, který byl na poměry, ve kterých vznikl, vlastně velice solidní auto srovnatelné i se západní konkurencí ve své cenové třídě.

Dobré časy pod Volkswagenem s vlastní identitou

Po převratu o českou automobilku Škoda usilovalo několika zahraničních značek. Největší zájem měl Renault a Volkswagen. Mluví se také o tom, že o škodovku stál koncern Ford, GM a dokonce i Daimler nebo BMW. Do posledního stádia jednání postoupil jen Renault s Volkswagenem. Vláda se nakonec přiklonila na stranu Volkswagenu, který slíbil zachovat stávající továrny, nepropouštět ve velkém, investovat a především udržet ve Škodě vývoj nových technologií a modelů.

Doporučujeme: „Favorit vypadal na pořádný průšvih,“ vzpomíná konstruktér Petr Hrdlička

Petr Hrdlička u Favoritu ve Škoda muzeu

Zbytek je už historie. Škoda si zachovala vlastní identitu a nestala se jen bezejmennou montovnou některého ze zavedených „západních“ koncernů, jako se to přihodilo mnoha jiným značkám východního bloku. Podobnou výjimkou je ještě rumunská Dacia, kterou převzal právě Renault.

Skoda Felicia prototyp (2) Takhle vypadaly první návrhy sedanu Felicia ještě na technice nového Favoritu na konci 80. let. Mělo jít o rozsáhlejší modernizaci
Skoda Felicia prototyp (1) Jeden z návrhů faceliftu Favoritu od studia Bertone měl pravou stranu „hranatou“ a levou u řidiče zaoblenou a hladkou

Prvním novodobým produktem značky Škoda je nám všem velmi dobře známá Felicia. Ta se představila v říjnu 1994 a brzy nato zamířila do prodeje. Jednalo se o přechodný model, který měl pomoci získat vývoji čas na přípravu zcela nových aut. Ačkoli se později výrobní program rozšířil ještě o veleúspěšný model Octavia, prvním od základu novým modelem Škody byla až první generace modelu Fabia.

První návrhy Felicie vznikly ještě za socialismu

Historie Felicie se začala psát mnohem dřív, než Volkswagen do značky Škoda vstoupil. A teď nemáme na mysli stejnojmenný kabriolet z 50. let. Její první návrhy vznikly už před listopadem 1989 a mělo jít o větší modernizaci Favoritu. Design modernizace první novodobé sériové předokolky značky Škoda s motorem napříč opět navrhlo studio Bertone. Pod projekty s označením 791 až 795 připravilo vizi hatchbacku, sedanu, třídveřového kupé, pick-upu a kombi.

Doporučujeme: Pohnuté osudy automobilek východního bloku – Přežilo jich jen pár

titulka

Jenže po změnách ve škodovce byl projekt zrušen a začalo se nanovo. Opět s přepracováním konstrukčních řešení použitých u Favoritu. Počítalo se však už s tím, že nový model začne používat větší počet společných koncernových dílů, společné motory a hlavně se změní kvalitativní a technologické standardy. Ačkoli je koncepce prakticky stejná jako u Favoritu, podvozek bude celý úplně nový.

Nejenže došlo k zásadnímu přepracování podvozku a celkovému zesílení jeho konstrukce, ale pevnější a silnější je také karoserie a nosná struktura auta. Ačkoli vůz ještě nemusel procházet jednotnými bariérovými testy, byl navržen podle tehdejších standardů pro svou cenovou a výkonnostní kategorii. Škoda při návrhu konstrukce vůbec poprvé použila moderní počítačové simulace.

Skoda Felicia (33) Původní návrhy byly nahrazeny přepracovanými plány modernizace pod taktovkou Volkswagenu s využitím koncernových postupů a dílů
Skoda Felicia (25) V bouřlivé době zbyl i čas na zábavu. Pick-up Felicia Fun je dnes vyhledávanou raritou. Vzniklo jich jen 4216

První prototypy a návrhy vznikají už v letech 1991 a 1992, v roce 1993 pak vzniká první ověřovací série. Sériová výroba se rozjela v září 1994. Nový model byl veřejnosti představen na konci října 1994 a v prosinci téhož roku zamířil do prodeje. Základní provedení nového modelu Škoda, pro který bylo vybráno jméno Felicia použité již u předrevolučních prototypů, stálo v základu 209 000 korun.

