Ford Mustang Mach 1 je zde, připraven udělat rozruch na evropských závodních okruzích

03.06.2021
1 nový názor
Autor: Redakce
  • Na evropský trh poprvé přichází Mustang Mach 1 se zvýšeným výkonem a vylepšenou aerodynamikou. Jeho agilita nejlépe vynikne na závodním okruhu

  • Díky navýšení výkonu osmiválce na 338 kW (460 k) zrychlí vůz z klidu na 100 km/h za 4,4 sekundy. V kombinaci s manuální převodovkou TREMEC i s 10stupňovým automatem se dodává samosvorný diferenciál. Přítlačná síla vzrostla o 22 procent

  • Radost z jízdy na uzavřené trati zvyšuje také adaptivní podvozek MagneRide®, přepínatelné jízdní režimy včetně okruhového a soubor funkcí Track Apps včetně launch control

Ford zahájil dodávky nového Mustangu Mach 1 evropským zákazníkům. Ze všech variant Mustangu, které se v Evropě kdy oficiálně nabízely, je Mach 1 nejvýrazněji orientován na sportovní jízdu na závodním okruhu.

Za jízdními výkony hodnými legendárního označení Mach 1 stojí speciálně naladěný motor 5.0 V81 o výkonu 338 kW (460 k), vylepšená aerodynamika, posílené chlazení i úpravy podvozku a hnacího řetězce.

Mustang Mach 1 vytváří o 22 procent vyšší přítlačnou sílu než Mustang GT a z nuly na 100 km/h dokáže zrychlit za 4,4 s. S dynamickým potenciálem vozu koresponduje vnější design s výrazným stylingem, inspirovaným světem závodních vozů.

„Mustang se nestal nejprodávanějším sportovním vozem světa jen tak pro nic za nic, ale Mach 1 ho v srdcích příznivců sportovních vozů na této straně Atlantiku posune ještě výš,“ řekl šéfkonstruktér Mustangu Mach 1 pro Evropu Matthias Tonn. „Ať už na silnici, nebo na okruhu, nový Mach 1 je nejtalentovanější Mustang, jaký se zatím dostal do Evropy, a legendární označení si více než zaslouží.“

Plnokrevný výkon

Celohliníkový motor Ford V8 byl pro Mustang Mach 1 opatřen otevřeným vzduchovým filtrem, specifickým sacím traktem, škrticími klapkami o průměru 87 mm a vstřikovací soustavou tvořenou kombinací přímého a nepřímého vstřiku. Výsledkem je nejvyšší výkon 338 kW (460 k) v 7250 ot.min-1a točivý moment 529 Nm v 4900 ot.min-1.

Optimální průtok maziva a konzistentní výkon i při vysoké zátěži na závodní trati zajišťuje přídavný chladič motorového oleje a nový adaptér olejového filtru.

Zákazníci Mustangu Mach 1 mají na výběr ze dvou robustních, precizních rychlostních skříní, dimenzovaných na časté řazení ve vysokých otáčkách. Poprvé na evropském trhu je v produkčním Mustangu k dispozici šestistupňová manuální skříň TREMEC 3160 s dvoukotoučovou spojkou. Vyznačuje se krátkými drahami řazení, využívá technologii automatického dorovnání otáček při podřazování a umožňuje řadit vyšší rychlostní stupně bez ubrání plynu.

Technicky vyspělá samočinná převodovka Ford s 10 rychlostními stupni má v Mustangu Mach 1 zdokonalený měnič točivého momentu a specifickou kalibraci, přizpůsobenou sportovnímu zaměření vozu.

Obě převodovky jsou vybaveny vlastním chladičem oleje, chlazen je rovněž samosvorný diferenciál. Automat má navíc ještě druhý chladič oleje, který navyšuje chladicí kapacitu o dalších 75 procent.

