Land Rover Discovery Sport s novou technikou. Nad jinými 7místnými SUV vyniká nabídkou motorů i schopnostmi v terénu

přidejte názor
  • Facelift po čtyřech letech na trhu je spojen s přechodem na novou platformu. Land Rover proto mluví o nové generaci

  • Nová technika nabízí především možnost hybridního pohonu, přináší ale i vylepšené zavěšení nebo větší nádrž

  • Nezvykle široký výběr motorů nemá mezi sedmimístnými SUV obdoby

  • Land Rover kompletně přepracoval také interiér a přidal spoustu nové výbavy

  • Jedním z lákadel je „průhledná kapota“, která usnadňuje manévrování v terénu

  • Nový model stojí od 986 513 Kč. Je tedy dražší zhruba o 45 tisíc, ale nově má ve standardu navíc například LED světlomety a parkovací senzory

Model Discovery Sport není tím nejprodávanějším z Land Roverů na českém trhu, ba dokonce v poměrně vyrovnaném prodejním mixu této značky mu u nás patří poslední místo. To ale neznamená, že by neměl co nabídnout.

Facelift naruby. Zatímco zvenku se menší Land Rover Discovery změnil jen málo, technika je zcela nová. Výrazně se proměnil rovněž interiér

Discovery Sport je co do délky nejmenším sedmimístným SUV na trhu. (A zůstane jim i po příchodu Mercedesu GLB.) Tuto vlastnost ale štědře vynahrazuje hned ve dvou zbývajících směrech: je bezkonkurenčně široké a také značně vysoké, což je dané mimo jiné štědrou světlou výškou 212 mm. Nad ostatními konkurenty, z nichž tím nejvážnějším je přirozeně Škoda Kodiaq, vyniká širokou škálou nabízených motorů a bohatou výbavou – standardní i příplatkovou. Také proto jeho ceny začínají těsně pod milionem korun.

Tabulka: Srovnání rozměrů Land Roveru Discovery Sport s konkurencí

[wpsm_comparison_table id="1016" class=""]

Land Rover sám by jako konkurenty nejraději viděl prémiová SUV střední třídy. Těm se podobá cenou i velikostí, tím ale společné body s německou trojicí končí. Audi, BMW i Mercedes mají motor uložený podél, vyrábí se i se šestiválci a nemohou mít sedmimístný interiér. Lexus NX je pak samostatně stojícím hráčem, s ním má ale Discovery Sport společného ještě méně.

Tabulka: Srovnání rozměrů Land Roveru Discovery Sport s prémiovu konkurencí

[wpsm_comparison_table id="1017" class=""]

Pozice na trhu mezi konkurenty je tedy definovaná dosti nejednoznačně. A podobně se to má s letošní modernizací, která přichází pět let po představení původní verze. Půlgenerační obměna, v odborné hantýrce označovaná jako facelift, obvykle spočívá ve změně designu nárazníků, lehkých retuších a případné aktualizaci nabídky motorů.

Land Rover se však hrdě zmiňuje o nové generaci – a částečně má pravdu. Zvenčí tu jsou nové nárazníky a nová světla, která vyměnila kulatou grafiku diodové signatury za úhlednější proužky rámující obvod předních i zadních světel. Jenže značnou proměnou prošel i interiér a nová má být i platforma, na níž auto stojí.

Na prezentaci jsme vyzkoušeli dvě specifikace: benzinový motor P250 v kombinaci s výbavou S a modrým lakem Byron…
…a výkonný diesel D240 ve výbavovém stupni S s paketem R-Dynamic a oranžovou metalízou Namib. Obě verze mají pohon všech kol

Slovo nové je v tomto případě hodně záludné. V principu totiž základ konstrukce vychází ještě z platformy EUCD od Fordu, na které byl navržen předchozí model Freelander. Jenže Land Rover s každou modelovou obměnou konstrukční základ do hloubky přepracuje. Už první Range Rover Evoque měl vlastně všechno jinak (shodné s Freelanderem byly jen některé výlisky na podlaze), Discovery Sport v původní podobě pak přineslo sadu dalších změn. Mimo jiné zcela novou víceprvkovou zadní nápravu.

Letos uvedená druhá generace Range Roveru Evoque dostala další evoluční stupeň, nově pojmenovaný platforma PTA. Změn je opět požehnaně a modernizované Discovery Sport ji díky určité modularitě a v zájmu racionalizace výroby urychleně převzalo také.

Jak si doba žádá, hlavními novinkami uvnitř jsou velké displeje: ten před řidičem má úhlopříčku 12,3", na středovém panelu je to 10,25". Na rozdíl od větších modelů značky ale Discovery Sport neopouští tlačítka v dolní části středového panelu

Skelet je díky nové architektuře o 13 % tužší, přitom se v něm povedlo získat prostor na důležité drobné úpravy. Nádrž na palivo se zvětšila o 20 % na výsledných 65 litrů, nádrž na AdBlue u naftových verzí se zvětšila ještě výrazněji: o 40 % na 17 litrů. Discovery Sport je navíc díky platformě PTA připraven na elektrifikaci. A ta je rovnou realitou. S výjimkou základní varianty kombinující pohon předních kol a manuální řazení je tento model vždy 48V mild-hybrid. Brzy dorazí také dobíjecí hybrid s novým benzinovým tříválcem.

https://autobible.euro.cz/range-rover-evoque-2019-prvni-dojmy-technicke-udaje-cenik/

Současná nabídka motorů každopádně kopíruje nový Evoque, zahrnuje tedy výhradně přeplňované naftové a benzinové dvoulitry. Vcelku pochopitelně jen vynechává nejsilnější 300koňový benzin. Oproti menšímu a stylovějšímu Evoque je shodně motorizované Discovery Sport vždy nepatrně levnější, vinou o půl metráku vyšší hmotnosti ale také mírně pomalejší.

Tabulka: Technické údaje motorizací Land Rover Discovery Sport dostupných na českém trhu

[wpsm_comparison_table id="1018" class=""]

Údaje v závorkách platí pro sedmimístnou verzi

Pro první testovací jízdy, které se odehrávaly v horách nad Barcelonou, Land Rover připravil dva nejsilnější motory. Ty mají podobný výkon, absolutní udávanou dynamiku a nakonec i cenu – nepatrně silnější benzinový motor je o zanedbatelných 11 tisíc levnější, což příznačně koresponduje s tím, že je i lehčí.

Větší porce kilometrů připadla na benzinovou P250, tedy dvoulitr osazený twin-scroll turbodmychadlem, variabilním zdvihem sacích ventilů a již zmíněným mild hybridním pohonem. V označení motoru je zakódovaný, jak už je dnes pro Land Rover a Jaguar typické, výkon motoru – 250 koní neboli 184 kW.

Benzinový motor umí být příkladně tichý, ve vyšších otáčkách však mile překvapí sportovním zvukem
Stejně jako u Evoque i zde platí, že mild-hybrid není sám o sobě zárukou nízké cestovní spotřeby

Ze zkoušené dvojice je benzinová varianta rozhodně lepší volbou. V nízkých otáčkách není motor vůbec slyšet, přitom díky kombinaci turba a elektromotoru se rozbíhá velmi snadno. Pomáhá mu také devítistupňový automat, který má velký rozsah převodů a umí citlivě a poměrně rychle najít tu správnou rychlost pro danou jízdní situaci.

