Příčiny nehod na nejrizikovějších místech v ČR: Přednost v jízdě a nepřehledné úseky

přidejte názor
Autor: Archiv MF

[su_label type="info"]TIP[/su_label] Galerii otevřete klepnutím na první obrázek

[su_label type="info"]TIP[/su_label] Galerii otevřete klepnutím na první obrázek

  • Přehled nejrizikovějších míst českých silnic potvrzuje, že by policie měla začít místo měření na dálnicích řešit silnice první třídy 

  • Přestože byly posuzovány pouze dálnice a silnice první třídy, výslednému žebříčku dominují právě silnice první třídy 

  • Obecně můžeme určit dvě hlavní příčiny nehod: Nedání přednosti v jízdě a nepřehledné silnice  

Společnost Allianz zveřejnila mapu s nejrizikovějšími místy českých silnic. Jako zdroj dat posloužily veřejně dostupné údaje od policie za poslední tři roky. Posuzovaly se pouze dálnice a silnice prvních tříd. Celkem se do přehledu dostalo 62 lokalit všech krajů s výjimkou Prahy. Kompletní mapu si můžete prohlédnout na tomto odkazu, přehled deseti nejrizikovějších úseků najdete v úvodní galerii.

Přehled je to jistě zajímavý, nicméně společnost Alianz se už dále nezabývala tím, proč se na těchto místech nehody dějí. I to ovšem lze z policejní mapy nehod vyčíst. A výsledky jsou ještě zajímavější. Dávají totiž docela dobrý obrázek o tom, na co by se policie (respektive MDČR) mohla zaměřit.

Velké křižovatky představují velký problém 

Prozkoumali jsme deset nejrizikovějších míst českých silnic a podívali se, proč se zde dějí nehody se smrtelnými a těžkými zraněními. Hned první, tedy nejrizikovější místo v ČR, ukázalo jasný problém. U obce Třemošná je na silnici I/27 křižovatka, do které ústí ulice Americká (odkaz na mapu místa). Celkem se zde staly čtyři vážné nehody. Jedna byla způsobena předjížděním v křižovatce (kdy předjížděný vůz odbočil vlevo, do cesty druhému autu), na ostatní tři připadá nedání přednosti v jízdě.

Z jaké rychlosti zastaví nová auta sama? Některé jen z 15 km/h, jiné i z pětaosmdesáti
Přečtěte si také:

Z jaké rychlosti zastaví nová auta sama? Některé jen z 15 km/h, jiné i z pětaosmdesáti

Podobná místa jsou v „TOP 10“ ještě tři. Křižovatka kousek od obce Nepřevázka (nejrizikovější místo Středočeského kraje, odkaz na mapu) také eviduje čtyři těžké nehody. Ve všech případech řidiči nedali přednost. To samé platí pro křižovatku na silnici I/44 u obce Mohelnice (odkaz na mapu). Tam nedání přednosti znamenalo jednu smrtelnou nehodu a jednu nehodu s těžkým zraněním. Ještě se zde udála jedna smrtelná nehoda, kdy auto najíždějící z vedlejší (hlavní je čtyřproudová s oddělenými směry) vjelo do protisměru.

Mezi desítkou nejrizikovějších míst je rovněž křižovatka na silnici I/3 na jižním výjezdu z obce Benešov (odkaz na mapu). Zde se ze tří těžkých nehod udála pouze jedna kvůli nedání přednosti v jízdě a jedna při nárazu zezadu. Na této křižovatce byl také v jednom případě sražen chodec (stalo se tak v únoru za špatné viditelnosti), který nehodu nepřežil.

Obecně je zřejmé, že tento typ křižovatek na frekventovaných silnicích první třídy, které ale nejsou nijak řízené, představuje velké riziko. Je to logické, protože auta zde jezdí relativně rychle a mnohdy není pro vozidla najíždějící z vedlejší silnice vůbec lehké se zařadit.

Nepřizpůsobení rychlosti, nebo nepřehledná silnice? 

V desítce nejrizikovějších míst na českých silnicích je ještě druhá poměrně početná skupina případů. Jde o úseky, kde policejní statistiky evidují nehody často kvůli „nepřizpůsobení rychlosti“. Můžeme ale také říci, že se jedná o nepříliš přehledná místa.

V této skupině jednoznačně vede silnice I/50 kousek od Uherského Hradiště, která je v neslavné „TOP 10“ zastoupena hned dvakrát. Podrobnější pohled na příčiny nehod dává jednoznačnou odpověď na otázku, proč. Zjevně je oblíbená mezi motorkáři, ale jsou zde zrádná místa a na statistikách je to znát. To horší místo je v katastru Staré Hutě (mapa), kde se podle statistik zabili v jedné zatáčce dva motorkáři, jeden se zde těžce zranil a dvě nehody s těžkým zraněním mají na svědomí řidiči osobních aut. Vždy šlo o nepřizpůsobení rychlosti. V katastru obce Buchlovice (mapa) se v jiné z místních zatáček těžce zranil další motorkář. V té stejné zatáčce pak dostalo v jednom případě vozidlo smyk (dvě usmrcené osoby) a další vážná nehoda zde byla způsobena nepřizpůsobením jízdy na mokré vozovce.

Co dělat, když na silnici nouzově přistává letadlo? Improvizovat. Nic jiného nezbývá
Přečtěte si také:

Co dělat, když na silnici nouzově přistává letadlo? Improvizovat. Nic jiného nezbývá

Identickým případem je rovněž úsek silnice I/11 v katastru obce Červená Voda (mapa). Znovu jde o zatáčku, kde se dějí nehody kvůli nepřizpůsobení rychlosti. Dvě z nich opět zavinili motorkáři, dvě se týkají automobilů. Zajímavé je, že v jednom případě do protokolu policisté vyplnili na téma rozhledových podmínek frázi „špatné vlivem profilu komunikace (nepřehledný vrchol stoupání, zářez komunikace a podobně).“

Aktuální přehled nebezpečných míst českých silnic by mohl být zajímavým námětem, jak efektivně vylepšit bezpečnost. Zároveň je dalším důkazem toho, že až zase někdo bude někdy obhajovat úsekové měření na dálnici D1 bezpečností, je to nesmysl. Přestože byla vyhodnocována pouze místa na dálnicích a silnicích prvních tříd, ve výsledném přehledu dálnice vůbec nefigurují. Nemají podobná kritická místa a navíc to dlouhodobě jsou nejbezpečnější komunikace u nás.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?