Volvo před pár dny zaujalo širokou veřejnost, když oznámilo, že od příštího roku budou všechny modely této značky vybaveny omezovačem rychlosti nastaveným na 180 km/h. Automobilka tímto krokem sleduje svou vizi, podle které by od příštího roku nemělo dojít v žádném modelu Volvo k úmrtí ani ke smrtelnému zranění. A co víc, švédský výrobce vlastněný čínskou automobilkou Geely takto chce otevřít diskuzi o tom, „zda mají výrobci automobilů právo, nebo dokonce povinnost instalovat do svých vozů technologie, které budou měnit chování jejich řidičů s ohledem na rychlost jízdy, opilost nebo nepozornost,“ píše značka v tiskové zprávě. Jenže ne každý tuto představu sdílí. A zrovna v případě Volva není nutné chodit příliš daleko.
Podobně jako Seat od sebe oddělil Cupru, osamostatnila se i značka Polestar od automobilky Volvo. V minulém roce představila svůj první sportovní hybrid Polestar 1, před pár dny odhalila elektromobil Polestar 2. Polestar využívá do značné míry techniku Volvo a stejně jako ono spadá pod Geely, takže by se vyloženě nabízelo, že by následoval Volvo v omezování rychlosti jako první. Jenže nenásleduje.
„Polestar nebude omezovat svá auta stejným způsobem jako společnost Volvo Cars,“ dopověděl stručně na náš přímý dotaz Brent Ellis z tiskového oddělení Polestar. Zároveň dodal, že Polestar 1 sice dostane omezovač rychlosti, ale ten bude nastavený na 250 km/h. Elektrický Polestar 2 zatím ještě čeká finální ladění, takže konečná maximální rychlost v tuto chvíli není známá. Podle Ellise to ale také bude přes 200 km/h.
Tato skutečnost ukazuje, že spíše než o reálné vylepšení bezpečnosti jde v případě Volva pouze a jenom o marketing. Dokud budou auto ovládat lidé, lze jen velmi obtížně eliminovat veškeré situace, které by člověka ochránily před vlastní hloupostí nebo obyčejnou lidskou chybou. A na to, že by se v rychlostech nad 180 km/h děly v nějaké větší míře smrtelné nehody, nic neukazuje. Možná, že jde ale nakonec pouze o přípravu na dobu elektrickou. Minulý rok se totiž objevila zpráva, podle které Volvo končí s vývojem spalovacích motorů a časem přejde na elektromobily. A jak ukázal ženevský autosalon, maximální rychlost obyčejných elektromobilů se pohybuje nejčastěji právě kolem hodnoty 180 km/h.