Nikdy by nás nenapadlo, že stát proplatí investici do asfaltu, zaznívá z mosteckého okruhu

19.11.2020
3 nové názory
Autor: Autodrom Most

Informace o požadovaném způsobu úhrady nákladů za výměnu asfaltového povrchu Masarykova okruhu v Brně nenechaly klidným předsedu představenstva společnosti AUTODROM MOST a majitele stejnojmenného areálu Josefa Zajíčka.

„Nevycházím z údivu. Asi jsem dělal všechno špatně, když jsem si myslel, že jako soukromý podnikatel se musím o financování investic do obnovy a modernizace svého majetku postarat sám. Ale svou filozofii evidentně změním. Zvláště, má-li někdo tu drzost požadovat za obnovu povrchu dráhy 100 milionů korun. To by stačilo v příští sezoně na uspořádání všech vrcholných tuzemských motoristických podniků včetně jubilejní 50. Barum Czech Rally Zlín,“ říká.

A nejspíš ví, o čem mluví. Od roku 2015 totiž postupně investuje v Mostě nemalé částky do rekonstrukce areálu autodromu a rozšíření a zkvalitnění služeb nejen pro motoristické fanoušky, a to včetně uspořádání tuzemských premiér renomovaných evropských závodních sérií. „Zajímavá je i samotná částka 100 milionů korun, kterou chtějí v Brně. My totiž povrch závodního okruhu měníme po etapách. Nyní nám zbývá už jen cílová rovinka, na níž zatím kvalita asfaltu vyhovuje. Loni se nám tak například podařilo obnovit 50 procent povrchu trati. Stálo nás to ale kupodivu jen 15 milionů korun. Tak nevím, asi je tady na severu Čech výrazně levněji,“ upozornil Josef Zajíček.

Velký závodní okruh mosteckého autodromu měří 4,212 kilometru a disponuje homologací mezinárodní automobilové federace FIA i evropské federace motocyklistů FIM Europe. „Děláme všechno pro to, abychom fanouškům mohli nabízet kvalitní a napínavou podívanou na špičkové úrovni. Na všechno si přitom musíme vydělat sami. Jak na poplatky promotérům závodních sérií, zajištění záchranné služby, traťových komisařů, tak i na investice. Stát ani město Most nás finančně nepodporují,“ vysvětlil Josef Zajíček.

Nejprestižnějším závodním víkendem, který mostecký autodrom každoročně pořádá, je evropský šampionát okruhových tahačů Czech Truck Prix. Podnik navštěvovaný desetitisíci tuzemských i zahraničních motoristických nadšenců má už bezmála třicetiletou tradici. „Je to možné i díky vstřícnosti Ústeckého kraje. Za jejich podporu a pomoc jsme velmi vděční,“ doplnil Josef Zajíček.

Jediný parametry a homologací srovnatelný tuzemský okruh s mosteckým areálem je právě okruh v Brně, jehož „výkladní skříní“ je světový šampionát silničních motocyklů MotoGP. „Je to sice o úroveň výš. Dovolím si ale podoktnout, že pokud bychom na uspořádání srovnatelného závodního víkendu čerpali finanční dotaci od státu, kraje a města v takové výši, jako kolegové v Brně, mohli bychom ho uspořádat i dvakrát ročně,“ podotkl Josef Zajíček.

S jeho názorem se ztotožňují odborníci na motoristický sport, fanoušci i laická veřejnost. „Nehoráznost nároků od pořadatelů Velké ceny motocyklů v Brně graduje. Vedle toho, že se má extrémně zdvihat cena licence udělované promotérem šampionátu MotoGP, chce se po státu ještě 100 milionů za nový asfalt. Je čas říct dost!“ píše například sportovní novinář a šéfreportér serveru Seznam Zprávy Luděk Mádl.

Ibrahim (neregistrovaný)
Hlúpy kto dáva, hlúpejší kto neberie. Bohužiaľ dnes už množstvo "podnikateľov" nemusí na trhu súťažiť kvalitným produktom pre zákazníka, ale stačí mu vedieť správne vyplniť formulár.
Pavel (neregistrovaný)
Proč jste sem nenapsali i odpověď Automotodromu Brno? „Věřím, že v Mostě si sami dobře uvědomují, že porovnávají naprosto neporovnatelné. Automotodrom Brno je okruhem světového významu. Každoročně hostí nejprestižnější motocyklový šampionát na světě. Pro pořádání mistrovství světa silničních motocyklů musí závodní trať projít tzv. homologací nejvyššího typu A. To znamená splňovat nejpřísnější měřítka FIM,“ reagovala na mosteckou kritiku ředitelka společnosti Automotodrom Brno Ivana Ulmanová,. U lokálních okruhů, které nepořádají světové mistrovské závody, se neklade tak vysoký důraz na kvalitu závodní dráhy. Naopak pro potřeby mistrovství světa silničních motocyklů se závodní dráha posuzuje velmi komplexně. „Vše se řeší do posledního detailu. Tedy nejen kvalita svrchní vrstvy dráhy, ale i kvalita podkladní vrstvy, která je velmi důležitým faktorem při zvlnění povrchu. Dále se řeší kvalita a uspořádání bezpečnostních zón, obrubníků, kluznost dráhy, obslužné komunikace a tak dále,“ vyjmenovává Ulmanová. „Mohu jenom konstatovat, že pokud se rozhodnete ignorovat veškerá fakta, je velmi snadné dopustit se nekompetentní kritiky. Velmi by mě zajímala konkrétní představa majitele Autodromu Most pana Zajíčka, jak v jím popsaných finančních mantinelech opravit dráhu a také uspořádat MotoGP. Ačkoliv jsem ho už na toto téma se zájmem kontaktovala, žádná konkrétní odpověď nedorazila,“ dodává Ulmanová.
  • Našli jste v článku chybu?