Video: McLaren F1 předvádí akceleraci z nuly na 300 km/h i maximálních 390 km/h">McLaren F1 je dodnes modlou všech nadšenců do rychlých aut. Připomeňme si: poháněl ho dvanáctiválec BMW S70/2, naladěný na výkon 461 kW (627 k) a s točivým momentem 650 Nm. V roce 1998 se stal nejrychlejším sériově vyráběným vozem světa, zvládl 386,4 km/h. Také šlo o první sériové auto s karbonovým monokokem, jeho třímístná koncepce s řidičem sedícím uprostřed pak budí pozdvižení i po mnoha letech. Stejně jako řada monopostů F1 stájí Brabham a McLaren nebo sportovní Mercedes-Benz SLR McLaren byl dílem britského konstruktéra Gordona Murraye, jehož zatím posledním projektem je ultralehké městské vozítko T.25 a jeho elektrická verze T.27. V nedávné době se podílel také na sporťáku TVR Griffith. Možná i proto, že už přes 20 let odpovídá na dotazy, zda bude nějaký nástupce McLarenu F1, nyní na takovém stroji pracuje.
Nese označení T.50 a představen bude za tři roky. Britskému magazínu Autocar Murray sdělil, že půjde o současný ekvivalent F1, tedy lehký stroj nabitý nejmodernější technikou, který se postaví takovým specialitám, jakými jsou třeba Mercedes-AMG One nebo Aston Martin Valkyrie. Při délce méně než 4,4 metru půjde o velmi kompaktní vůz, hmotnost má být pouhých 980 kilogramů. Pohon zajistí atmosférický dvanáctiválec o objemu 3,9 litru s výkonem 478 kW (650 k) a omezovačem v závratných 12 400 otáčkách. V této kategorii nevídanou věcí bude šestistupňová manuální převodovka od firmy Xtrac.
Stejně jako u F1 bude základem konstrukce karbonová vana. T.50 se obejde bez pomocných rámů, přední zavěšení je uchyceno přímo v konstrukci z uhlíkových vláken, zadní pak na převodovku. Vyloučeno zatím není odstínění tepla motoru zlatem, stejně jako u F1, to nejzajímavější technické řešení si však Murray vypůjčil z jiného svého projektu – monopostu Brabham BT46B. Ano, té formule s větrákem, která byla v sezoně 1978 po protestech konkurence „dobrovolně“ stažena ze závodních tratí. T.50 bude mít elektricky poháněný ventilátor s průměrem 40 centimetrů, který se bude starat o přilnavost. Bude řízen buď automaticky v závislosti na aktuálních podmínkách, nebo ovládán řidičem, zároveň díky němu auto nemusí mít nevzhledná křídla, výdechy nebo jiné agresivní aerodynamické prvky.
Vzniknout má 100 kusů a vše jde podle plánu - prototyp již vzniká, firma Cosworth ladí motor a pro testování se podařilo sehnat aerodynamický tunel jedné ze stájí Formule 1. Až přijde F.50 v roce 2022 na trh, jeho cena bude 2,5 milionu britských liber, tedy lehce přes 72 milionů korun.