Mercedes-Benz pro nás připravil opravdu velmi zajímavé testování, kdy jsme mohli naplno vyzkoušet pohony 4×4, jejich stabilitu a schopnosti v těžkých podmínkách zasněžených hor v lyžařském středisku Hochgurgl v rakouských Alpách. Během dvou dnů jsme několikrát měli možnost vyjet zasněženou cestu, plnou ostrých zatáček, sněhových bariér a náledí, až na silniční sedlo Timmelsjoch, nacházející se na hranicích Rakouska a Itálie, ve výšce 2474 m nad mořem. Silnice spojuje italskou obec Moos s rakouskou obcí Hochgurgl a v zimě je kvůli bezpečnosti zavřená.
Třída X s V6 pod kapotou
Po příletu do Innsbrucku na nás na letišti čekala třída X s označením 350 d, která má nově pod kapotou turbodmychadlem přeplňovaný vznětový vidlicový šestiválec o objemu 2987 cm3 a výkonu 190 kW (258 koní). Třída X nás doprovázela po oba dny náročného testování, a mohli jsme ji tedy dostatečně poznat. Po prvním nastartování a sešlápnutí plynu bylo zřetelně poznat, co je pod kapotou. Z našeho pohledu to byla velmi dobrá volba, umístit do třídy X léty prověřeny, silný vidlicový šestiválec s dostatečným výkonem, který se může rovnat konkurenci. Vůz je dosud na českém trhu dostupný se dvěma verzemi 2,2litrového čtyřválce se 120 a 140 kW. Nově nabízený motor bude ve třídě X kombinován s pohonem všech kol 4Matic a sedmistupňovým automatem. Tradičně systém pohonu čtyř kol využívá planetový centrální diferenciál, který posílá točivý moment mezi nápravy v poměru 40:60. U pohonu 4Matic budou k dispozici tři módy nastavení, a to 4MAT pro lepší dynamiku vozidla a vyšší rychlost, 4H pro optimální trakci v terénu a 4L pro náročný terén s použitím redukce. Na přání bude dodávána také uzávěrka zadního diferenciálu, která bude v kombinaci s pohonem všech čtyř kol vytvářet dokonalého společníka do terénu.
V automobilu je také k dispozici volič jízdních režimů Dynamic Select. Základní komfortní mód doplní ekorežim, který řadí nejvyšší převod pro co nejnižší otáčky motoru a tím šetří palivo, sportovní mód pro rychlejší reakce plynu a vyšší otáčky, manuální režim, při kterém můžeme řadit ručně pomocí páček na volantu, a off-road režim, vhodný pro jízdu v terénu, který sám vypne systém start-stop, což je v terénu docela důležitá vlastnost. Z vlastní zkušenosti můžeme říct, že i z velmi těžké třídy X, která váží přes 2,2 tuny, se po zapnutí sportovního režimu stane poměrně dravé a dobře ovladatelné auto. Pick-up s hvězdnou na kapotě bude nabízen ve dvou stupních výbavy, a to Progressive a luxusnější Power, kterou poznáte podle chromované ochrany v předním nárazníku. Více se budeme třídě X se šestiválcem věnovat v samostatném redakčním testu. Za nás je to v této kombinaci povedený a stylový pick-up střední třídy s dostatečně silným motorem.
Zvýšený Sprinter 4×4
Rok 2018 byl rokem Sprinteru. Užitkové vozidlo Mercedes-Benz Sprinter s více než 20letou tradicí debutovalo v úplně nové generaci s novým informačním systémem, a dokonce bude poprvé i jako čistě elektrické vozidlo. Ale zatím chyběla jedna důležitá varianta, a to Sprinter 4×4. To je nyní minulost a na vlastní kůži jsme si mohli nové provedení 4×4 krátce vyzkoušet v několika variantách, a to se čtyřválcovým vznětovým motorem 314 CDI a šestiválcovým vznětovým motorem 319 CDI a nově v kombinaci se sedmistupňovým automatem 7G-Tronic Plus, který řadí velmi hladce. Třetí generace Sprinteru s pohonem všech kol najde využití zejména v horských oblastech nebo na staveništích s výskytem terénních nerovností, které by normální Sprinter nezvládl. Pod kapotou verze 319 CDI opět pracoval ověřený šestiválcový motor o objemu 2987 cm3, výkonu 140 kW (190 koní) a točivém momentu 440 Nm. Slabší verze 314 CDI se musela spokojit se vznětovým čtyřválcem o objemu 2143 cm3, výkonu 105 kW (143 koní) a točivém momentu 330 Nm. Je pravda, že v náročném horském terénu slabší čtyřválcová verze měla s vysokou stavbou a váhou dodávky co dělat, zvláště ve stoupání a v ostrých zatáčkách, kdy bylo potřeba kvůli trakci více sešlápnout plynový pedál.
