Před několika měsíci se pražský magistrát rozhodl zavést sníženou rychlost na Wilsonově ulici v Praze. Na úseku mezi Hlavním nádražím a Florencí, kde dříve platila sedmdesátka v obou směrech, je nyní povoleno 50 km/h. Ačkoliv jde o rampu se dvěma až třemi proudy každým směrem, kde se řidiči nemohou ani setkat s chodci, většina jich nový limit pečlivě dodržuje. Někdy raději uberou plyn až tak, že se po Magistrále plazí štrúdl aut sotva čtyřicetikilometrovou rychlostí. Jednou z možných příčin jsou úsekové kamery, které jsou nainstalované v obou směrech. Řidiči se bojí pokuty, nicméně zbytečně.
Kamery ve Willsonově ulici jsou totiž jedním z příkladů těch kamer, které neslouží k tomu, aby řidiče pokutovaly za vysokou rychlost, ale naopak aby jim jízdu usnadnily. Středisko Technické zprávy komunikací (TSK) pomocí nich monitoruje stav dopravy a pak může třeba na informačních tabulích varovat řidiče před dlouhou kolonou, nebo jim zobrazit odhadovaný dojezdový čas na významnou křižovatku.
„Centrem kamerového dohledového systému je Hlavní dopravní řídící ústředna, kde jsou dispečeři policie a operátoři dopravního informačního centra Praha. Celkem je v systému televizního dohledu dostupných 851 kamer jak z dohledových systémů TSK, tak z kamerového dohledu tunelového komplexu Blanka,“ říká mluvčí TSK Barbora Lišková s tím, že 456 kamer se používá pro monitoring dopravní situace a dalších 395 kamer je umístěno právě v tunelu Blanka.
Policie nicméně některé kamery používá k měření rychlosti a následnému pokutování řidičů. „Máme dva základní typy měření rychlosti, a to podle restriktivní technologie a informativní či preventivní. Mezi restriktivní patří automatizovaná zařízení, ze kterých jsou zasílány informace o podezření ze spáchání přestupku, jde o úsekové měření rychlosti a měření okamžité rychlosti. Druhou kategorii jsou pak zařízení, které jen informují řidiče o výši rychlosti a upozorňují na její překročení,“ vysvětluje Lišková.
Policie má skoro 100 míst k měření, všechny ale nevyužívá
Aktuálně je v Praze 60 míst, kde se provádí úsekové měření rychlosti. Nemusí být ale všechny aktivní. O tom, které bude právě měřit, rozhoduje policie. Další rozšíření se zatím podle Liškové neplánuje. Kamer, které dokáží změřit rychlost okamžitě, tedy bez výpočtu průměru na úseku, je celkem 38. Ani tady se množství měnit nebude, ostatně je stejné už několik let.
Přehled míst, na kterých probíhá úsekové měření, je k dispozici v aktuální ročence TSK. Ta pochází ještě z roku 2018, ročenka z roku 2019 bude k dispozici během měsíce nebo dvou. Dá se ale předpokládat, že místa zůstanou stejná. V následující tabulce najdete ulice, kde probíhá úsekové měření rychlosti:
Dobré je ale dát si ještě pozor na okamžitou rychlost. Seznam kamer je v této tabulce:
Vzhledem k tomu, že je v Praze téměř 100 míst, kde se pomocí kamer měří rychlost, není snadné si je zapamatovat. Lze si ale ještě pomoci interaktivní mapou na adrese Dopravniinfo.cz, kde je možné ve vrstvách vyfiltrovat všechny kromě položky „Přestupkové systémy“ (symbol s hlavou policisty). Mapa pak ukáže všechna místa, včetně informace o výši povolené rychlosti a zda jde o úsek nebo okamžité měření. Navíc jsou tu znázorněny i kamery, které pokutují za jízdu na červenou. Pozor, na mapě se zobrazují jen systémy pražského TSK. Nenajdete tu další města v Česku, ale ani kamery na Pražském okruhu, který leží už mimo Prahu a jeho kamery TSK nespravuje.
Při srovnání seznamu úsekového měření rychlosti TSK a interaktivní mapy je ale možné zjistit, že některá místa na mapě nejsou. Jde například o položky 34 a 35 v ulici k Barrandovu z centra i do centra. Dá se tedy předpokládat, že jde měření, která policie může využívat, ale aktuálně to nedělá.
„Všeobecně se dá říct, že policie může využít veškerá úseková měření, kde je pod kamerou na zemi vyznačená příčná čára. Vždy se měří rychlost od čáry k čáře,“ vysvětluje Lišková. Čáry mají pod sebou ale i kamery na Magistrále, v ulici K Barrandovu nebo další řidiči velmi obávaný systém na ulici 5. května u Pankráce směrem z centra. „Tam dřív byla po celé délce padesátka a šlo zde úsekově měřit. Nyní je tam z části 50 a z části 80 km/h, kvůli tomu by se špatně určovala průměrná rychlost a tyto kamery tedy do měření zapojeny nejsou,“ podotýká Lišková.
Právě úsek ulice 5. května směrem z centra k dálnici D1 až ke Kačerovu je dalším místem, kde řidiči zbytečně panikaří a jezdí velmi pomalu. A to i ve chvíli, kdy míjí značku „Silnice pro motorová vozidla“, která ve městě znamená 80 km/h. Řada z nich přesto pokračuje padesátkou. „S tím ale TSK nemůže nic dělat. Všeobecně nelze instalovat nadbytečné značky. V tomto úseku předpokládáme, že si řidiči z autoškoly zapamatovali, co modrá značka s bílým autem ve městě znamená,“ uzavírá Lišková.