Pokud aspoň rámcově sledujete motorsport, víte, že poslední čtyři roky závodům formule 1 dominoval tovární tým Mercedesu. Velký podíl na jeho úspěchu má pohonná jednotka: vidlicový šestiválec 1,6 l s přeplňováním a hybridním systémem. Vývoj stále pokračuje (a minimálně do roku 2020 pokračovat bude) a automobilka se nyní pochlubila, že se podařilo na brzdě přiblížit magické hranici výkonu 1000 koní.
V produkčních vozech se výkon tak objemného motoru pohybuje maximálně na úrovni tří set koní, spíše méně. Ačkoli se celkové číslo výkonu skládá z výkonu spalovacího motoru a elektrické asistence rekuperované energie, je rozhodně úctyhodné.
Doporučujeme: Formule 1 změní pravidla. Motory budou jednodušší a závody akčnější
Jistě, v minulosti byly monoposty formule 1 poháněny dokonce menšími motory s mnohem vyšším výkonem v kvalifikačním nastavení (patnáctistovky dosahovaly výkonu 1300 až 1500 koní). Jenže ve druhé polovině 80. let nebyl, na rozdíl od dnešních dnů, omezen průtok množství paliva motorem a byla zavedena praxe, že na jednu kvalifikační jízdu byl použit jeden motor a jedna převodovka. Legendární turboéru si můžete připomenout na videu:
Je tedy otázkou, jakého výkonu by mohl průměrný motor současných monopostů F1 dosahovat, kdyby nebyl omezen průtok paliva a jeho životnost. Další zajímavostí je, že motor Mercedesu je blízko reálné tepelné účinnosti 50 %. Nejlepší sériové spalovací motory dneška pracující v upraveném Atkinsonově cyklu s účinností jen necelých 40 %.