Na novou Felicii se šetřilo dlouho

Podle ČSÚ činila průměrná mzda v roce 1994 jen 7004 Kč, takže na základní škodovku jste tehdy potřebovali skoro třicetinásobek průměrného platu. Dnes je srovnatelná základní škodovka vlastně třikrát dostupnější. Nebo se na to můžete podívat tak, že by dnes Fabia s litrovým tříválcem stála tři čtvrtě milionu.

Na druhou stranu byla Felicia prvním autem značky Škoda, které mohlo mít palubní počítač, elektrická okna vpředu, klimatizaci, ABS a airbagy (oba čelní a dokonce i boční). I když se o tom uvažovalo, automatická převodovka se nakonec pod kapotu Felicie nedostala, ani připojitelný pohon všech kol pro některé verze kombi a pick-upu.

Doporučujeme video: Připomeňte si, jaké bylo cestování na dovolenou v 70. a 80. letech

Autom na dovolenku

Motor 1,3 l s rozvodem OHV a jednobodovým vstřikováním byl jen drobnou evolucí jednotky použité u Favoritů. Koncepčně vlastně sahal až k motorům ze Škody 1000 MB. Výkon základního provedení dosahoval 40 kW (54 k), silnější mělo 50 kW (68 k). Základní Felicia zrychlila na 100 km/h za 18 sekund a rozjela se na 145 km/h, silnější verze uměla stovku za 16 sekund a jela 151 km/h. Zajímavostí byla karburátorová verze motoru určená pro některé exportní trhy, která uměla spalovat olovnatý benzín s nižším oktanovým číslem.

Nově vyvíjená šestnáctistovka o výkonu až 100 koní se nakonec do sériové výroby nedostala, protože nový motor nezapadal do strategie koncernu Volkswagen. Skončil tak ve stádiu prototypu a svezl se jen v několika experimentálních Favoritech. Na silnější motor si musela Felicia ještě chvíli počkat. První pohonné jednotky s trojcifernou hodnotou výkonu dorazily pod kapotu škodovek až s modelem Octavia.

Skoda Felicia (11) Felicia Pick-Up bylo nejdostupnější nové užitkové auto. Dodnes odhodlaně slouží menším obchodníkům a živnostníkům
Skoda Felicia (17) Součástí marketingové podpory bylo také snažení v rallye. Ve své třídě dokázala Felicia vítězit na světové úrovni, například v Monte Carlu

První modernizace se Škoda Felicia dočkala už v roce 1996. Motory dostaly zvýšenou kompresi a nové vačky, přibylo také vícebodové vstřikování paliva Siemens. Ačkoli výkonové parametry zůstaly shodné (54 a 68 koní), Felicia byla rychlejší. Na 100 km/h se nyní dostala za 15,5 s, respektive za 13,5 s a uháněla 155 nebo 162 km/h. Další novinkou bylo upravené sání snižující hlučnost motoru. Motory s vícebodovým vstřikováním byly homologované podle normy Euro 2.

První motor od VW a také poprvé diesel

Přichází také další motory: šestnáctistovka od Volkswagenu o výkonu 55 kW (75 k) a hlavně atmosférický diesel 1.9 D o výkonu 47 kW (64 k). Zatímco šestnáctistovka dotlačila Felicii na stovku za 12 sekund a rozjela ji na 170 km/h, diesel potřeboval ke zrychlení na 100 km/h 16,5 s dosáhl na 156 km/h. Nové motory si vyžádaly zesílení přední nápravy pomocí příčného stabilizátoru a dodatečná výztuha se dostala i dozadu.

Doporučujeme: Od Felicie po Octavii RS – 10 nejlepších ojetin značky Škoda

Skoda Octavia RS II (titulka)

Vedle hatchbacku se prodávalo samozřejmě také praktické kombi a pracovní pick-up, který vznikal v několika provedeních. Zajímavostí je verze Felicia Fun, která vycházela z pick-upu, byla ale delší, širší a vyšší. Její největší zvláštností je druhá lavice pro cestující vzadu. Felicia Fun je s počtem 4216 vyrobených kusů asi nejzajímavější sběratelskou raritou. Mezi ně by se mohl počítat i čtyřdveřový kabriolet MTX. Těch vzniklo jen třicet.

