Zatímco Rakousko už dostavělo na své straně dálnici z Vídně do Mikulova, v opačném směru působí tento hlavní tah, který bývá především v létě extrémně vytížený, značné dopravní komplikace. Důvodem je relativně malý most na vodní nádrži Nové Mlýny. Ten původní je havarijním stavu. Odpovědné úřady začaly jeho stav řešit pozdě. To vedlo k nutnosti postavit zde most provizorní. Protože jde ale o ocelovou konstrukci, zejména jízda kamionů zde působí velký hluk a zároveň hrozí, že i tento provizorní most bude brzy v havarijním stavu. Právě proto sem bylo prvního srpna instalováno úsekové měření.
Na mostě je dovolená maximální rychlost 20 km/h (i když dříve se mluvilo o 30 km/h). Na základě čeho byl nakonec stanoven právě tento limit, to jsme se bohužel ani přes opakované dotazy od ŘSD nedozvěděli. Důvodem snížené rychlosti má být ochrana obou mostů před dalším poškozením a zároveň ochrana okolí před hlukem. Obě záležitosti souvisí zejména s kamiony, přesto zde musí jezdit krokem také osobní auta. Jak napsal před časem iDnes.cz, s odvoláním na starostu obce Pohořelice, kde sew přestupky vyřizují, právě na osobní auta paradoxně připadá většina pokut.
Celkem více než šest tisíc pokut
Protože je dočasná ocelová konstrukce umístěna zhruba metr nad původní vozovkou, je z obou stran poměrně prudký nájezd. Celý měřený úsek pak má přesně 103,26 m, takže kamiony zde z principu příliš rychle jet nemohou, i kdyby jejich řidiči chtěli.
Jenže jak na náš přímý dotaz uvedl vedoucí odboru dopravy z městského úřadu Pohořelice Miroslav Šár, s konstatováním faktu, zda převažují osobní, nebo nákladní auta, to není tak jednoznačné. Úředníci totiž nákladní a osobní vozy nerozlišují. Není tedy možné říci, jaké procento udělených pokut opravdu připadá na těžká nákladní vozidla. Miroslav Šár napsal, že takové údaje evidovány nejsou. Každopádně do dnešních dnů tento úsek vygeneroval 6150 přestupků.
Měření takto nízkých rychlostí není příliš obvyklé. Je samozřejmě otázkou, jak jsou kamery nastaveny a jakou mají toleranci, každopádně v praxi je velmi snadné přehlédnout, že člověk překročil 20 km/h třeba o 5 km/h. Zejména v noci a v osobním autě.
Příští rok se měřit nebude, tah na Vídeň se uzavře
Problémy mostu z roku 1979 začaly na jaře 2018, kdy ŘSD na základě předchozí zkoušky zjistilo, že konstrukce je v mnohem horším stavu, než si úředníci mysleli. Na krátkou dobu byl tedy uzavřen pro nákladní dopravu, jenže to způsobilo značné komplikace na objízdných trasách přes Břeclav a Znojmo. Následovalo tedy řešení s kyvadlovou dopravou zahrnující i kamiony, což znamenalo dlouhé kolony. Nakonec přišel provizorní most za 21 milionů. Ten byl instalován v listopadu loňského roku.
Kdy začaly přípravy na stavbu nového mostu, to nám ŘSD nesdělilo. Pouze nám potvrdilo, že definitivní řešení situace je naplánováno na příští rok. Od 1. března do 30. listopadu 2020 bude při plné uzavírce postaven most nový. V současnosti probíhá výběrové řízení na zhotovitele stavby. Jestli se chystáte příští rok do Chorvatska, máte se na co těšit. Tím spíš, jestli předtím pojedete po D1.
Česká republika vs. Rakousko
Nelze se ubránit dojmu, že most na nádrži Nové Mlýny ukazuje na zvláštní práci tuzemských úřadů. Je až neuvěřitelné, že most na hlavní tepně spojující dálnici D1 a Vídeň dospěl až do havarijního stavu, aniž by si toho ŘSD včas všimlo. Právě proto bude celá tahle nešťastná situace trvat zhruba tři roky, když vše dobře půjde. Zkoušky mostu (a s tím i jeho první uzavření) totiž proběhly už v roce 2017. Informovala o tom Česká televize.
V tomto světle je obzvlášť smutnou ironií, že právě letos v září rakouská strana otevřela poslední část dálnice A5 z Vídně k Mikulovu, čímž je tato stavba kompletní. Nejenže dálnice D52 na české straně je hudbou ještě velmi vzdálené budoucnosti, ale příští rok vlastně nebude na novou rakouskou dálnici za hranicemi navazovat vůbec nic.