Nejvýkonnější verze Discovery Sport táhne pořádně v libovolných otáčkách a při jízdě s pedálem na podlaze přidává zajímavý zvukový doprovod. Je jím zlověstné syčení od zadních tlumičů výfuku, podobně jako to dělával v předchozí generaci Renault Mégane R.S. s dvoulitrovým motorem.

https://autobible.euro.cz/novy-land-rover-defender-je-tady-porad-to-ma-byt-nejlepsi-off-road-ale-nabidne-i-sestivalec-a-moderni-techniku/

Za běžných okolností je ale tento motor výjimečně tichý, což dává vyniknout jiným zvukům. Při brzdění je před zastavením slyšet bzučení elektromotoru, které snad může být i záměrem konstruktérů – to aby hrdý majitel věděl, že ve skutečnosti jezdí hybridem. Hluk celoročních pneumatik odvalujících se po hrubém asfaltu nebo lehký aerodynamický svist ve vyšších rychlostech ale už jen tak omluvit nelze. Vždyť se bavíme o autě s reálnou cenou milion a půl, i více.

Samotný motor má nicméně jediné opravdu slabé místo: spotřebu. Navzdory všem technickým opatřením nízká není. Land Rover udává 7,9 l/100 km podle starší normy NEDC a „od 9,3 l“ podle realističtější WLTP. Realita je taková, že se musíte courat, abyste se udrželi okolo deseti litrů. Jen co jsme vyrazili do hornatého terénu na sever od Barcelony, průměrná spotřeba rychle stoupla a nakonec se ustálila na hodnotách okolo 13 litrů. To je údaj, se kterým by měl raději počítat každý zájemce o tuto jinak velmi povedenou verzi.

Pohon všech kol na silnici odpojuje v zájmu spotřeby kardan, na kluzkém povrchu však dokáže napodobit funkci automatické uzávěrky zadního diferenciálu

Většina zákazníků ale bude beztak nejspíše vybírat z trojice naftových dvoulitrů. Dva slabší mají jedno turbodmychadlo, nejsilnější D240 má přeplňování dvoustupňové. Díky němu dosahuje 177 kW a 500 Nm, což jsou parametry plně srovnatelné s 2.0 BiTDI od koncernu Volkswagen. Na dvoutunové SUV to ale dnes bohužel není tolik, aby výsledek působil opravdu přesvědčivě.

Ve snaze nabídnout svižné svezení a mít co nejčistší výfukové plyny se automat prozíravě drží nejčastěji mezi dvěma a třemi tisíci otáček. Stačí náznak stoupání nebo lehké přišlápnutí plynu, a převodovka ihned podřadí. Pak má diesel dobře našlápnuto ke zrychlování a nehrozí mu nadměrná produkce oxidů dusíku nebo pevných částic. Přesto výsledný dojem není nijak ohromující.

To ostatně platí opět i o spotřebě, která se v případě dieselu pohybuje reálně okolo devíti litrů. Na rozdíl od benzinového dvoulitru pak ten naftový pochopitelně přidává typický dieselový klapot.

Většina sedmimístných SUV slouží jako rodinná auta, Land Rover si ale i u nich zakládá na průchodnosti terénem. Discovery Sport může brodit vodu hlubokou až 600 mm

Discovery Sport by tedy mohl mít lepší motory, přesto ale není potřeba tento model zatracovat. Jeho silné stránky jsou totiž jinde. Nová platforma přinesla zcela nové zavěšení předních kol opatřené hydraulickými silentbloky, dutými hliníkovými těhlicemi a kovanými hliníkovými rameny. Zadní víceprvkové zavěšení Integral Link pak prošlo evolučními úpravami.

Výsledkem je auto, které se po silnici nese mimořádně ladně. Příčné prahy i vysoké hrby překonává s lehkostí, jak to uměl jen někdejší Mercedes třídy GLK. Dokonce po šotolině a kamení jede Discovery Sport, jako jiná SUV sotva zvládají rozbitý asfalt.

To tedy platí pro benzinový model s 20palcovými koly. Naftová verze byla osazena 21palcovými disky, které jsou další z novinek modernizovaného modelu. Mohou je mít jen varianty s pětimístným interiérem a pohonem 4x4; kvůli profilovému číslu jen 45 mění vynikající práci podvozku na „pouze“ nadprůměrnou.

