Zvenku to vypadá dramaticky, z pohledu řidiče usazeného v luxusní kabině se však nic děsivého neděje. Na šikmém terénním zlomu se na okamžik ocitne ve vzduchu levé přední kolo a hned nato pravé zadní. Žádné se ale bezmocně neprotáčí, i dvě kola stačí k zachování dopředného pohybu. Auto se jemně přehoupne okolo pomyslné diagonály mezi dvěma zbývajícími styčnými body a měkce dosedne zpět na vyprahlou, červenou prašnou půdu.
Třetí generace Volkswagenu Touareg již nevyužívá tradiční „off-roadové“ uspořádání hnací soustavy s redukční převodovkou a mechanickými uzávěrkami diferenciálů. Více spoléhá na inteligentní elektronické systémy. Zvolené řešení je lehčí, nese s sebou menší třecí ztráty a nemá takové prostorové nároky. Průchodnost terénem přitom zůstává daleko za hranicí toho, co si běžný evropský zákazník se svým vozem dovolí. My ovšem nejsme běžní zákazníci. A nejsme ani v Evropě. Nacházíme v Maroku, nedaleko Marrákeše, abychom vyzkoušeli terénní potenciál oblíbeného velkého SUV.
Maroko patří k nejstabilnějším, nejbezpečnějším a také nejlépe prosperujícím zemím afrického kontinentu. Marrákeš se svými širokými bulváry, rozmanitým vozovým parkem a luxusními hotely západních řetězců se zase tolik neliší od měst na jihu Španělska. Jen několik kilometrů odtud vzdušnou čarou se ale rozkládá zcela jiný svět. Kousek na jih od města se z vyprahlé roviny prudce zvedají úbočí pohoří Vysoký Atlas, jehož nejvyšší vrchol Džabal Tubkal s nadmořskou výškou 4167 metrů kryje i v této zeměpisné šířce sněhová čepice.
Touareg třetí generace stojí na platformě MLB, kterou kromě něj využívají také Audi Q7 a Q8, Bentley Bentayga, Lamborghini Urus a Porsche Cayenne. A opět se vyrábí v Bratislavě. Díky nové platformě a jednoduššímu hardwaru hnací soustavy je zhruba o metrák lehčí. Rozměrově přitom narostl. Rozvor se zvětšil o symbolický milimetr na 2894 mm, rozchod kol je však širší o 14 mm vpředu a o 9 mm vzadu. Nový Volkswagen Touareg 2018 je o 44 mm širší, o 71 mm delší, ale o 7 mm nižší než předchozí model.
Na nabídce motorů se silně podepsal příchod normy Euro 6d-Temp a homologačního cyklu WLTP s povinným testováním všech konfigurací v reálném provozu. V konfigurátoru aktuálně naleznete jedinou motorizaci: Vznětový šestiválec o výkonu 210 kW, spojený s osmistupňovým automatem. Jde o stejný motor, který jsme nedávno testovali v Audi Q8. A stejně jako v Q8 i v Touaregu se projevuje utlumenými reakcemi na přidání plynu. Proto působí pocitově slabším dojmem, než by odpovídalo udávaným parametrům. Více o technice hnací soustavy nového Touaregu si můžete přečíst v tiskové zprávě:
Ale zpět do Maroka. Naše vozy jsou vybaveny paketem Off-road, který obsahuje větší, 90l palivovou nádrž, dvě tažná oka a zejména robustní zakrytování všech citlivých partií. Při strmém sjezdu úzkou kamenitou stezkou z lyžařského letoviska Oukaimeden (2700 m n.m.) oceňujeme příplatkové natáčení zadních kol, bez kterého bychom museli v úzkých vlásenkách několikrát couvat. Pneumatické odpružení umožňuje zvýšit světlou výšku ze standardních 188 až na 258 mm.
V prudkém klesání je opravdu užitečný asistent sjíždění svahů, který v kombinaci se samočinnou převodovkou udržuje rychlost jízdy a my tak můžeme věnovat více pozornosti ostrým kamenům, které střídavě z obou stran zasahují do úzké cesty. Škoda, že náš Touareg nemá kamery zobrazující celé okolí vozu. Právě v takových podmínkách by přišly víc než vhod. I se zapnutým odvětráváním sedadel se nám pořádně potí záda. Vůz si však počíná zcela suverénně a je znát, že takovýto „terén“ pro něj rozhodně nepředstavuje limitní výzvu. Stojí však za zmínku, že naše auta mají univerzální pneumatiky s vysokým profilem. Tenké silniční slupky, na jakých jezdí velká SUV v Evropě, by na kamenitém povrchu snadno přišly k úhoně.
Trasa nás vede odlehlými vesnicemi, v nichž ženy nosí vodu v kanystrech a perou prádlo v kamenitém říčním korytě, děti se s hlasitým křikem natahují do našich okének s prosbou o sladkost a muži, pokud jsou vidět, pasou na okolních svazích dobytek nebo vedou mezky obtěžkané nákladem. To vše jen několik desítek kilometrů vzdušnou čarou od města, v jehož centru narazíte na Range Rovery, obchody luxusních evropských značek i mezinárodní hotelové řetězce.
S asfaltovou silnicí přichází jako mávnutím kouzelného proutku opět civilizace – a s ní i Touareg zase ukazuje svoji civilizovanou stránku. Stačí zapnout adaptivní tempomat, na obří dotykové obrazovce vybrat nějakou příjemnou hudbu, a z expedičního off-roadu je zase luxusní cestovní vůz. Tichý, kultivovaný, komfortní. Škoda, že naprostá většina jeho majitelů v našich končinách nikdy nepozná jeho dobrodružnou stránku.
A ještě poznámka na závěr. Určitě si prohlédněte i bohatou fotogalerii pod tabulkou technických údajů. Scenérie Vysokého Atlasu jsou opravdu dechberoucí.
Technické údaje | Volkswagen Touareg V6 TDI |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | vznětový vidlicový šestiválec, uložený vpředu podélně |
Plnění: | přeplňování výfukovým turbodmychadlem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 2969 |
Vrtání x zdvih (mm): | 83,0 x 91,4 |
Kompresní poměr: | 16,0 : 1 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 210 / 3500-4000 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 600 / 2250-3250 |
Převodovka: | osmistupňová automatická Tiptronic |
Poháněná kola: | všechna čtyři, samosvorný mezinápravový diferenciál |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 6,1 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 238 (s pneumatickým odpružením) |
Spotřeba paliva (l/100 km): | 7,7/5,69/6,6 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4878 |
Šířka bez zrcátek (mm): | 1984 |
Výška (mm): | 1702 |
Rozvor náprav (mm): | 2894 |
Rozchod kol vpředu (mm): | 1653-1669 |
Rozchod kol vzadu (mm): | 1669-1685 |
Poloměr otáčení (m): | 6,1 |
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): | 1995 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 2890 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 810 |
Objem palivové nádrže (l): | 75 (na přání 90) |