Jak daleko dojedu a jak dlouho budu nabíjet? To jsou dvě otázky, které si položí každý, kdo uvažuje o nákupu elektromobilu. I když se měření spotřeby a tedy i dojezdu podle nové normy WLTP relativně zpřísnilo, stále neodpovídá spotřebě v reálném provozu. O to víc, pokud s elektrickými auty vyjedete do zimy. Paradoxně Norsko, které je nejdůležitějším trhem pro elektromobily v Evropě, má zimu poměrně dlouhou. Tamní Norská automobilová federace (NAF) se proto rozhodla otestovat, jak si elektromobily poradí se zimními podmínkami.
Testovací trasa vedla z hlavního města Osla do lyžařského střediska Hafjell. Běžná cesta by byla dlouhá asi 200 kilometrů, NAF ji proto prodloužil po objížďkách na 482 kilometrů. Jezdilo se přitom rychlostmi od 60 do 110 km/h, což je norský dálniční limit. Po testu se auta zastavila také na nabíječce, u které se měřila rychlost dobití z 10 na 80 procent kapacity baterie při teplotě -2 stupně Celsia.
Test zjistil, že elektromobily v průměru ujedou v zimním počasí o 18,5 procenta kratší vzdálenost, než jakou výrobci uvádí v parametrech, tedy skoro o čtvrtinu. Nejhůř dopadl Opel Ampera-e. Vůz, jež se v Česku neprodává, ujel na jedno nabití 296,9 kilometrů místo deklarovaných 423. To je téměř o třetinu méně. Naopak nejlépe skončil Hyundai Kona Electric. Podle WLTP měl ujet 449 km, zvládl 404,5 km - jen o necelých 10 procent méně.
V testu se objevila i elektrická Škoda Citigo. První sériově vyráběný elektromobil mladoboleslavské automobilky měl podle tabulky urazit 258 kilometrů. Zvládl 220 km, což je o 14,7 procenta méně. Dosáhl tak nadprůměrného výsledku. Kompletní měření odhaluje následující tabulka:
Model | Dojezd WLTP | Naměřený dojezd | Rozdíl |
---|---|---|---|
Audi e-tron Quattro 50 | 299 km | 259 km | 13,38 % |
Audi e-tron Quattro 55 | 398 km | 341 km | 14,32 % |
BMW i3 120Ah | 310 km | 245,8 km | 20,71 % |
Hyundai Ioniq EV | 311 km | 279,3 km | 10,19 % |
Hyundai Kona Electric | 449 km | 405,5 km | 9,69 % |
Jaguar I-Pace | 436 km | 333,8 km | 23,44 |
Kia e-Niro | 455 km | 360,3 km | 20,81 % |
Kia e-Soul | 452 km | 352 km | 22,12 % |
Mercedes-Benz EQC | 404 km | 307 km | 24,01 % |
Nissan Leaf 40 kWh | 270 km | 208,9 km | 22,63 % |
Nissan Leaf 62 kWhitva | 385 km | 298,7 km | 22,41 % |
Opel Ampera-e | 423 km | 296,9 km | 29,81 % |
Renault Zoe | 380 km | 316,3 km | 16,76 |
Seat Mii Electric | 258 km | 226,6 km | 12,17 % |
Škoda Citigo-e | 258 km | 220 km | 14,73 % |
Tesla Model X | 507 km | 419,6 km | 17,24 % |
Tesla model 3 | 560 km | 404,4 km | 27,78 % |
Tesla Model S | 610 km | 469,8 km | 22,98 % |
Volkswagen e-Golf | 222 km | 198,1 km | 10,76 % |
Volkswagen e-up! | 251 km | 226 km | 9,96 % |
NAF měřil také rychlost dobíjení. Elektromobily ale musel rozdělit podle výkonu palubní nabíječky. Mezi těmi, které mají silnější než 50 kW, zvítězilo Auto e-tron 55 quattro, kterému dobití trvalo jen 27 minut. Naopak nejdéle na nabíječce strávil Jaguar I-Pace - okolo 80 minut. Mezi slabšími vozy pak znovu prohrál Opel Ampera-e, tomu dobíjení zabralo 95 minut. Nissan potřeboval 75 minut, Renault něco málo přes hodinu.
Federace si z testu odnesla ještě jeden zajímavý postřeh. Zjistila, co se stane, když elektromobilu úplně dojde energie. Oproti rozšířenému mýtu se ihned nezastaví. Místo toho dává signály o tom, že už mu chybí elektřina. Sníží se například reakce na plynový pedál. Ani po kompletním vypnutí vozu ale není řidič úplně ztracen.
„Je dobré vědět, že když vám dojde elektřina, můžete ujet ještě několik kilometrů navíc. Jednoduše vypněte auto a počkejte půl hodiny nebo hodinu. Pak znovu nastartujte a vůz by měl ještě chvíli jet. To je praktické třeba v případě, že vám energie dojde jen kousek před dobíjecí stanicí,“ řekl po testu Nils Sødal, mluvčí NAF. Všechny auta z testu si můžete prohlédnout také ve fotogalerii.