Poslední modernizaci prodělala Felicia v roce 1998, kdy se design přední části přiblížil již uvedenému novému modelu Octavia. Definitivní konec pak pro Felicii po 1 420 441 vyrobených kusech znamenal rok 2001, kdy se prodávala tehdy zcela nová Fabia. Ta už byla pro zachráněnou českou automobilku opravdovou technickou a technologickou revolucí. Ale o tom zase někdy jindy.

eurošík (neregistrovaný)
Mal som Feliciu LX 95' tú základnu 40kW. Oproti predchádzajucemu Favoritu LX 40kW, z ktorého som presadal, my filcka prišla akási ťarbavá a dokopca viac lenivá. Favo keď som podradil a vytočil do obratok, sa v pohode chytal na vtedajšie dovezeniny aj väčšej motorizácie. Ale toto? Na to, že bola nový model, motoricky "no krok vpred"..za tie prachy.
Tom (neregistrovaný)
Nikde jsem nenašel interier Bertoneho navrhu modernizace Favoritu na Felicii...
Lojzík (neregistrovaný)
Felicii máme v rodině už dvacet let a nedáme na ni dopustit, za mě je to prostě nejlepší auto, které si čech může koupit. Syn nedávno dostal řidičák atak jsem mu přes https://www.truck1-cz.com/ koupil jeho vlastní. Zatím je taky spokojen.
Aleš Sesky (neregistrovaný)
V té době byla škodovka na vrcholu ( na ta auta se ještě dalo dívat a jezdit s nimi). To co předvádí škodovka teď? Jedním slovem hnus! X let staré motorizace, opakovaný design, nic nového ! A to mě prostě štve, Vás ne? Dle mého je škodovka už x let pozadu oproti jiným automobilkám, co myslíte vy?
Radoslav Schuster (neregistrovaný)
Aleši, myslím že je hlavní problém v tom, že výrobu nových vozidel více kontroluje VW a ten se snaží mít v Škodovce v podstatě stejná auto jako u sebe. Podle toho ty Škodovky vypadají. Když se třeba podívám na nejnovější Passaty, tak od roku 2010 je to v podstatě také to samý, nebo Golf. To je ten samý případ. Tudíž za to nemůže Škodovka, ale VW.
Matúš Dobiaš (neregistrovaný)
Ani mi to nepríde že je pozadu, však v podstate má techniku VW aj s najmodernejšími prvkami, Karoq už dostal v niektorých modeloch virtual cockpit z Audi samozrejme mierne upravený, používa najnovšie motory, niesom si vedomí niakoho zastaralého motoru čo by tam mali, respektíve všetky motorizácie sa používajú v celom koncerne a neviem čo by na nich malo byť zastaralé. Príde mi že vo svojeje triede je na tom škodovka dobre, VW z nej má automobilku s autami pre masy, pre priemerné rodiny, množstvo chytrích vychytávok. Ja mám Felíciu a som plne spokojný :D predsalen sa s tým autom jazdí úplne inaki ako s modernými autami, ďaleko viac je cítiť čo sa s autom deje, lepší výhlad z auta atď
Petr Č. (neregistrovaný)
Prvním od základu novým modelem škodovky byla samozřejmě octavia, nikoliv až fabia!!! To je úplně zcestná myšlenka. Informace o inovaci podvozku a dalších částí jsou také dosti mylné či minimalně zavádějící - podvozek felicie naopak převzala z favoritu bez větších úprav, pár inovací proběhlo už sice u favoritu v roce 1993, ale to pouze po dílčích stránkách, koncepce i konstrukce byla naprosto identická. To samé skelet - převzal se bez úprav a teprve dodatečně se vyztužoval kvůli motorům VW. Výbava je taky tak napůl - klimatizace, palubní PC nebo elektrická okna nabízel už favorit, pravda jen na některých trzích a to s větší či menší mírou spolupráce automobilky.
Dušan (neregistrovaný)
Jsem jediný, kdo si všiml chyby v popisku obrázku "Pick Up“?? Vždyť Pick Up byl v základu s otevřenou valníkovou korbou za dvoumístnou krátkou kabinou. Až později na něj byla sériově montována laminátová nástavba od Air Design přímo ve Škodovce, jako příplatková výbava na přání. To, co je v článku prezentováno za Pick Up, tak je na karoserii Combi postavená verze Van Plus