Na přídi se objevuje nová dvoudílná horní mřížka, nová spodní mřížka, boční mřížky a také spoiler pod nárazníkem. To vše se podílí na lepší aerodynamice a účinnějším chlazení. Zakrytování spodních partií je opatřeno žebry, která vedou chladicí vzduch k brzdám. Specifický zadní spoiler a difuzor zajišťují rovnoměrné rozložení aerodynamických sil mezi přední a zadní nápravu. Mustang Mach 1 dále dostal účinnější posilovač brzd s rychlejší odezvou. Díky šestipístkovým brzdičům BremboTMdokáže zastavit z rychlosti 100 km/h na méně než 32 metrech.

Za nejostřejší odezvou řízení ze všech v Evropě prodávaných Mustangů stojí vedle nové kalibrace elektronického posilovače řízení také tlumiče pérování MagneRide®2 s elektronicky regulovanou magnetoreologickou náplní, jejichž naladění v Mustangu Mach 1 koresponduje s tužšími pružinami a zkrutnými stabilizátory.

Nápravnice a některé komponenty zavěšení byly převzaty ze severoamerických modelů Mustang Shelby GT350 a GT500. Devatenáctipalcová kola z lehké slitiny mají vpředu i vzadu o půl palce (127 mm) větší šířku a jsou obutá do sportovních pneumatik Michelin Pilot Sport 4.

Stejně jako jiné varianty Mustangu nabízí i Mach 1 přepínatelné jízdní režimy včetně módů Sport a Track.3 Za označením Track Apps3se pak skrývá akcelerometr, časomíra a funkce launch control 4 – vše se zobrazuje na sériově montovaném digitálním přístrojovém štítu o úhlopříčce 12 palců.

Mustang Mach 1 6stupňová manuální převodovka Tremec 3160 10stupňová samočinná převodovka Ford
Výkon 338 kW (460 k) v 7250 ot.min-1
Točivý moment 529 Nm @ 4900 ot.min-1
Akcelerace 0‑100 km/h 4,8 s 4,4 s
Akcelerace 0-400 m 13,0 s 12,6 s
Brzdná dráha 100-0 km/h 31,8 m 31,9 m
Nejvyšší rychlost 267 km/h 249 km/h


Vzhled inspirovaný motorsportem

Už od roku 1969 patří ke klíčovým aspektům Mustangu Mach 1 výrazný design ve stylu závodních vozů. V případě nejnovější generace jsou aerodynamické prvky od předních mřížek až po zadní spoiler lakovány černým a šedým lakem. Specifická 19palcová kola dostala povrchovou úpravu Dark Tarnish s nízkým leskem.

V nabídce je osm kombinací laku karoserie a dekoračních pruhů: šedá Fighter Jet s černo-oranžovými pruhy; stříbrná Iconic, černá Shadow a bílá Oxford s černo-červenými pruhy; a modrá Velocity, oranžová Twister, červená Race a žlutá Grabber s černo-bílými pruhy. Na zádi i obou předních blatnících se objevuje legendární logo Mach 1. Sportovní výfuková soustava s aktivním ventilem a čtyřmi koncovkami o průměru 4,5 palce (114 mm) dodává vozu kromě nezaměnitelného zvuku také jedinečný vzhled.

Kožená sportovní sedadla jsou obšitá švy v šedém odstínu Metal. Na palubní desce se nachází plaketa s logem Mach 1 a pořadovým číslem vozu v rámci série. Specifické pro Mach 1 jsou rovněž prahové lišty a uvítací obrazovka na digitálním přístrojovém štítu. Standardní výbava obsahuje vyhřívaná a odvětrávaná přední sedadla, komunikační a zábavní systém Ford SYNC 3,5 prémiový audiosystém B&O s 12 reproduktory nebo modem FordPass Connect,6 který zajišťuje online připojení.

„Skutečný Mustang Mach 1 musí vypadat rychle, i když nehybně stojí,“ řekl Tonn. „Funkční aerodynamika a exkluzivní detaily inspirované motoristickým sportem nenechají fanoušky sportovních vozů na pochybách, že tento Mustang to myslí vážně – a co teprve, až vyjede na závodní trať!“

K.ik (neregistrovaný)
...mají vpředu i vzadu o půl palce (127 mm) větší šířku... To předchůdce musel mít pořádně úzká kola.
  • Našli jste v článku chybu?