Aféra Dieselgate nabrala ještě větší obrátky, než se mohlo na počátku zdát. Teď už se netýká pouze koncernu Volkswagen, po včerejším setkání představitelů německé vlády s německými automobilkami dopadá prakticky na řadu dalších výrobců. Jmenovitě na Volkswagen, Daimler, BMW, Opel a stranou nakonec nezůstal ani Ford, o kterém se zatím v této souvislosti nemluvilo. Co přesně včerejší dohoda přinesla?
Doporučujeme: Evropská komise vyšetřuje BMW, Mercedes a VW kvůli údajnému podvádění s emisemi
Především příslib svolání do servisů více než pěti milionů naftových aut plnících normu Euro 5 a částečně i Euro 6. Pro Volkswagen to znamená celkem 3,8 milionu vozů, ale to vzhledem k vývoji Dieselgate není pro tento německý koncern zas až takové překvapení. Daimler bude zvát do servisů zhruba 900 tisíc aut, dalších 300 tisíc se týká Opelu (převzetí francouzským koncernem PSA tak dostává vskutku zajímavý začátek), u BMW to je přibližně 250 tisíc vozů. Kolik vozů svolá Ford, o tom zatím dostupné informace nic neříkají.
U všech automobilů dojde k úpravě softwaru tak, aby se produkce emisí v reálném provozu více přiblížila oficiálním laboratorním měřením. Tohle je poměrně zajímavý moment. Lze ho totiž chápat jako oficiální přiznání všech německých automobilek k tomu, že svá auta optimalizovaly s ohledem na oficiální testy. Přitom všichni (kromě VW, který se k tomu jako jediný přiznal) svorně tvrdí, že hlavním důvodem je snaha o vylepšení životního prostředí. Tento krok by měl znamenat snížení emisí NOx o 25 až 30 procent.
Doporučujeme: Německé ministerstvo dopravy údajně našlo ve Fiatech zařízení pro obcházení emisí
Německé automobilky zároveň slíbily, že budou přispívat do fondu na udržitelnou mobilitu a budou se také podílet na projektech typu sdílení aut ve městech. Dalším krokem jsou i pobídky, které současné majitele starých aut nalákají k nákupu auta nového. Značky Volkswagen, Daimler ani Opel zatím v tomto směru nic konkrétního nepředstavily, BMW a Ford ale ano.
BMW do konce roku nabízí odkup dieselových aut plnících normu Euro 4 nebo nižší za až 2000 eur. Podmínkou je výměna za BMW i3, některý z hybridů BMW (nebo Mini), případně nákup jiného auta těchto značek s produkcí emisí CO2 do 130 gramů na kilometr. Ford jde ještě dál. Odkoupit chce auta splňující normu Euro 1 až Euro 3, přičemž to podle tiskové zprávy vypadá, že nemusí jít pouze o diesel. V závislosti na konkrétním modelu dostane zákazník bonus na nákup nového Fordu dva až osm tisíc eur.
Doporučujeme: Motory VW z aféry Dieselgate mají po úpravě vyšší spotřebu i poruchovost, zjistili v Británii
Setkání automobilek s německou vládou podle některých nepřineslo očekávané výsledky, opatření by měla být přísnější (tvrdí to například německý ADAC). Web Politico ale upozorňuje na skutečnost, že zhruba dva měsíce před německými volbami se tamní vládě radikálnější kroky dělat nechce. Není žádným tajemstvím, že automobilový průmysl je pro německou ekonomiku naprosto klíčový.
Pro úplnost dodejme, že vše uvedené se týká zejména Německa a v Německu registrovaných aut. Zda a případně jak se výsledky včerejšího setkání pojmenovaného jako „Diesel Summit“ dotknou i českých řidičů, zjišťujeme.