Už emisní výsledky za letošní rok budou mít vliv na to, zda Evropská unie udělí automobilkám pokuty za příliš vysoké emise. Výrobci totiž musí dosáhnout na roční průměr 95 gramů CO2 na ujetý kilometr, jinak budou platit z každého nadlimitního gramu za každý vyrobený vůz peníze. To spolu s normou Euro 6D, kterou budou muset všechny vozy splňovat od ledna 2021, zapříčinilo, že se automobilky začínají zbavovat některých motorů.
Hrana zvoní hlavně výkonným naftovým jednotkám. Například Volkswagen se bude zbavovat čtyřválce 2.0 BiTDI (pohání například Škodu Kodiaq RS) a odejde i jeho osmiválcový turbodiesel. U některých modelů se dokonce už nafta neobjeví, jde například o Volkswagen Sharan, který už bude jezdit jen s benzinovým 1.4 TSI. Velké MPV se ale potýká s nedostatkem zájmu a Volkswagen jej zcela vyřadí z nabídky.
Podle serveru iDnes.cz mají velké diesely nahradit benzinové plug-in hybridy, což se stane například v případě Volkswagenu Touareg. Motor 2.0 BiTDI skončí v modelech Arteon, Passat a Tiguan. Nahradí ho nová pohonná jednotka 2.0 TDI Evo, která se už nyní objevuje ve vozech napříč koncernem.
Renault, jenž se chystá v rámci šetření po koronavirové pandemii omezovat nabídku svých modelů, zřejmě zatrhne motor 1.3 TCe u modelů své nízkonákladové značky Dacia. Vsadí asi na tříválec 1.0 TCe, který nyní třeba u modelu Duster hraje roli základní motorizace a má poměrně jednoduchou techniku. Navíc rozšíří i portfolio LPG variant. S vozy na LPG v originální zástavbě přitom patří mezi výjimky.
Nejistý osud BMW M2
Ještě tvrdší dopad budou mít emise na výkonné vozy prémiových značek. Server Autoforum.cz upozornil, že po oznámení ukončení výroby dvanáctiválcových motorů přichází další rána v podobě zatrhnutí prodeje sportovního kupé BMW M2 pro Evropu. „Produkce současného BMW M2 pro evropský trh skončí na konci letošního roku. Pro ostatní trhy ale bude pokračovat,“ citoval server mluvčí divize M Andreu Schwab.
BMW M2 pohání přeplňovaný benzinový šestiválec, který se objevil i na palubě BMW M3 a M4. Mohly by to být ohrožení i pro tyto vozy. M3 v nabídce aktuálně není kvůli instalaci filtru pevných částic, teď se bude řešit i spotřeba. Smrt kompaktních sportovních kupé a sedanu to ale ještě znamenat nemusí, v roce 2022 by mohla přijít nová generace BMW M2, která už se spotřebou nebude mít problém.
Mnichov ale bude muset zaříznout i naftu. Své poslední dny na trhu odpočítává motorizace M550d,která vypadne z nabídky už v červnu. Naftový šestiválec o výkonu 400 koní doplatil na to, že se BMW nevyplatí investovat velké peníze do jeho modernizace tak, aby splňoval budoucí ještě přísnější emisní normy. Příklad BMW, Renaultu a Volkswagenu budou zřejmě následovat i další výrobci.