Pravidelným čtenářům určitě naši dlouhodobě testovanou Škodu Fabia Combi s motorem 1.0 TSI představovat nemusíme. Společnost nám dělá pěknou řádku měsíců, ale už brzy budeme muset auto vrátit. Ještě než tak učiníme, podívali jsme se na některé další funkce, které byste možná u poměrně levného (a zcela upřímně celkem obyčejného) vozu asi nečekali.
Škoda Fabia může mít v dnešní době třeba adaptivní tempomat, což ale není případ našeho exempláře. Ten sice radarový senzor dostal, jenže nabízí pouze funkci přednárazového systému a upozornění na příliš malou vzdálenost od vpředu jedoucího vozu (adaptivní tempomat dostanete za příplatek 13 800 Kč). Původně jsme chtěli blíže otestovat právě Front Assist, ale nenašli jsme vhodnou testovací překážku, kterou by vůz zaznamenal a která by zároveň nepředstavovala riziko poškození, pokud by něco nezafungovalo tak, jak by mělo. Jenže to nám vadit nemusí, protože naše Fabia nabízí ještě další zajímavé vychytávky. Jednou z nich je systém Škoda Connect.
Tísňové volání, sledování vozu a další služby
Není to až tak dávno, co Volkswagen pořádal speciální tiskovou konferenci v Mnichově, kde na Tiguanech prezentoval svou tehdy žhavou novinku – možnost propojit auto s telefonem a na něm prohlížet některé informace. Jak čas pokročil, tahle věc se rozšířila napříč koncernem. Stranou nezůstala ani Škoda Fabia. Pokud máte zájem, stačí zaškrtnout v seznamu příplatkových prvků položku Škoda Connect za 7900 Kč. Jen pro jistotu, naše Fabia byla vyrobena v září minulého roku, takže se nebavíme o žádné novince související s nedávným faceliftem.
Fabia Combi 1.0 TSI v dlouhodobém testu — Půl roku s tříválcem
Z Prahy do Ženevy a zpět: Dva tisíce kilometrů se Škodou Fabia Combi 1.0 TSI
Systém Škoda Connect se dělí na dvě části: Care Connect a Infotainment Online. Vzdálený přístup přes mobilní telefon obsahuje první jmenovaná část, stejně jako možnost kontaktovat infolinku a servis za pomoci tlačítek ve stropě a systém eCall, tedy tísňové volání. Všechny tyto služby jsou zprostředkovány za pomoci vestavěné SIM karty. Její tarif je zahrnut do pořizovací ceny, takže se nic navíc neplatí.
Naproti tomu skupina služeb zahrnutá do skupiny Infotainment Online vyžaduje jiné připojení na internet. To lze vyřešit přes klasickou Wi-Fi (pokud zrovna parkujete a jste v dosahu nějaké sítě), případně za pomoci přenosného hotspotu z vašeho telefonu, nebo zvláštní datovou SIM kartou, kterou si obstaráte u svého operátora.
Tu lze k vozu připojit přes adaptér a USB, případně ji můžete vložit do připraveného slotu v přihrádce spolujezdce. To je ale možné pouze u vrcholného multimediálního systému Columbus. Testovaný Amundsen slot pro SIM kartu nemá, takže používáme telefon. USB konektor je totiž v autě pouze jeden, a ten je většinou potřeba pro dobíjení telefonu.
Pokud auto tímto způsobem připojíte na internet, dostanete k dispozici další aktuální informace. Vůz dokáže zjistit ceny paliva čerpacích stanic v okolí, můžete si číst zprávy z vámi vybraných kanálů, stejně tak lze vyhledat volná parkovací místa, importovat trasy a samozřejmě jsou k dispozici i on-line dopravní informace.
Jak Fabii připojit a co pak ukáže telefon?
Nejprve je potřeba služby aktivovat, což provedete přes stránky www.skoda-connect.com. Pár minut to zabere, ale nejde o nic složitého. Po úspěšné registraci dostanete číselný kód, který následně zadáte do multimediálního systému vašeho vozu. Pak už jen zbývá počkat, až všechny procesy proběhnou. Čekání si můžete zkrátit stažením aplikace Škoda Connect do svého chytrého telefonu.
