Blížící se změna času předznamenává konec povinnosti používat zimní pneumatiky. Podle zákona tato povinnost končí 31. března. Jinak řečeno, nastává čas přezouvání, který se v některých případech ponese také v duchu nákupu obutí na nadcházející letní sezonu. Klíčovou otázkou je, jaké pneumatiky zvolit. Společnost J.D. Power aktuálně zveřejnila výsledky studie, která by mohla při výběru alespoň trochu napovědět.
Studie se zabývala tím, jak jsou řidiči spokojeni s jednotlivými značkami pneumatik. Konkrétně šlo o pneumatiky, které mají automobily už z výroby. Do studie tak bylo zařazeno 32 151 majitelů vozů modelového roku 2021 a 2022. Sběr dat proběhl v Americe mezi loňským srpnem a prosincem.
Respondenti měli za úkol zhodnotit své pneumatiky ve čtyřech kategoriích: jízda, opotřebení, přilnavost/ovladatelnost a vzhled. Původním záměrem bylo rozdělit výsledky do čtyř skupin, a sice luxusní vozy, osobní vozy, pick-up/užitkové vozy a sportovní auta. Vítěze poslední jmenované skupiny nakonec J.D. Power nevyhlásil, protože se od respondentů sešlo v této kategorii málo značek.
Výsledky jsou seřazené na základě bodového hodnocení, kdy 1000 bodů představuje maximum. U luxusních automobilů zvítězila značka Michelin s výsledkem 833 bodů následovaná značkou Goodyear (818 bodů). V případě běžných osobních aut byli nejspokojenější uživatelé značky Pirelli (828 bodů), která pouze o jeden jediný bod předstihla značku Michelin (827 bodů). Na opačném konci v této kategorii skončila značka Nexen (760 bodů) a Falken (773 bodů).
Mezi užitkovými automobily se opět na nejvyšší příčce objevuje Michelin (809 bodů), druhá skončila značka Bridgestone (801 bodů). Kompletní pořadí najdete na infografikách dole pod článkem.
Pneumatiky jsou alchymie
Výběr pneumatik je poměrně složitý, protože charakteristika plášťů je velmi komplexní záležitost, kdy vylepšení jedné vlastnosti negativně ovlivní vlastnost jinou. Proto se v testech stává, že nějaká levná čínská pneumatika zazáří třeba při brzdění na suchu a v ostatních disciplínách úplně propadne. Výrobci musí hledat ideální kompromis.
Obecně je dobré i u starších aut volit pneumatiky, které daný model dostal ve výrobě, protože na takové pláště je naladěn podvozek. Často je přímo pro konkrétní vůz připravovaná směs a pneumatika pak má specifické označení. Třeba u sportovních Hyundaiů nese takový plášť písmena „HN“ a u Land Roverů „LR“. V poslední době se rovněž hodně řeší pneumatiky pro elektromobily, které musí splňovat specifické nároky. Musí zvládat vysokou hmotnost, musí mít nízký valivý odpor a měly by být tiché, protože jinak bude v obecně tichém elektromobilu hluk od pneumatik velmi výrazný. Výrobci osobních automobilů obvykle předepisují doporučené pneumatiky a ty mohou být od různých značek. Jakou zvolit? Právě v takové chvíli může pomoci podobný průzkum.