Jaká jsou k přírodě nejšetrnější auta, která se pohybují po silnici? Podle žebříčku německého autoklubu ADAC zdaleka neplatí, že jde o elektromobily. Naopak, mezi vůbec nejčistší auta s nejlepším hodnocením se probojovaly jen dva. Zbytek tvoří vozy na stlačený zemní plyn (CNG) a jeden hybrid. K podobným závěrům už v minulosti dospěly jiné studie:
Zjištění jsou součástí každoročního žebříčku Ecotest, který ADAC pravidelně zveřejňuje v polovině ledna. V něm uvádí výsledky měření emisí a dalších škodlivin u desítek aut, jenž prošly jeho laboratořemi. Auta boduje podle produkce škodlivých látek a spotřeby, pro lepší orientaci jim uděluje také hvězdičky.
Na rozdíl od politiků nebo výrobců ale ADAC nevidí elektromobily jako auta s nulovými emisemi. Jistě, v daném místě a čase se elektrické auto pohybuje zcela bez emisí, jenže autoklub započítává do jeho ekologické stopy i emise, které vznikly při výrobě elektřiny. Ta je měřena podle německého energetického mixu. U elektromobilů se také počítají nejen spotřeba, ale i ztráty při dobíjení, které se dohromady převádí na odpovídající množství oxidu uhličitého.
Vůbec nejčistšími auty, která prošla laboratořemi ADAC, jsou hned dva modely Volkswagenu – Polo 1.0 TGI a Golf 1.5 TGI. Obě auta jezdí na benzin nebo CNG. Ze emise CO2 obdržely 45 bodů z 60 možných za další škodliviny pak maximální počet bodů, tedy 50. Výsledkem je 95 bodů a pětihvězdičkové hodnocení. Na třetím místě skončilo BMW i3 ve 120 Ah provedení, čtvrtým je další auto na CNG – Seat Arona 1.0 TGI. Páté a šesté místo zbylo na hybridní Toyotu Corolla a elektrickou Kiu e-Niro. Tím pětihvězdičkové hodnocení končí.
Velmi dobře dopadly i vozy Škoda. Mladá Boleslav se do první dvacítky nejčistších aut na trhu probojovala se Škodou Fabia 1.0 TSI. Ta se svým benzinovým motorem dostala 80 bodů, přesněji 40 za CO2 a plných 50 za škodliviny. Ve třetí desítce pak najdeme Škodu Scala 1.0 TSI se 79 body. Za pozornost stojí i fakt, že se mezi velmi čistá auta dostaly i vozy s naftovými motory v čele s Citroënem C4 Cactus BlueHDi 100, který skončil jedenáctý.
Následující tabulka ukazuje dvacítku nejčistších vozů za rok 2019 podle měření ADAC včetně použitého paliva, bodů za CO2 a další škodliviny sečtených dohromady a počtu hvězdiček.
Pořadí | Model | Palivo | Body | Hvězdičky |
---|---|---|---|---|
1. | Volkswagen Polo 1.0 TGI | CNG | 95 | ***** |
2. | Volkswagen Golf 1.5 TGI BlueMotion | CNG | 95 | ***** |
3. | BMW i3 (120 Ah) | Elektřina | 93 | ***** |
4. | Seat Arona 1.0 TGI | CNG | 92 | ***** |
5. | Toyota Corolla 1.8 Hybrid | Benzin | 91 | ***** |
6. | Kia e-Niro (64 kWh) | Elektřina | 91 | ***** |
7. | Toyota Prius 1.8 Hybrid | Benzin | 89 | **** |
8. | Kia e-Soul (64 kWh) | Elektřina | 89 | **** |
9. | Tesla Model 3 Standard Range Plus | Elektřina | 86 | **** |
10. | Volkswagen Caddy 1.4 TGI BlueMotion | CNG | 84 | **** |
11. | Citroën C4 Cactus BlueHDi | Nafta | 82 | **** |
12. | Volkswagen Golf 1.6 TDI | Nafta | 81 | **** |
13. | Tesla Model 3 AWD | Elektřina | 80 | **** |
14. | Škoda Fabia 1.0 TSI | Benzin | 80 | **** |
15. | Kia Ceed Sportwagon 1.6 CRDi | Nafta | 80 | **** |
16. | BMW 320d Steptronic | Nafta | 80 | **** |
17. | Hyundai i30 Kombi 1.6 CRDi DCT | Nafta | 79 | **** |
18. | Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDIi 130 EAT8 | Nafta | 79 | **** |
19. | Seat Ibiza 1.0 TSI | Benzin | 79 | **** |
20. | Toyota Camry 2.5 Hybrid | Benzin | 79 | **** |
Ani jedno auto v žebříčku ADAC sice nedostalo jen jednu hvězdičku, ale dvouhvězdičkových je celá řada. Nepřekvapí, že mezi ně patří rozměrná SUV, výkonné crossovery nebo sportovní vozy. Nejméně k přírodě ohleduplným autem je Volvo XC90 se svým vznětovým motorem D5. Ale to už se podívejte do přiložené fotogalerie, kde najdete 10 nejšpinavějších aut podle žebříčku EcoTest.