Jozef Kabaň o designu nového BMW 3: „Musíme správně kombinovat minulost a budoucnost“

přidejte názor
Autor: Redakce
  • Bývalý designér Škody Auto se pro BMW Blog rozpovídal o designu nového BMW řady 3

  • Na generaci G20 můžeme vidět prvky z bohaté minulosti řady 3

  • „Problémem“ je údajně příliš bohatá minulost, takže designéři BMW musí pečlivě vybírat, co z ní použijí 

Jozef Kabaň je v našich končinách známý především díky své práci pro Škodu. V Mladé Boleslavi působil od roku 2008 do loňského února, kdy byl oficiálně oznámen jeho odchod. Od loňského října pracuje jako šéfdesignér BMW, takže je to ta nejpovolanější osoba, která může blíže přiblížit vzhled nové generace řady 3. O mnichovské novince si Jozef Kabaň povídal s kolegy z BMW Blogu.

„Nejdůležitější je pro mne skutečnost, že se bavíme o ikoně,“ uvedl v úvodu rozhovoru pro BMW Blog Jozef Kabaň a dodal: „Když se na vůz podíváte, uvidíte genetiku jeho skvělé minulosti.“ Řeč je o některých prvcích naprosto typických pro řadu 3, jako jsou například ledvinky na masce chladiče, zdvojené přední světlomety nebo oblouk zadních oken označovaný jako takzvaný Hofmeister Kink. Všechny tyto prvky ale byly výrazně modifikovány.

Test: BMW 340i M Performance je ještě lepší než nová M3
Přečtěte si také:

Test: BMW 340i M Performance je ještě lepší než nová M3

„Ano, Hofmeister Kink je odlišný. Super na téhle změně je to, že opticky dělá zadní okno trochu delší a vytváří dojem kupé,“ řekl o jednom z typických prvků BMW Jozef Kabaň. Dalším typickým prvkem jsou koncová světla s uspořádáním do tvaru písmene L. I toto na BMW 3 zůstává, ale nově je písmeno L více zakulacené. Jozef Kabaň ale k tomu nic bližšího nedodal, když pouze konstatoval, že zadní světla „jsou tvarována velmi prostorově a pořád dobře prezentují tvar písmene L“.

Během rozhovoru padl také dotaz na interiér. O něm Jozef Kabaň řekl: „Kombinace čistých ploch a výrazně redukovaných linií přináší zcela odlišný zážitek. Když sedíte uvnitř vozu, máte nerušený výhled na displeje umístěné před vámi“.

„Při pohledu na auto z větší vzdálenosti je zřejmé, že proporce zůstaly zachovány. Jak jste vždy očekávali od řady 3, také nová generace je perfektně vyvážená, přední převis je velmi krátký, kapota je velmi dlouhá a přední sloupky automobil krásně rozdělují,“ zhodnotil Jozef Kabaň mnichovskou novinku jako celek.

Galerie: 16 aut, pod kterými je podepsaný Jozef Kabaň
Přečtěte si také:

Galerie: 16 aut, pod kterými je podepsaný Jozef Kabaň

Poslední otázka směřovala na historii BMW a její vliv na design současných modelů. „Pokud nemáte žádnou historii, můžete o hodně přijít. Ale pokud jí máte příliš mnoho, může to být problém. My máme spoustu možností. Máme skvělou minulost, ale není to minulost, co je pro nás zajímavé, nýbrž budoucnost. Proto musíme pečlivě vybrat správné věci z minulosti, ale zároveň je musíme správně zkombinovat se skvělými věcmi z budoucnosti,“ uvedl na toto téma slovenský designér.

Připomeňme, že Jozef Kabaň byl po více než dvě desetiletí spojený s koncernem Volkswagen, než minulý rok odešel do BMW. Jeho současným kolegou je teď Domagoj Dukec, který má na starosti řadu i a M a celém designu skupiny BMW pak šéfuje Adrian van Hooydonk. Nová řada 3 ale ještě není dílem Jozefa Kabaně. Na první jeho model značky BMW si budeme muset pár let počkat.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?