Byly časy, kdy byste auta s podpisem AMG spočítali na prstech jedné ruky. Ale ty jsou nenávratně pryč. Když jsem se během mezinárodní prezentace nejnovějšího modelu AMG zeptal jednoho z lidí, který pro tuto divizi pracuje (mimochodem už od roku 2002), kolik vlastně modelů AMG je aktuálně v nabídce, dostal jsem neurčitou odpověď: „Mnoho“. Sportovních Mercedesů je dnes k dispozici tolik, že se to už počítá dost obtížně. Teď jich je nově o jednu položku víc. Tahle položka není zajímavá ani tak brutálním výkonem jako skutečností, že jde o nejlevnější model AMG. Jmenuje se Mercedes-AMG A 35 4Matic.
Áčko v provedení AMG dorazilo v roce 2013. S výkonem 265 kW (360 koní) šlo o jeden z vůbec nejrychlejších hatchbacků na trhu (svého času to byl také nejvýkonnější čtyřválec vůbec) a zákazníci se jen hrnuli. Mercedes říká, že výsledné prodeje zhruba dvojnásobně předčily to, co si od A 45 AMG původně automobilka slibovala.
I kapesní AMG zkrátka má velký potenciál. Tím spíš, když byla původní mezera mezi vrcholem běžné nabídky a verzí od AMG tak obrovská. Proto automobilka došla k rozhodnutí, že mezi běžnou produkci a plnokrevné AMG A 45 přidá ještě jeden model s označením 35.
Dvoulitr, automat, čtyřkolka
Svým způsobem jde o dost podobné auto jako původní A 45 AMG, jen s trochu nižším výkonem. Oficiální maximum je 225 kW (306 k) a 400 Nm. Tyhle parametry má na svědomí nový přeplňovaný dvoulitr původem z běžného Áčka (řada M 260). Oproti ostatním ale dostala ostrá varianta přeplňování turbodmychadlem typu twin-scroll, jiné sání, jiný výfuk a samozřejmě nový software řídicí jednotky.
Motor spolupracuje se sedmistupňovou automatickou dvouspojkovou převodovkou. Ta má sice novou skříň a prošla řadou úprav, základní technika se sem ale nastěhovala právě ze starého A 45. Standardem rovněž zůstává pohon všech kol s vícelamelovou spojkou připojující zadní nápravu. Ovládá ji elektromotor a připojení zadní nápravy probíhá ještě rychleji než dříve. V rámci standardní výbavy dostanete rovněž aktivní výfuk. Za adaptivní tlumiče už ale musíte připlatit.
Základní pasivní tlumiče jsou naladěny zejména na sport. Auto s nimi údajně funguje při ostré jízdě výborně. Adaptivní tlumiče mají být alternativou pro zájemce, kteří chtějí kromě sportovního chování i více komfortu a kteří hodlají svou A 35 více používat jako auto pro denní cestování.
Kromě tlumičů došlo v rámci přeměny z běžné nové generace třídy A na základní model AMG i na úpravy zadní nápravy. Ta je vždy víceprvková, kvůli rychlejším reakcím je ale pomocný rám napevno připevněn ke karoserii bez jakýchkoliv tlumicích materiálů. Stinnou stránkou takového řešení je o něco větší přenos vibrací do karoserie, ale toho si v praxi sotva všimnete. Jiné je rovněž řízení, geometrie náprav, vůz používá větší brzdy s vrtanými kotouči (350 mm vpředu a 330 mm vzadu) a přední část karoserie byla dále vyztužena.
Namísto klasické rozpěry mezi horní uchycení tlumičů technici sáhli po hliníkovém plechu umístěném pod motorem. Ten je navíc doplněn o dvě menší výztuhy. Protože jde o základní AMG, asi nepřekvapí, že na nějakou formu aktivního zadního diferenciálu nedošlo. A 35 si musí vystačit s klasickým přibrzďováním kol v zatáčkách. Jestli aktivní, nebo třeba samosvorný diferenciál dostane chystaná A 45, to během prezentace nechtěl nikdo prozradit. I tak je výsledek je velmi slibný. Zrychlení z nuly na 100 km/h je záležitostí na 4,7 s a maximálně se nejlevnější AMG rozjede na 250 km/h.
Umí být zatraceně rychlý
Vzhledem k tomu, co předváděla stará A 45 (a další její příbuzné verze), bylo dopředu jasné, že ani slabší odvar v podobě 35 nebude při jízdě nuda. A také není. Už první nastartování doprovázené chraplavým zvukem sportovního výfuku naznačí potenciál dvoulitru. Dokud se ale nepřepnete z komfortního režimu, A 35 se umí velmi zdařile tvářit jako obyčejný hatchback. Tedy až na ty výrazně tvarované sportovní sedačky, podezřelý otočný ovladač na volantu (ne nepodobný těm z Porsche) a všudypřítomná písmena AMG.
Na první jízdu po Mallorce jsme dostali k dispozici exemplář vybavený aerodynamickým paketem (to bezpečně poznáte podle masivního křídla vzadu a výrazného difuzoru) a hlavně s adaptivními tlumiči. V komfortním nastavení jsou až překvapivě měkké. Běžné cestování i v tomto „lidovém“ AMG usnadňuje armáda asistenčních systémů. Nechybí ani efektní rozměrné displeje propracovaného multimediálního systému nabízejícího tolik možností, že by to bezpečně vydalo na samostatný článek. Mimochodem, při ustálené jízdě rychlostí kolem 130 km/h jsme se dostali na průměr 8,5 l/100 km.
Vás ale asi zajímá hlavně to, jak takové AMG A 35 jezdí v ostrém režimu. Obrázek si můžete udělat podle tabulky naměřených údajů a srovnání s původní 45. Jen pro upřesnění, při měření na Mallorce nebylo úplně mokro, ale silnice byla vlhká. Proto jsme se na slibovaných 4,7 s nedostali. Přesto stojí za pozornost, jak málo nová A 35 za starší a mnohem výkonnější A 45 zaostává.
Akcelerace | AMG A 35 | AMG A 45 | BMW M140i |
---|---|---|---|
0-50 km/h (s) | 1,91 | 1,68 | 2,23 |
0-100 km/h (s) | 4,93 | 4,49 | 5,32 |
0-130 km/h (s) | 7,75 | 7,09 | 8,04 |
30-50 km/h (s) | 0,89 | 0,71 | 0,91 |
50-70 km/h (s) | 1,0 | 0,97 | 1,82 |
80-120 km/h (s) | 3,2 | 2,95 | 3,13 |
Ani zrychlení z nuly na 100 km/h za nějakých pět sekund není žádná ostuda. A také to není žádná velká námaha. Každá výbava totiž obsahuje systém Race Start, kdy řidič pouze musí držet plyn a volant, zbytek obstará vůz sám. Z místa se A 35 odlepuje velmi příjemně a převodovka řadí bleskově. Motor můžete dotočit do sedmi tisíc, pocitově bych ale řekl, že mu v nejvyšších otáčkách trochu schází elán dvoulitru použitého třeba v Leonu Cupra. Ve sportovním režimu jsou ale jeho reakce na plyn vskutku bleskové.
Jezdí jako po kolejích
Mercedes A 45 AMG byl velmi rychlý, ale stejně jako Golf R nabízel možná až příliš dokonalé jízdní vlastnosti. Nová A 35 je v tomto stejná. Pravda, umí být nedotáčivá, ale to musíte hodně neodhadnout nájezd do zatáčky. Jinak je auto striktně neutrální. Něco mi říká, že na posmrkaných cestách ostrova Mallorca jsme potenciál podvozku moc důkladně nevyzkoušeli. Přesto to byla zábava. Zejména díky přesnému řízení, výkonným brzdám a poslušnému automatu. V manuálním režimu řadí bez jakékoliv prodlevy.
Novinkou pro A 35 je kromě všeho jiného také jízdní režim Slippery, určený pro jízdu na kluzkém povrchu. Reakce na plyn jsou v něm vlažné a převodovka řadí opatrněji. Nechybí ani režim Individual, prostřednictvím kterého lze nastavit vlastní kombinaci. Jízdní režimy můžete volit tradičně na středovém tunelu nebo pomocí zmíněných ovladačů na volantu. Což je mnohem jednodušší.
Když si budete chtít hrát, můžete využít systém AMG Track Pace. Během jízdy zaznamenává až osmdesát různých údajů. Ty pak lze využít různými způsoby. Třeba ke sledování toho, zda jste na nějakém okruhu pozadu oproti referenčnímu času. Známé okruhy jsou v systému zadané, můžete si ale do systému zanést i vlastní.
Sluší mu to
Sportovní provedení třídy A je ve své základní verzi spíše decentní. Žádné dramatické zásahy do karoserie se nekonaly. Vůz pouze dostal jinou masku chladiče, výraznější nárazník, prahové nástavce, upravený zadní nárazník s decentním difuzorem a hlavně s opravdu funkčními koncovkami výfuku. Standardem jsou osmnáctipalcová kola. Na pohled je to pěkné auto. Interiéru dominují sportovně tvarované sedačky a nový volant AMG, který v rámci faceliftu dostalo také třeba AMG GT.
Kdo by přece jen chtěl agresivnější vzhled, ten si může pořídit paket AMG Aerodynamics. Pod přední nárazník se pak nastěhuje menší spoiler a hlavně vzadu najdete výrazný difuzor a obrovské křídlo. Prvních osmnáct měsíců bude Mercedes nabízet provedení Edition 1, které má tento aerodynamický paket v základní výbavě. Nový Mercedes-AMG A 35 4Matic už si můžete objednat. Na českém trhu stojí 1 208 790 Kč. Ve srovnání s dosud nejrychlejší verzí A 250 4Matic je přibližně o 220 000 Kč dražší.
Technické údaje | Mercedes-AMG A 35 4Matic |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | zážehový přeplňovaný čtyřválec, uložený vpředu napříč |
Plnění: | přeplňování výfukovým turbodmychadlem typu twin-scroll |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1991 |
Kompresní poměr: | 10,0 : 1 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 225/5800 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 400/3000-4000 |
Převodovka: | sedmistupňová dvouspojková AMG SPEEDSHIFT DCT 7G |
Poháněná kola: | všechna čtyři; mezinápravová spojka |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 4,7 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 250 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km): | 9,5-9,3/6,5-6,1/7,4-7,3 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4436 |
Šířka bez zrcátek (mm): | 1797 |
Výška (mm): | 1405 |
Rozvor náprav (mm): | 2729 |
Rozchod kol vpředu (mm): | 1573 |
Rozchod kol vzadu (mm): | 1570 |
Poloměr otáčení (m): | 5,75 |
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): | 1480 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 2055 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 370/1210 |
Objem palivové nádrže (l): | 51 |
Podvozek | |
Zavěšení vpředu: | MacPherson |
Zavěšení vzadu: | čtyřprvková náprava |
Brzdy vpředu: | ventilované vrtané kotouče, 350 mm |
Brzdy vzadu: | ventilované vrtané kotouče, 330 mm |