Discovery Sport si ale skvěle vede i v zatáčkách. Snadno se stáčí do oblouku a stopu drží tak přesně, jak si jen od SUV můžete přát. Navíc to dost kontrastuje se všeobecným pocitem jízdy v opravdu mohutném autě, který tento model vyvolává. Jedinou drobnou chybičkou je, že se volant blízko středové polohy sám strhává do přímého směru. Přechod ze zatáčky do zatáčky to dělá lehce kostrbatým a posádka se může divit – u auta tohoto typu to ale vlastně nevadí.

Land Rover si nicméně nejvíc zakládá na vlastnostech v terénu, které v dané kategorii nemají konkurenci. Světlá výška je 212 mm, nájezdové úhly 25, resp. 30 stupňů a brodivost 600 mm. Využít těchto možností naplno pomáhá elektronika.

https://autobible.euro.cz/dalsi-test-realnem-provozu-ukazal-ze-naftovy-sestivalec-nemusi-byt-neekologicke-zlo/

Pohon všech kol Active Driveline je vybaven odpojováním kardanu pro co nejúspornější jízdu po silnici. Zrovna tak ale obsahuje automaticky ovládanou náhradu uzávěrky zadního diferenciálu pro jízdu v nejnáročnějším terénu. Systém 4x4, ale i chování motoru a převodovky se upravuje podle zvoleného jízdního režimu. Mód určený pro nejnáročnější terén hojně využívá jízdy na jedničku, která je tak krátká, že efektivně nahrazuje redukční převod. Pro ty, kdo si nevědí rady nebo zapomenou, obsahuje přepínač Terrain Response také automatický režim, který se snaží odhadovat situaci a podle toho sám nastavit vše potřebné.

Sedmimístný interiér umožňuje 24 kombinací uspořádání sedadel. Maximální objem zavazadelníku je 1794 l
Jednou z „technologických“ novinek ve výbavě je podložka pro bezdrátové nabíjení telefonů, které tuto funkci podporují

Tradičnímu asistentu pro sjíždění svahů s nastavitelnou rychlostí jízdy sekunduje také pokročilejší funkce All Terrain Progress Control. Jedná se vlastně o off-roadový tempomat, který zajistí, že auto pojede nastavenou, velmi nízkou, rychlostí stále dál. Řidič se tak musí věnovat jen volbě stopy.

Všechny dosud jmenované off-roadové speciality jsou součástí standardní výbavy. Za příplatek se pak dodávají dvě funkce, které nabízí jen Land Rover. Častěji se využije „průhledná kapota“ – ClearSight Ground View. Skládáním obrazu z kamery na přídi a v zrcátkách vzniká na středovém displeji přehledné zobrazení situace pod koly. Funguje to skvěle, pokud myslíte na principiální omezení – kamery pod auto doopravdy nevidí, a tak zobrazují to, přes co jste právě přejeli. Pro jízdu v brodech je pak určena funkce Wade Sensing, která sleduje hloubku a varuje před vjetím do příliš hluboké vody.

Tabulka: Kombinace motorů a výbav Land Rover Discovery Sport pro český trh

[wpsm_comparison_table id="1019" class=""]

Ke všem variantám je dostupný také sportovní paket R-Dynamic

Zajímavých technologií nicméně Discovery Sport nabízí ještě víc. Standardem je například 10palcový dotykový displej infotainmentu doplněný o interaktivní dotykový panel pro ovládání klimatizace a přidružených funkcí, parkovací kamera a senzory vzadu i vpředu či diodové světlomety. Z příplatkových položek stojí za zmínku především head-up displej, digitální přístrojový štít, zpětné zrcátko s přepínáním mezi konvenčním zobrazením a displejem promítajícím obraz z kamery na střeše nebo asistent pro jízdu s přívěsem.

Detailní možnosti dovybavení jsou samozřejmě mnohem pestřejší. Seznam příplatkové výbavy, zvýhodněných paketů a individualizace vzhledu čítá celých 19 stran. To v kombinaci se čtveřicí stupňů výbavy a dalšími čtyřmi odvozenými variantami R-Design dává téměř neomezené možnosti poručit si Discovery Sport přesně podle osobního vkusu.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?