Mladí řidiči a řidičky dělají překvapivě často při řízení automobilu několik zcela zásadních chyb

25.05.2023
přidejte názor
Autor: Tiskový servis PČR

Celoevropský průzkum společnosti Ipsos ukázal na nebezpečně časté používání telefonu při řízení u lidí do 35 let. U řidičů do 24 let navíc bylo zjištěno, že velmi často vůbec nepoužívají bezpečnostní pásy. 

Francouzská nadace VINCI Autoroutes zveřejnila výsledky průzkumu zaměřeného na chování mladých řidičů za volantem. Průzkum samotný provedla společnost Ipsos, která oslovila více než dvanáct tisíc respondentů z jedenácti zemí napříč Evropou. Zjištění této studie jsou poměrně znepokojivá. 

Průzkum byl primárně zaměřen na chování mladých lidí za volantem. Konkrétně šlo o řidiče a řidičky staré maximálně 35 let. Podle výsledků tito lidé mnohdy neberou řízení automobilu příliš vážně a podceňují rizika spojená s tradičními neduhy, jako je nevěnování se řízení.

Kvůli autům bez řidiče začnou lidi víc pít, zjistila studie
Přečtěte si také:

Kvůli autům bez řidiče začnou lidi víc pít, zjistila studie

Podle výsledků se například každý pátý (přesně to bylo 23 %) respondent přiznal k tomu, že při jízdě sleduje na chytrém telefonu filmy nebo videa. Ještě větší problém představuje skupina lidí ve věku 16 až 24 let. Každý třetí z této skupiny totiž nepoužívá bezpečnostní pásy. 

Meziročně je také pozorován trend zvyšování podílu jízdy pod vlivem alkoholu a drog. Týká se to zejména mužů. Patnáct procent dotázaných mladých pánů uvedlo, že řídilo pod vlivem alkoholu, 26 % přiznává řízení po užívání léků, které mají vliv na pozornost a 19 % mužů uvedlo, že řídí pod vlivem drog. Velmi zarážející je pak také fakt, že ve skupině 16 až 24 let uvedlo plných 57 % řidičů, že pokračují v delší jízdě i tehdy, pokud se cítí unavení. Všechno to jsou chyby, které mohou v konečném důsledku znamenat v nejlepším případě nepříjemné chvilky a drahé pojistné události. 

Z určitého úhlu pohledu tato zjištění ale nakonec nejsou příliš velkým překvapením, protože speciálně nevěnování se řízení je dlouhodobě jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod. Například v ČR policie za rok 2022 uvádí u případě srážky dvou vozidel nevěnování se řízení jako tu úplně nejčastější příčinu, u tragických nehod jde o příčinu, která měla loni na svědomí 58 obětí a byla tedy třetí nejtragičtější hned za nepřizpůsobení rychlosti (78 obětí) a přejetí do protisměru (67 obětí). 

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?