Sprinter – pohon 4×4
Vizuálně vypadá Sprinter 4×4 skutečně jako pravý off-road, kdy přední část je zvýšena o 155 mm a zadní o 135 mm. Tento fakt zlepšuje v porovnání s modelem Sprinter se standardním rozvorem nájezdový úhel vzadu ze 14 na 23 stupňů a vpředu ze 16 na 26 stupňů. Připadali jsme si, jako bychom nasedali do nákladního vozidla, opravdu to za to stojí! Přiřaditelný pohon všech kol je v této formě nezvyklý, nicméně známý z předchozí generace. Ve Sprinteru se pohon všech kol aktivuje stisknutím tlačítka, po němž jde na kola přední nápravy 35 % síly a na kola zadní nápravy zbývajících 65 %. Přídavná převodovka pak zkrátí všechny převodové stupně poměrem 1,42:1, čímž v těžkých podmínkách pomáhá opatrné, avšak výkonově plnohodnotné jízdě. Při zatáčení na velmi kluzkých plochách jsou vidět specifika pohonu všech kol s poměrem rozdělení sil 35:65. Automobil se chová přetáčivě a v mezních situacích má zadní náprava tendenci vyklouznout k vnějšímu okraji zatáčky, okamžitě ji ale zachycuje účinná a citlivá regulační elektronika a vrací automobil do původní stopy. Kromě adaptivního ESP, které zůstává plně funkční i v případě pohonu všech kol, je automobil vybavený řadou dalších elektronických asistentů. Systém 4ETS automaticky zasahuje do brzdné soustavy vozidla a omezuje protáčející se poháněná kola, což v konečném důsledku nahrazuje funkci uzávěrky diferenciálu. Ve spojení s přídavnou převodovkou lze potom využít elektronickou kontrolu rychlosti při jízdě z kopce po kluzkém povrchu.
Sprinter – interiér a závěr
Inovovaný interiér dostal prvky z moderních Mercedesů a připadáte si v něm jako v normálním osobním automobilu. Základ je nový multimediální systém MBUX, který se ovládá prostřednictvím dotykové obrazovky s vysokým rozlišením, hlasu nebo dokonale padnoucího multifunkčního volantu. Ve voze například najdete USB-C zástrčky a dvě 12V zástrčky. Přístrojová deska má celou řadu odkládacích míst. Skvělé jsou ostřikovače předního skla integrované přímo ve stěračích. Sprinter je vybaven jednotkou pro online komunikaci Mercedes PRO Connect, která umožňuje ukazovat veškeré telematické funkce pro zvýšení efektivity provozu. Pohon 4×4 lze aplikovat na všechny dostupné verze Sprinteru od klasické dodávky přes minivan až po dodávku s korbou. Stejně jako v případě předchozí generace není volitelný pohon všech kol levnou záležitostí. Za příplatek však zákazníci získají jako protihodnotu vysoký výkon praktického dodávkového automobilu 4×4. Velmi dobrá trakce, samozřejmě také díky precizně pracující elektronice, dokáže mile překvapit. Na kluzkém povrchu pak zásadně stoupá úroveň bezpečnosti jízdy a nelze neocenit ani vysokou světlou výšku, která přispívá k dobré prostupnosti terénem.
Unimog, zlatý hřeb testování
Jako poslední jsme mohli otestovat u nás v České republice velmi exotický Unimog U 4023 o hmotnosti 10,3 tuny s kabinou pro čtyři pasažéry. Unimog byl vybaven vznětovým čtyřválcem BlueEfficiency Power BlueTec 6 s objemem 5,1 litru, výkonem 170 kW (230 koní) a točivým momentem 900 Nm. S motorem je spojena přepracovaná automatizovaná převodovka, která má kratší rychlostní stupně a nabízí osm rychlostí vpřed a šest vzad. Řidič může buď řadit s pedálem spojky, bez něj, nebo přepnout na automat. Samozřejmostí je automatická motorová brzda ovládaná sdruženým přístrojem spolu s převodovkou na pravé straně sloupku řízení. Kabina, která je typická pro řadu Unimog a doprovází nezaměnitelný desing automobilu už od 70. let, prošla v aktuální generaci radikální změnou. Pohonná jednotka byla posunuta od minulé generace o jeden metr vzad a celá kabina byla mírně zvýšena. Do vysoké a prostorné kabiny se nastupuje po třech stupíncích s velkými protiskluzovými otvory. Sedadla jsou plně nastavitelná a vzduchově odpružená. Nový je také design masky chladiče a rozmístění světlometů v předním nárazníku, které mohou být na přání vybaveny systémem LED. Kabina je dostatečně prostorná, veškeré ovládání se v zájmu komfortu řidiče přesunulo na palubní desku a sloupek řízení. Zajímavostí je centrální systém dohušťování pneumatik Tirecontrol Plus, který je dodáván v základní výbavě. Řidič nyní může volit jeden ze tří přednastavených režimů, dle provozních podmínek. Rám s trubkovými příčníky je svařovaný a vyznačuje se velmi dobrou torzní tuhostí, vydrží diagonální zkroucení až 600 mm. Unimog používá vinuté pružiny a suvné tubusy spojené s převodovkou. Křížení náprav může být až 30°. Unimogy s portálovými nápravami mají přední nájezdový úhel 44° a zadní 51°. Boční úhel náklonu může být až 38° a brodit se lze až do hloubky 1,2 m. Unimog je systém a vše lze nakombinovat přesně dle přání zákazníka. Cena námi testovaného vozidla byla přes 160 tisíc eur, což není málo.