Doma ve vzduchu i na silnici

12.04.2017
2 nové názory
Autor: Redakce

Český výrobce technologie GyroMotion pro mobilní vírníky AGN SYSTEMS s.r.o. představil na AERO 2017 ve FRIEDRICHSHAFENU vírník schopný letu a zároveň jízdy na pozemních komunikacích.

Vírníky na rozdíl od vrtulníků pro létání využívají princip autorotace. Rotorové listy nejsou poháněny aktivně, ale roztáčí se nabíhajícím větrem s pomocí tlačné vrtule. Vírník dokáže letět rychlostí až 180 km/h, ale posádka se může kochat krajinou i při velmi pomalém letu. Na silnici však nesmí, a tak tomu bylo až dodnes.

Dosavadní koncepty měnily automobily nebo tříkolky v létající stroje. V  AGN SYSTEMS v Bochoři u Přerova na to šli odlišným způsobem a jako vysokou přidanou hodnotu k létání do vírníku AutoGyro Cavalon instalovali technologii, která změní vírník v auto, i když se mu moc podobat nebude. Montáží elektropohonu do kol podvozku vírníku a dodržením povinné výbavy pro automobil místní technici umožnili vírníku pozemní mobilitu s možností přepravy při rychlosti do 40 km/h. I když na dálnici to nestačí, na přejezd ze vzletové nebo přistávací dráhy domů je limit dostačující.

GyroMotion se samozřejmě neobejde bez homologovaného osvětlení, fixace registrační značky, zpětných zrcátek, odrazových světel, klaksonu a další doplňků. Výhodou je rychlá implementace povinných prvků stejně jako fixace rotorových listů a umístění výstražného trojúhelníku na tlačnou vrtuli. S takto vyzdobeným strojem můžete přijet a zaparkovat jako standardní automobil.

Přelet a přejezd na požadované místo, tankování na běžných čerpacích stanicích a v neposlední řadě bezpečný nadhled nad stále komplikovanější dopravní situací na zemi. To jsou výhody autovírníků s GyroMotion.

„ Nejsme na světě jediní, kdo uvažuje podobným způsobem, ale jsme v současnosti nejblíže uvedení novinky do reálného provozu. Již nyní víme, že zájem potencionálních majitelů je vysoký, a proto pamatujeme i na školení a možnost získání letové licence. Pořizovací cena představuje cca. 100 tisíc EUR a provozní náklady 15 litrů automobilového benzinu natural za hodinu v konečném důsledku kopírují cenu přepravy vozem. Asi nejžádanějšími parametry pak jsou úspora času, bezpečnost, originalita a komfort“, uvádí Pavel Březina, autor myšlenky a CEO AGN SYSTEMS s.r.o. se sídlem na letišti v Přerově.

Přemek (neregistrovaný)
A pak že se u nás kvalitní konstruktéři a designéři nenajdou. Moje vlast zasluhuje samostatnost a zvýšení soběstačnosti.
  • Našli jste v článku chybu?