Jaguar XF Sportbrake byl v roce 2012 byl prvním kombíkem britské značky ve vyšší střední třídě – tedy v segmentu, kterému celoevropsky drtivě dominují německé modely Audi A6 Avant, BMW 5 Touring a Mercedes-Benz třídy E. Nejezdil ani nevypadal zle, ale zdálo se, že s prodejními výsledky firma spokojená není. Když totiž před dvěma lety uváděla na trh druhou generaci modelu XF, o kombi nepadlo ani slovo. A když potom začaly přicházet zvěsti o připravovaném SUV F-Pace, zdál se být osud kombíku značky Jaguar zpečetěn. Byla to ale jen přestávka k nadechnutí. Jakmile si značka uvolnila ruce uvedením klíčových SUV (po F-Pace přišel ještě menší model E-Pace), pustila se do modelu zacíleného speciálně na evropskou firemní klientelu. (Velké manažerské kombíky kupují typicky lidé, jimž flotilová politika zaměstnavatele neumožňuje pořídit si SUV v podobné cenové hladině). Zbrusu nový Jaguar XF Sportbrake se poprvé představil médiím v kopcovité krajině nedaleko portugalského Porta. A my jsme byli u toho.
Jaguar XF Sportbrake samozřejmě vychází ze sedanu XF, se kterým sdílí délku i šířku. Oproti první generaci je nový kombík o šest milimetrů kratší, ale má o pět centimetrů delší rozvor. Hlavním rozdílem je pochopitelně oblast od B-sloupků dozadu. Kombi nabízí cestujícím na zadních sedadlech víc prostoru pro hlavu než poněkud stísněný sedan a především pořádný zavazadlový prostor. Objem 565 litrů v základní konfiguraci a 1700 po sklopení zadních opěradel klientele Superbu dech nevyrazí, ale hodnoty jsou to pro běžný aktivní život víc než dostatečné. Tím spíš, že nakládací hrana je v jedné rovině s podlahou, bočnice zavazadlového prostoru jsou zcela ploché a po sklopení opěradel nevzniká žádný schod.
Podobně jako jiné prémiové kombíky má Jaguar XF Sportbrake při okrajích ložné plochy kolejnice s posuvnými prvky, které usnadňují upevnění nákladu. Nechybí táhla pro pohodlné sklápění opěradel, výklopné háčky na tašky, elektrická zásuvka ani svinovací síťka, která v případě potřeby oddělí prostor pro cestující od prostoru pro zavazadla. Takže všechno, co od kombíku čekáte, ale zároveň žádný originální nápad nebo technické řešení, které by zvyšovalo praktičnost nad obvyklou úroveň. Zkrátka solidní standard.
Na rozdíl od sedanu má XF Sportbrake samočinné udržování světlé výšky na zadní nápravě. Konstrukce zavěšení je ale shodná. Podobně jako BMW nebo u některých modelů Ford používá Jaguar vzadu víceprvkové zavěšení Integral Link, které teoreticky i prakticky dokáže výborně zkombinovat zachování optimálního postavení kola vůči vozovce v průběhu zdvihu s vynikajícím pohlcováním nerovností.
