Minulý týden měli ve španělském Martorellu hodně napilno. Finišovaly tam přípravy na otevření nového ústředí značky Cupra, které vedle klasické fabriky Seatu vypadá trochu jako zjevení z budoucnosti. Garáž, jak se nový dům jmenuje, hned posloužil první důležité události v historii mladé značky – oslavě jejich druhých narozenin a představení nových modelů Cupra Leon a Cupra Leon Sportstourer.
Pro značku je nový Leon důležitý milník. Jednak to bude její nejrychlejší a nejvýkonnější auto v nabídce, jednak ukazuje, že už nemusí jít jen o výkon na prvním místě. Jedním z motorů, které se pod kapotou nového Leonu objeví, je totiž plug-in hybrid.
„Budeme se nyní snažit nabídnout auta řidičům, kteří je chtějí i z jiných důvodů než jen z čisté sportovnosti. Proto jsme zařadili právě plug-in hybrid. Samozřejmě nemůžu otevřeně mluvit o budoucnosti a našich dalších chystaných modelech, ale tohle je jedna z dobrých cest,“ naznačil AutoBibli během premiéry Leonu Daniel Cortina, šéf produktu značky Cupra.
Leon a Leon Sportstourer se bude prodávat ve třech motorových provedeních. Základem bude právě plug-in hybrid, který pošle na přední kola výkon 245 koní. Pokud vám toto číslo přijde povědomé, pak máte pravdu. Stejný pohon se totiž objeví i pod kapotou chystané Škody Octavia RS. Cupra ale mladoboleslavskou „stíhačku“ pohodlně předjede. Bude se totiž prodávat i s výkony 300 a 310 koní, které vyrobí ze svého dvoulitrového čtyřválce TSI. Silnější varianta bude navíc spojena s pohonem všech kol 4Drive.
Evropský boj proti emisím nicméně může znamenat i pokles zájmu a nepříliš pozitivní náladu vůči výkonným vozům. Cupra se však nebojí a hodlá se s blízkou budoucností popasovat po svém. „Myslím, že to pohodlně zvládneme. Musíme jen najít správnou rovnováhu mezi ekologií a výkonem. Proto budeme mít nyní v nabídce plug-in hybrid a elektrifikace může pokračovat i dál. Vždyť jsme před nedávnem ukázali koncept elektromobilu,“ vzpomněl si Cortina na koncept Tavascan, který Španělé představili loni v září.
S Cuprou zadarmo po dálnici
Nízké emise už ale bude mít i Cupra Leon v hybridním provedení. Tabulky zatím nejsou kompletní, ale měly by klesnout pod hranici 50 gramů CO2 na ujetý kilometr, což třeba v Česku znamená nárok na značku pro ekologické vozy a parkování v Praze zdarma nebo jízdu bez dálniční známky. A i když je jasné, že hybridní systém dodal koncern, Cortina trvá na tom, že Cupra sama stojí za celou řadou úprav, které na Leonu a Leonu Sportstourer proběhly.
„Cupra Leon jen o 20 milimetrů nižší než Seat Leon. To je viditelná změna. Je jich ale mnohem víc. Dá se říct, že jsme auto vyvinuli ze všech úhlů. Od nových nárazníků, přes systém chlazení, řízení, tlumiče a celkovém naladění, až po konektivitu. Stačí si sednout dovnitř a víte, že sedíte v Cupře,“ dodal Cortina. Kromě sportovních sedadel a patřičných log značky na nejrůznějších místech tak Leonu přibyla třeba i tlačítka na volantu. Pravé slouží k nastartování motoru, levým se vybírají jízdní režimy.
Rok 2020 by měl být pro Cupru přelomový i díky dalšímu novému vozu. Na nadcházejícím autosalonu v Ženevě chce totiž představit svůj první kompletně vlastní sériový model nazvaný Formentor. Jde o SUV-kupé, které sdílí platformu se Seatem Ateca, ale má být mnohem sportovnější a nebude mu zřejmě chybět ani plug-in hybridní varianta. Podle Cortiny je to teprve začátek.
„Cupra je unikátní a specifická značka. Nejsme a nechceme být jen výrobcem top verzí vozů Seatu. Naopak, míříme na jinou klientelu a podle toho se zařídíme. Spojení se Seatem tu sice vždycky bude, ale nabídneme vlastní paletu modelů. Budou sportovní, luxusní i ekologické,“ vysvětlil manažer značky.
Cupře zatím její strategie vychází. Loni prodala 24 700 vozů, letos čeká další nárůst. I proto investovala do svého ústředí v Martorellu nemalé peníze – celý projekt vyšel na 5,3 milionu eur (zhruba 133 milionů korun). Navíc se pustila i do závodů a ve své stáji už má okruhový elektrický speciál Cupra e-Racer s nímž se zúčastní seriálu závodů Pure ETCR. Dalším strojem je pak nový Leon Competición pro závody TCR. Její plány jsou tedy na pouhé dva roky starou značku docela smělé.