Gordon Murray představuje supersport F.50, nástupce McLarenu F1

přidejte názor
Autor: Redakce
  • Nový karbonový sporťák bude vážit méně než tunu

  • Pohon zajistí atmosférický motor V12, přítlak dodá větrák

  • Na silnice vyjede v roce 2022

Video: McLaren F1 předvádí akceleraci z nuly na 300 km/h i maximálních 390 km/h">McLaren F1 je dodnes modlou všech nadšenců do rychlých aut. Připomeňme si: poháněl ho dvanáctiválec BMW S70/2, naladěný na výkon 461 kW (627 k) a s točivým momentem 650 Nm. V roce 1998 se stal nejrychlejším sériově vyráběným vozem světa, zvládl 386,4 km/h. Také šlo o první sériové auto s karbonovým monokokem, jeho třímístná koncepce s řidičem sedícím uprostřed pak budí pozdvižení i po mnoha letech. Stejně jako řada monopostů F1 stájí Brabham a McLaren nebo sportovní Mercedes-Benz SLR McLaren byl dílem britského konstruktéra Gordona Murraye, jehož zatím posledním projektem je ultralehké městské vozítko T.25 a jeho elektrická verze T.27. V nedávné době se podílel také na sporťáku TVR Griffith. Možná i proto, že už přes 20 let odpovídá na dotazy, zda bude nějaký nástupce McLarenu F1, nyní na takovém stroji pracuje.

Chcete vyrábět lehké sporťáky? Legendární Gordon Murray má pro vás platformu
Přečtěte si také:

Chcete vyrábět lehké sporťáky? Legendární Gordon Murray má pro vás platformu

Nese označení T.50 a představen bude za tři roky. Britskému magazínu Autocar Murray sdělil, že půjde o současný ekvivalent F1, tedy lehký stroj nabitý nejmodernější technikou, který se postaví takovým specialitám, jakými jsou třeba Mercedes-AMG One nebo Aston Martin Valkyrie. Při délce méně než 4,4 metru půjde o velmi kompaktní vůz, hmotnost má být pouhých 980 kilogramů. Pohon zajistí atmosférický dvanáctiválec o objemu 3,9 litru s výkonem 478 kW (650 k) a omezovačem v závratných 12 400 otáčkách. V této kategorii nevídanou věcí bude šestistupňová manuální převodovka od firmy Xtrac.

Stejně jako u F1 bude základem konstrukce karbonová vana. T.50 se obejde bez pomocných rámů, přední zavěšení je uchyceno přímo v konstrukci z uhlíkových vláken, zadní pak na převodovku. Vyloučeno zatím není odstínění tepla motoru zlatem, stejně jako u F1, to nejzajímavější technické řešení si však Murray vypůjčil z jiného svého projektu – monopostu Brabham BT46B. Ano, té formule s větrákem, která byla v sezoně 1978 po protestech konkurence „dobrovolně“ stažena ze závodních tratí. T.50 bude mít elektricky poháněný ventilátor s průměrem 40 centimetrů, který se bude starat o přilnavost. Bude řízen buď automaticky v závislosti na aktuálních podmínkách, nebo ovládán řidičem, zároveň díky němu auto nemusí mít nevzhledná křídla, výdechy nebo jiné agresivní aerodynamické prvky.

Video: McLaren F1 předvádí akceleraci z nuly na 300 km/h i maximálních 390 km/h
Přečtěte si také:

Video: McLaren F1 předvádí akceleraci z nuly na 300 km/h i maximálních 390 km/h

Vzniknout má 100 kusů a vše jde podle plánu - prototyp již vzniká, firma Cosworth ladí motor a pro testování se podařilo sehnat aerodynamický tunel jedné ze stájí Formule 1. Až přijde F.50 v roce 2022 na trh, jeho cena bude 2,5 milionu britských liber, tedy lehce přes 72 milionů korun.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?