Pandemie koronaviru zavřela továrny automobilek a také jejich showroomy. Některé značky se přeorientovaly na výrobu zdravotnického materiálu, jiné přestávku věnují třeba přestavbě výrobní linky. Karanténa Česka, která odstartovala 16. března, se ale podepsala i na registracích nových vozů na českém trhu. Ten se propadl, ale výsledek není ještě tak hrozný, jak se mohlo zprvu zdát.
Počet zaregistrovaných nových aut byl v březnu 13 685. To je oproti únoru o téměř 3700 a oproti letošnímu lednu dokonce o skoro 5500 vozů méně. Zároveň jde o nejhorší měsíc od února 2014, kdy se zaregistrovalo jen 12 779 vozů. Tehdy šlo o výrazně slabé období, registrace se okolo 13 až 14 tisíc vozů pohybovaly častěji v letech 2010 až 2013.
Propad trhu se projevil u všech značek stejně. K výraznému střídání na předních příčkách tak v březnu nedošlo. Například Hyundai i30 se třetí měsíc roku 2020 zaregistrovalo víc než Škody Scala (463 oproti 448), stala se tak nejprodávanějším vozem nižší střední třídy. V únoru naopak vedla Scala se 795 vozy proti 663. V lednu byla na špici zase Hyundai s 840 vozy proti 810. Tahle dvě auta se tedy střídají.
Méně registrací zaznamenaly všechny třídy aut, jen ve vyšší střední se hodnota prakticky nepohnula. Zaregistrovalo se 626 vozů, což je o tři víc než v únoru. V porovnání s minulým březnem je už ale pokles viditelný, před rokem se v této kategorii prodalo 716 aut. Více prozradí následující tabulka prodejů v jednotlivých třídách podle statistik Sdružení dovozvů automobilů (SDA):
Třída | Březen 2020 | Únor 2020 | Březen 2019 |
---|---|---|---|
Mini | 349 | 500 | 474 |
Malé | 2040 | 2759 | 3310 |
Nižší střední | 2125 | 3215 | 3675 |
Střední | 2156 | 2255 | 2057 |
Vyšší střední | 626 | 623 | 716 |
Luxusní | 14 | 26 | 23 |
MPV | 1231 | 1537 | 2268 |
Sportovní | 70 | 107 | 79 |
SUV a Terénní | 4748 | 6084 | 6011 |
Nezařazeno | 326 | 271 | 234 |
Celkem | 13 685 | 17 377 | 18 847 |
Největší pokles je logicky patrný v nejprodávanější třídě. SUV se zaregistrovalo 4748 kusů, to je o 1336 méně než v únoru, který končil prakticky se stejným výsledkem jako březen 2019. Nižší střední třída klesla z 3215 na 2125 aut a propadla se pod střední třídu, která si prakticky držela své hodnoty poklesem o necelých 100 aut. Střední třída je tak nyní na českém trhu druhá nejoblíbenější. Sluší se ale podotknout, že do ní SDA řadí i Škodu Octavia a tím se výsledky zkreslují.
Škoda Octavia je totiž nejprodávanější auto v Česku a nic na tom nezměnila ani koronavirová krize. Zaregistrovala 1742 kusů a stala se tak jediným vozem na českém trhu, který v březnu překonal hranici tisíce registrací. Druhá je Škoda Fabia s 995 kusy, třetí pak Škoda Karoq s 551 záznamy.
Katastrofální předpověď se tedy zatím nenaplnila a trh nespadl ani na úroveň let ekonomické krize 2008, kdy se v Česku měsíčně prodalo třeba i méně než 10 tisíc aut. Vzhledem k tomu, že v březnu byly showroomy zavřené je v druhé polovině měsíce, dopadne duben pravděpodobně hůř. A i když se obchody znovu otevřou, zákazníci budou mít menší chuť nakupovat. Nepomůže ani zdražování, se kterým na začátku dubna přišla třeba Škoda: