Cesta k růstu
Přestože automobilová divize zastávala v rámci MHI důležitou roli, vykazovala poněkud protichůdné výsledky: zatímco výroba nákladních automobilů a autobusů stabilně rostla až na úroveň jednoho z nejdůležitějších dodavatelů vozidel pro těžké provozní podmínky na japonském trhu, rodící se obchodní aktivity v segmentu osobních vozidel stále neprokázaly svoji životaschopnost.
Snahou MHI bylo zajistit budoucnost automobilové divize v Japonsku A SOUČASNĚ rozvoj na globálních trzích, a tak tato společnost došla k názoru, že nejlepší cestou k růstu bude vyčlenění dceřiné společnosti namísto udržování automobilové divize jako jedné z mnoha divizí MHI.
Od poloviny roku 1967 až do roku 1970* proto MHI zvažovala následující možné scénáře:
1 - Vyčlenění nezávislé společnosti zaměřené na výrobu automobilů
2 - Posílení schopností automobilové divize prostřednictvím spolupráce s externím partnerem
Odbočka s Chryslerem
Společnost Chrysler Corporation shodou okolností ve stejné době zvažovala způsob, jakým proniknout na rozkvétající japonský trh.
Řízením osudu Chrysler v rámci svého průzkumu poslal v únoru 1969 své zástupce na návštěvu MHI s cílem vyhodnotit její podnikatelské aktivity v autoprůmyslu.
Na pozadí tehdejšího vývoje kompaktního modelu, který by naplnil nové potřeby trhu v Severní Americe, věnoval Chrysler zvláštní pozornost modelu Colt Galant, jehož vývoj byl v MHI prakticky hotov.
Vozu, který Mitsubishi Heavy Industries navrhla nejen pro domácí japonský trh, ale i pro trhy globální, a to na základě know-how získaného při vývoji modelové řady Colt. (Colt 1000, 1100 a 1500).
Rychle vstříc budoucnosti
Partneři proto nijak neváhali a rozhodli se přistoupit k oboustranně výhodné dohodě:
- O tři měsíce později (v květnu 1969) podepsala MHI v Detroitu se společností Chrysler Corporation memorandum o porozumění s plánem založit v Japonsku nový společný podnik
- V únoru 1970 obě společnosti dosáhly dohody o založení joint-venture pod názvem ‘Mitsubishi Motors Corporation’ (MMC).
- V dubnu 1970 byla založena MMC jako dceřiná společnost ve stoprocentním vlastnictví MHI.
- V červnu 1970 zahájila MMC podnikání s převzetím dřívějších aktivit automobilové divize MHI. V rámci vyčlenění uvedené dceřiné společnosti přešly pod MMC i dřívější závody MHI: Kyoto Works (některé provozy), Nagoya Motor Vehicle Works, Kawasaki Motor Vehicle Works (téhož měsíce přejmenován na „Tokyo Motor Vehicle Works“) a Mizushima Motor Vehicle Works.
Globální rozvoj
Chrysler získal přístup k technologiím výroby kompaktních vozů a současně určité opěrné body v Japonsku, zatímco nová Mitsubishi Motors Corporation získala lepší přístup na mezinárodní trhy:
- V říjnu roku 1970 podepsala MMC se společností Chrysler Corporation tzv. ‘Distribuční smlouvu pro Spojené státy’, pokrývající americký trh.
- V prosinci téhož roku byla podobná smlouva podepsána i se společností Chrysler Canada.
- Podpisy smluv doprovázelo v příslušných měsících i zahájení prodeje modelu Colt Galant (MY71) ve Spojených státech a Kanadě, a to v roli dovozového modelu pro „získání nových zákazníků“, prodávaného pod označením Dodge Colt.
- V květnu 1971 pak na základě další dohody mezi Mitsubishi Motors Corporation a Chrysler International S.A. započala distribuce vozidel Mitsubishi prostřednictvím celosvětové sítě prodejců Chrysler International, s výjimkou Japonska, Spojených států a Kanady.
- Ohledně pokrytí Evropy** se MMC v roce 1974 dohodla s Chrysler International na vlastních prodejních a marketingových aktivitách MMC v rámci evropských trhů – což trvalo až do srpna 1982.
Zatímco model Colt Galant odstartoval v roce 1970 úspěšný vývoz Mitsubishi Motors do Severní Ameriky, prvním celosvětově úspěšným modelem MMC byl menší vůz, jmenovitě Lancer první generace – odolný a hezký malý automobil, o jehož skvělou pověst se zasloužilo mj. testování na neuvěřitelně náročných tratích Rallye Safari ve východní Africe (Keňa) nebo Rallye Jižního kříže v Austrálii, a to ve schopných rukou jezdců, jakými byli Andrew Cowan a Joginder Singh…