Byla doba, kdy se slušné a zachovalé Porsche 924 dalo koupit za padesát tisíc. Nikdo tahle auta nechtěl a zdálo se, že si historie nebude chtít první Porsche s motorem vpředu a pohonem zadních kol pamatovat. Jenže svět se zbláznil a nadšenci berou všechno, co má nějakou historickou hodnotu. I Porsche 924. A nutno říci, že s odstupem let má tohle revoluční (z pohledu svého výrobce) auto velké kouzlo.
Projekt dvoudveřového kupé se začal rodit na přelomu 60. a 70. let dvacátého století, ale nikoli jako auto s logem Porsche. Úkol vyvinout sportovní kupé dostalo Porsche od Volkswagenu, který chtěl z modelu udělat svůj vrcholný premiový produkt. Porsche označilo studii jako Project 425 a představilo několik návrhů.
Doporučujeme Pohnuté osudy automobilek východního bloku: Přežilo jich jen pár
Asi víte, že Porsche 924 má motor vpředu podélně a jedná se o řadový čtyřválec. To bylo součástí zadání od Volkswagenu, protože kupé mělo pojmout existující řadové čtyřválce automobilek Audi a VW. V zájmu lepšího rozložení hmotnosti a zlepšení trakce Porsche dokonce zvolilo netradiční koncepci transaxle s převodovkou vzadu.
VW z projektu vycouval, ale Porsche se kupé hodilo
Jenže v roce 1973 udeřila ropná krize, přišly emisní normy v USA a ještě se změnilo vedení značky Volkswagen, takže sportovní kupé s vyšší cenovkou nebylo úplně na pořadu dne. Navíc se ukázalo, že budoucnost ekonomických sporťáků bude v předokolkách na platformě masových modelů. A tak se zrodilo první Scirocco založené na Golfu. Zbytek je už historie...
Porsche ale rozpracovaný projekt přivítalo, protože v těžké době s novými emisními normami a dražším palivem se ekonomický sporťák hodil. Navíc to tehdy nebylo s modelem 911 nijak slavné a hledala se cesta, jak ho nahradit. Po ukončení výroby modelu Porsche 914 automobilka dokonce vrátila do nabídky čtyřválcové Porsche 912. Porsche tak znovu jednalo s Volkswagenem a ten souhlasil, že projekt rozpracovaného kupé automobilce prodá.
Doporučujeme: Ruf CTR Yellowbird vznikl „nechtěně“, přesto se stal legendou
Součástí dohody bylo, že výroba bude probíhat v bývalé továrně automobilky NSU v Neckarsulmu a budou ho montovat pracovníci VW, pouze pod dozorem kvalitářů Porsche. Automobilka si pak vlastně jen odladila motory podle sebe a celý projekt spolykal relativně málo peněz. Díky tomu mohlo Porsche nasadit velice konkurenceschopnou cenu a slušné marže.
Vůz byl představen na privátní akci v roce 1975, sériová výroba se naplno rozjela v roce 1976. První exempláře Porsche 924 měly dvoulitr od Audi EA831 s novou hlavou, kterou si vyvinulo Porsche samo. Motor zpočátku dosahoval výkonu 95 koní, později se vstřikováním a katalyzátory 110 koní na trhu v USA. Nakonec se výkon ustálil v evropské verzi bez katalyzátorů na hodnotě 125 koní, točivý moment dosahoval maxima 165 Nm.
První Porsche s automatem
Dvoulitr měl nejprve čtyřstupňovou převodovku od Audi, ale už v roce 1977 ji nahradil pětistupňový manuál s obrácenou jedničkou (řadila se tam, kde byste dnes řadili dvojku). Později nahradila tuto skříň klasická s jedničkou dopředu. V roce 1977 také poprvé přišel třístupňový automat. Vzniklo tak vůbec první Porsche s klasickým měničovým automatem.
Porsche 924 bylo kritizováno za horší dynamiku, ale vůz s hmotností necelých 1100 kg se dostal na 100 km/h za 9,6 s a uháněl 204 km/h. To byly ve druhé polovině 70. let naprosto dostatečné parametry pro sportovní kupé. Navíc Porsche 924 opravdu skvěle jezdilo, bylo dobře vyvážené a nebylo řidičsky tak záludné jako tehdejší 911. Zkrátka ideální lidový sporťák.
Doporučujeme: Vyhynulé evropské sedany se zadním pohonem, které už skoro nepotkáme
Nedostatečnou dynamiku měly nahradit přeplňované verze. Porsche patřilo mezi průkopníky přeplňování a turbodmychadlo se podívalo i do modelu 924. Verze 924 Turbo z roku 1979 měla 170 koní a 245 Nm, od roku 1981 nabízel dvoulitr s turbem 177 koní a 250 Nm. Porsche 924 Turbo uhánělo 230 km/h a na stovku se rozjelo už za 7,7 sekundy.
Absolutním vrcholem přeplňovaných verzí a celé řady 924 bylo Porsche 924 Carrera GT. Turbomotor 2,0 l byl vyladěný na 210 koní a 280 Nm. Vůz s ním akceleroval na 100 km/h za 6,9 sekundy a rozjel se na 240 km/h. Z Carrery GT vycházelo několik více či méně úspěšných závodních verzí s výkonem až 400 koní. Porsche prodávalo závodní Carrery GT i soukromníkům a amatérským jezdcům.
Obchodní úspěch a zachránce značky
Na konci životního cyklu modelu 924, který se vyráběl do roku 1988 již paralelně s nástupnickým modelem Porsche 944, přišel ještě čtyřválec 2,5 l. Ten měl ve verzi Porsche 924 S v roce 1987 výkon 150 koní a točivý moment 190 Nm, o rok později nabídl 160 koní a 210 Nm. Rychlost 220 km/h a zrychlení 8,2 s byly na tehdejší dobu tak akorát.
I když bylo Porsche zpočátku kritizováno za horší dynamiku, prodávalo se výborně. Nejvíce kritiky bylo slyšet spíše od majitelů a zákazníků Porsche 911, protože model 924 přilákal ke značce méně majetnou klientelu. A s dobrým řidičem mohlo i Porsche 924 ukázat ikonické 911 záda. Celkem se za 12 let vyrobilo více než 150 000 kusů Porsche 924.
Slušná provozní spolehlivost, kvalita a především dobré jízdní vlastnosti stojí za tím, že si Porsche plno klientů udrželo. Právě model 924 lze považovat za stejného zachránce Porsche v 70. a 80. letech, jakým se na přelomu tisíciletí stalo SUV Cayenne. Dnes je model 924 žádaný veterán a investiční projekt. Karoserii s motorem před renovací koupíte za necelé dva tisíce eur, ale pak vás čeká spousta práce. Pod 10 000 eur se velmi pěkné auto už skoro sehnat nedá.