Doporučujeme: Jaguar F-Pace konečně dostal naftové biturbo. Vyzkoušeli jsme ho
Nabídku motorů pro český trh tvoří vznětový šestiválec 3,0 l, vznětový čtyřválec 2,0 l v několika stupních naladění a zážehový čtyřválec, rovněž dvoulitrový. Benzinový třílitr se na českém trhu vůbec nabízet nebude, přestože do sedanu ho objednat lze. Základní model E-Performance o výkonu 120 kW má manuální převodovku, všechny ostatní sériově jezdí s osmistupňovým automatem. Výkonnější motory lze objednávat i s pohonem všech kol. Přehled pohonných ústrojí nabízených na českém trhu najdete v tabulce:
Jaguar XF Sportbrake: Technické údaje
Motor | Převodovka | Pohon | Palivo | Objem (cm3) | Výkon (kW/k) | Toč. moment (Nm) | Spotřeba (l/100 km) | 0-100 km/h (s) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
AJ200D | manuální | zadní | nafta | 1999 | 120/163 | 380 | 4,5 | 9,3 |
AJ200D | samočinná | zadní | nafta | 1999 | 120/163 | 380 | 4,5 | 9,4 |
AJ200D ECO | samočinná | zadní | nafta | 1999 | 132/180 | 430 | 4.6 | 8,8 |
AJ200D | samočinná | zadní | nafta | 1999 | 132/180 | 430 | 4.8 | 8,8 |
AJ200D | samočinná | AWD | nafta | 1999 | 132/180 | 430 | 5.0 | 8,9 |
AJ200D | samočinná | AWD | nafta | 1999 | 176/240 | 500 | 5.8 | 6,7 |
TDV6 | samočinná | zadní | nafta | 2993 | 221/300 | 700 | 5.7 | 6,6 |
AJ20P4M | samočinná | zadní | benzin | 1997 | 184/250 | 365 | 6.8 | 7,1 |
V Portugalsku jsme jezdili se třemi motory: benzinovým dvoulitrem se zadním pohonem, naftovým dvoulitrem s pohonem všech kol a naftovým šestiválcem „v zadokolce“. Dojmy z jízdy po klikatých silničkách nepřetržitě stoupajících a klesajících po úbočích vinařské oblasti Douro potvrzují teoretické předpoklady: čtyřválcům schází pocitová rezerva síly při prudké akceleraci do stoupání. Šestiválec zrychluje s nezaměnitelným efektem „železné pěsti v sametové rukavici“, do ostrých zatáček se nicméně skládá znatelně méně ochotně než oba čtyřválce. Dvoulitrový diesel s pohonem AWD byl mechanicky nejhrubější, na volnoběh se z hnacího agregátu přenášely do interiéru citelné vibrace. Navzdory trochu „utahanému“ dojmu z akcelerace na plný plyn v dálničních rychlostech je asi nejvyváženější volbou 250koňový „turbobenzin“ s kultivovaným chodem, rovnoměrným průběhem výkonu a přece jen dynamičtějším charakterem než nabízejí oba diesely.
Sedan Jaguar XF patří k řidičsky nejvděčnějším autům ve své třídě a kombi z jeho charakteru neztratilo skoro nic. Je to anglická ladičská škola, která před absolutní rychlostí průjezdu zatáčkami dává přednost harmonickému vztahu mezi přesuny hmot, pohlcováním nerovností a ochotou stáčet se okolo svislé osy. Auto je pocitově komfortní, v zatáčce se vždycky trochu nakloní a nenechá se přehodit z jedné ostré zatáčky do druhé tak svižně jako někteří soupeři, ale díky předvídatelnosti reakcí a plynulosti pohybů je řidičský zážitek mimořádně uspokojující. Zvlášť u čtyřválce se zadním pohonem, který byl pocitově nejagilnější.
Jestli někde Jaguar na německou konkurenci nestačí, je to v interiéru. Z materiálů i jejich slícování je znát snaha, tvary ale působí nemoderně, infotainment zůstává Achillovou patou skupiny Jaguar Land Rover a celkový návrh postrádá sofistikovanost německých aut. Zarazí třeba kaplička průhledového displeje, která je nevzhledně „naplácnutá“ nad přístrojový štít jako hrouda těsta. Stejně jako u všech podobných aut ale platí, že Jaguar XF Sportbrake nemusí být celkově nejvyspělejší, nejvytříbenější a nejsofistikovanější auto v segmentu. Rozhodnou se pro něj lidé, kteří chtějí něco jiného než předvídatelný německý model a nad takovýmito drobnostmi mávnou rukou.
Doporučujeme: Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5
Na českém trhu se nový Jaguar XF Sportbrake prodává od října. Ceny začínají na 1 2017 502 Kč za model E-Performance ve výbavě Pure. Nejdražší volbu představuje 30d First Edition se vznětovým šestiválcem za 2 097 414 Kč. Další podrobnosti o tomhle novém kombi vyšší střední třídy najdete v oficiálním ceníku a také v tiskové zprávě: