Za necelé dva měsíce odstartuje frankfurtský autosalon, který se letos koná v termínu od 12. do 22. září. I když zde bude opět řada výrobců chybět, už teď je jasné, že se zde také ukáže mnoho důležitých novinek v čele s Volkswagenem ID.3, což je elektromobil, který naplno odstartuje vstup celého německého koncernu do éry elektromobility. Přesto se najdou tací, kteří považují automobilový průmysl obecně za zlo, proti kterému je potřeba bojovat. Třeba právě narušením autosalonu.
Jak upozornil náš sesterský zpravodajský web Euro.cz, oficiální protest, který má proběhnout od 13. do 15. září, ohlásila skupina Sand im Getriebe. Autosalon považuje za akci, kde budou „společnosti VW, Daimler a BMW oslavovat své destruktivní plechové krabice“, píše spolek na svém webu. Ten svým prohlášením vyzývá k občanské neposlušnosti. Údajně už nestačí pouze jezdit na vlastním kole, ale je potřeba se aktivně bránit dopravnímu šílenství.
Pokud se tedy o víkendu 14. až 15. září chystáte do Frankfurtu, zřejmě se vám ekologičtí extrémisté pokusí zabránit vstoupit na autosalon, protože v jejich očích budete za ničitele klimatu a životního prostředí. Podle informací Euro.cz pořadatelé autosalonu tyto aktivity pozorně sledují a na případné narušení průběhu akce se připravují.
Nejde o spalovací motory, ale o auta obecně
Paradoxem snahy narušit letošní frankfurtský autosalon je fakt, že zde automobilka Volkswagen naplno odstartuje svůj přechod k elektromobilům, na které se chce v blízké budoucnosti soustředit. Bude to právě Frankfurt, kde se veřejnosti poprvé představí sériová verze prvního cenově dostupného elektromobilu ID.3. Na něj pak naváže obrovské množství dalších elektricky poháněných aut včetně třeba Seatu el-Born nebo sériové Škody Vision iV. Škoda navíc do Frankfurtu přiveze elektrické Citigo a plug-in hybridní Superb, Cupra ukáže elektrický koncept, také Mini předvede svůj elektromobil, Opel doveze model Corsa-e, k vidění bude i Porsche Taycan a tak dále. O dalších elektrifikovaných modelech se určitě dozvíme ještě v nadcházejících týdnech.
Jenže protest se tak docela netýká spalovacích motorů. Radikálům vadí auta obecně. Ekologičtí extremisté chtějí města bez aut, místa pro parkování by měly nahradit cyklostezky a místo individuální automobilové dopravy se má podle jejich představ rozvíjet veřejná místní a dálková doprava.
Není bez zajímavosti, že automobilky už teď omezují svůj dopad na životní prostředí nejen u aut samotných, ale také při jejich výrobě. Třeba Škoda kromě jiného snížila v závodě v Kvasinách množství produkovaného odpadu ze 6,7 kg na vůz v roce 2016 na současných méně než 1 kg. Podle údajů sdružení evropských výrobců automobilů (ACEA) toto odvětví v Evropě přímo zaměstnává 2,6 milionu lidí, respektive tvoří 8,5 % pracovních míst. V Německu to je bezmála 900 tisíc. U nás má automobilový průmysl podíl na zaměstnanosti 13,4 %. Jde o třetí nejvyšší hodnotu v Evropě hned za Slovenskem (15,4 %) a Rumunskem (15,3 %).