Německý soud označil systém Autopilot za nespolehlivý. Tesla proto musí platit odškodnění téměř 2,5 milionu korun

18.07.2022
přidejte názor
Zdroj: Tesla
  • Soud v Mnichově označil systém Autopilot za nespolehlivý a nebezpečný

  • Automobilku zažalovala žena, která si v roce 2016 pořídila Teslu Model X a připlatila za systém Autopilot 

  • Systém asistovaného řízení údajně nespolehlivě rozpoznával překážky a často začal brzdit bez zjevného důvodu 

  • Soud nařídil společnosti Tesla uhradit žalující ženě odškodnění ve výši téměř 2,5 milionu, což představuje většinu kupní ceny vozu 

Společnost Tesla aktuálně musí řešit potíže týkající se jejího už mnohokrát kritizovaného systému asistovaného řízení, který nese označení Autopilot. V tomto případě ovšem nejde o to, že by systém někdo používal jako plně autonomní řízení, což mnozí v minulosti opakovaně dělali a někteří to stále dělají, ale jde o fungování systému samotného. To se totiž dostalo před soud v německém Mnichově a ten označil Autopilot za nespolehlivý a někdy i za nebezpečný.

Teslu u německého soudu zažalovala majitelka Modelu X. Vůz si zakoupila v roce 2016, fyzicky ho dostala na jaře roku 2017, přičemž součástí příplatkové výbavy bylo také asistované řízení Autopilot. Jenže od listopadu 2017 začaly být s Autopilotem problémy. Systém údajně fungoval nespolehlivě, špatně rozpoznával překážky a hlavně nouzově brzdil ve chvílích, kdy k tomu nebyl žádný důvod. Německý soud tyto stížnosti uznal a bezdůvodné brzdění označil přímo za nebezpečné.

Tesla šla s pravdou ven. Její „autonomní řízení“ za 200 tisíc autonomní není a nebude
Přečtěte si také:

Tesla šla s pravdou ven. Její „autonomní řízení“ za 200 tisíc autonomní není a nebude

Právníci Tesly hájili systém Autopilot tím, že ho dotyčná používala ve městě, kam není určen. Primárně má být používán na dálnicích. Jenže soud k těmto námitkám nepřihlédl kromě jiného také proto, že Tesla taková omezení nikde neuvádí. Soud zároveň uznal i stížnosti nesouvisející přímo s Autopilotem. Majitelka si stěžovala například na to, že dveře jejího vozu mají problémy s otevíráním a zavíráním. Výsledkem je pro Teslu kromě povinnosti zaplatit žalující majitelce 99 420 eur (v přepočtu necelých 2,5 milionu korun) a osmdesát procent soudních výdajů především nepříjemný precedent.

Tesla, respektive Elon Musk, byla v minulosti za fungování systému Autopilot kritizována už mnohokrát. Automobilka se dlouhou dobu tvářila, že jde o plně autonomní řízení, po jehož aktivaci se už řidič nemusí o auto vůbec starat. Za zavádějící byl označen i samotný název. Realita je taková, že jde o autonomní řízení druhé úrovně, kdy za vůz v každé chvíli zodpovídá řidič a je jedno, jestli má nějaký podobný systém aktivován, nebo ne. Špatný přístup k systému Autopilot ze strany uživatelů stál za několika tragickými nehodami.

Ačkoliv Elon Musk už dlouhou dobu slibuje plně autonomní řízení, realitou se pořád v masovém měřítku nestalo. Na trh se pomalu dostávají vozy jiných značek schopné autonomního řízení třetí úrovně, kdy se řidič opravdu nemusí už věnovat řízení a zodpovědnost za chování vozu pak nese automobilka, použití takové pomůcky je ale limitováno rychlostí automobilu a systém lze aktivovat jen na vybraných úsecích.

Zdroj: insider.com

Vstoupit do diskuse
  • Našli jste v článku chybu?