Doporučujeme: Zvládne Škoda Fabia s litrovým tříválcem víc než 200 km/h? Ano, a nemá s tím problém
Jakmile se vše propojí, získáte přístup k údajům svého vozu jak přes uvedené internetové stránky, tak přes chytrý telefon. Od teď můžete na dálku sledovat třeba to, zda je váš vůz uzamčen, zda nemá otevřenou kapotu (nebo nějaké dveře), k dispozici dostanete také údaje o posledních cestách, aktuální dojezd, zbývající kilometry do servisní prohlídky nebo poloha, kde bylo auto naposledy zaparkované.
Když už budete svoji Škodu hledat a přiblížíte se k ní na méně než 500 m, je možné si hledání zkrátit dálkovou aktivací blinkrů a případně i klaksonu. Jednoduše v telefonu vyberete funkci „houkání a blikání“, nebo jen „blikání“, a auto na sebe samo upozorní. Tato funkce může být blokována. Stane se tak tehdy, pokud si vůz převezme servis, aby si zlomyslní zákazníci nemohli dělat z techniků legraci.
Zajímavou sekcí je „oznámení“, kde je možné nastavit rychlostní limit a oblast. Pokud vůz daný limit překročí, respektive pokud opustí vymezenou oblast (nastavit můžete také naopak oblast, kam by auto nemělo vjet), přijde vám do telefonu upozornění. Stejnou zprávu současně dostanete do e-mailové schránky. Škoda vás před aktivací této funkce ještě pro jistotu upozorní, že byste měli o sledování informovat posádku vozu, jinak narušujete její soukromí.
A konečně je možné přes aplikaci také plánovat trasy a odesílat je do automobilu. Stejně tak lze sledovat technický stav vozu. Naší fingovanou závadu s odpojeným snímačem chladicí kapaliny nicméně aplikace nezaznamenala.
Nouzové volání a infolinka
Trojice tlačítek umístěná ve stropě je neklamným znamením dalších zajímavých funkcí vozu. Stiskem tlačítka s písmenem „i“ se dovoláte na infolinku, kde můžete vznášet veškeré dotazy týkající se funkcí automobilu, multimediálního systému a podobných záležitostí. Nám například bylo řádně vysvětleno, proč naše Fabia nemá zmiňovaný slot pro datovou SIM kartu.
Pro případ technických problémů slouží druhé tlačítko. To vás spojí s operátorem a ten vás nasměruje dále, případně rovnou pošle asistenci, protože vůz ve stejné chvíli odesílá informace o své poloze. Servis ale nemusí čekat na to, až se mu ozvete. Jakmile se začne blížit servisní prohlídka, auto samo odešle informace vámi vybranému servisnímu středisku (to si opět nastavíte na skoda-connect.com), a technik se sám přihlásí.
Červené tlačítko představuje přítomnost systému eCall, tedy tísňového volání. Vůz v případě vážnější nehody sám přivolá pomoc a rovnou odešle informace o poloze, směru jízdy, obsazenosti a aktivaci zádržných systémů. Tísňovou linku ovšem můžete stiskem tlačítka zavolat také sami. Třeba pokud jste svědkem nehody.
Jak možná víte, systém eCall byl oficiálně spuštěn 1. dubna 2018. Podle evropských předpisů musí být tímto systémem vybaven každý nový vůz homologovaný po tomto datu. Škoda nabízela tísňové volání už od roku 2016. V současnosti jde o standardní výbavu modelů Superb a Kodiaq. Ostatní modely s výjimkou Citigo, kde zatím vůbec není eCall dostupný, mají tuto funkci zahrnutou do příplatkové položky Škoda Connect. Evropské nařízení současně vyžaduje přímé propojení na tísňovou linku 112, ale to se opět týká nově homologovaných aut. První takovou Škodou bude nástupce současného Rapidu. Aktuálně vás Škodovky propojí s tísňovou linkou provozovanou společností Bosch.
Máte těch aplikací málo?
Pokud by vám nestačila aplikace Škoda Connect, může se hodit ještě druhá škodovácká aplikace s názvem MyŠkoda. Po její instalaci a vložení VIN kódu se stáhne do telefonu uživatelská příručka, takže budete moci jednoduše zkoumat, co všechno vlastně váš vůz umí, co značí ta která kontrolka, k dispozici jsou rovněž instruktážní videa a tak podobně.