Papi (neregistrovaný)
Jeste doplnek k Pickupu - ten dostal prepracovanou zadni napravu, kdy se pruziny oddelily od tlumicu a schovaly pod podlahu, aby se zvetsil prostor mezi podbehy. Je docela skoda, ze to nedostaly ostatni Felicie, nebo aspon verze kombi. Jinak si nemyslim, ze by byla Felicie nejaky extra prusvih a po dalsim faceluftu klidne mohla zustat levnejsi alternativou k Fabii, bylo by to lepsi, nez ten paskvil Junior... Je ale pravda, ze VW mohl pri vyvoji udelat jeste par uprav... Treba predni brzdy jsou tezce poddimenzovane, i s 1.3 se daji rychle prehrat.
Papi (neregistrovaný)
Jak pise don carlos, v clanku jsou nepresnosti. Karoserie prvnich typu, tusim do prazdnin 95, byla shodna s Favoritem - az na drobnou upravu uchyceni motoru. Az pak se zacala delat vyztuzena karoserie, ktera uz mela novou predni napravnici s pripravou na stabilizator. Zadni stabilizator se montoval od pocatku vyroby, ale pouze na hatchbacky - snad pro potlaceni nedotacivosti. Co se tyka podvozku, byl prepracovan uz na Favoritech v roce 1993, kdy doslo k zmene roztece z 4x98 na 4x100. Tenkrat napriklad dostal zadni brzdy z Golfa MK3. Co se tyka bezpecnosti, je smutne, ze Felicie stabdartne nedostavaly prvky, ktere se normalne davaly do verzi s airbagy - deformovatelnou tyc rizeni a predpinace pasu - myslim, ze to jsou dost podstatne prvky, ktere by zachranily spoustu zivotu. V nemecku na Felicii bez airbagu a ABS nenarazite.
qwertz (neregistrovaný)
Patrně musí být hodně lidí na palici, když jsou schopni si vychvalovat takové sráče značka Škoda.......
Radoslav Schuster (neregistrovaný)
Qwertzi, ty jsi určitě takový ten frajer co se zabývá Bavoráky, či Mercedesi. Škodovky alespoň v těchto letech byli vozidla pro obyčejné lidi. Byli ve své cenové kategorii na rozdíl od konkurence levnější a v stejné, nebo lepší kvalitě. Já třeba nepotřebuji takovou výbavu a to, že je auto "moderní" a "nový". Pro mě je třeba hlavní že to jezdí a že případné opravy jsou levné, a to je právě plus u Felicie. Třeba kompletní výměna Elektřiny mě vyšla na 600 korun. Na kolik by vyšla u těch tvých Bavoráků? (Nebo Mercedesů, nevím která taková auta máš rád.)
benik (neregistrovaný)
to byla ještě kvalitní socialistická konstrukce bez euku*rvítek, to pro pana autora, ale máme žumpoidní demokracii, nejsou k sehnání cihly a jiný stavební matroš jako za komárů.
Míla (neregistrovaný)
V rodině ji máme prakticky od roku 94 a i teď co jsem ji "podědila" na ni stále nedám dopustit. Držák a pracant, až nechápu, kolik je to auto schopné vydržet. Jen holt chudák rezne, protože nikdy nebyla garážovaná.
Honza (neregistrovaný)
Ono toho v té výbavě bylo ještě víc. Zrcátka v elektrice a třeba i elektronická uzávěrka diferenciálu.
Chuan Perverez (neregistrovaný)
Auto snad s jedinou vadou - rezavělo. Jinak držák za pár korun. Vlastnil jsem poslední s ABS, stavitelnou sedačkou, airbagem a v elektrice.
Don Carlos (neregistrovaný)
V článku je bohužel řada nejasnosí - felicia rozhodně neměla zásadní inovovaný podozek - jedinou jeho významější inovací v prvních letech výroby bylo zavedení zadního stabilizátoru. Skelet karoserie byl původně takřka kompletně přejat z Favoritu a k jeho zesílení došlo až o rok později, v souvislosti se zavedením airbagů do příplatkové výbavy. A také uvedené hodnoty zrychlení verzí SPI jsou příliš dlouhé - výrobce udával tuším 14 a 16 s. Ve výčtu nových prvků výbavy chybí posilovač řízení. Autor prostě článek šil bohužel dost horkou jehlou...
  • Našli jste v článku chybu?