Dnes byl zahájen první ročník veletrhu čisté mobility s názvem e-Salon. Ačkoliv nejde o akci, kde by bylo neuvěřitelné množství novinek, některé automobilky tuto příležitost využily k představení zbrusu nových modelů. Tím nejzajímavějším je jednoznačně Audi e-tron, na český trh dnes ale vstoupil také elektrický Elektrický VW I.D. Buzz Cargo zastane roli řidiče i skladníka. Na trh přijde za tři roky">VW Crafter a Lexus si připravil pro jistotu hned dva nové modely. Česká premiéra je k vidění rovněž na stánku Toyoty, ta ale prozatím cenu modelu Camry neprozradila. Na uvedení na trh ale nebudeme čekat dlouho. Odehraje se příští týden.
Audi e-tron za cenu Jaguaru I-Pace
Audi dnes uvedlo na český trh model e-tron.Srovnání: Audi e-tron je větší než I-Pace a EQC, ale má nižší dojezd a je pomalejší"> Ten se světu poprvé představil v září. Jak je u těchto elektromobilů zvykem, je to crossover s bateriemi v podlaze, pohonem všech kol a udávaným dojezdem přes 400 km. Na český trh vstupuje verze e-tron 55 quattro o výkonu až 300 kW (408 k). Základní cena je 2 090 000 Kč včetně DPH. Novinka je tak dražší než Audi Q8 a hlavně stojí téměř na korunu stejně jako přímý konkurent v podobě Jaguaru I-Pace.
Model e-tron je zajímavý z několika úhlů pohledu. Kromě toho, že jde o výkonný elektromobil, je to také jedno z prvních sériově vyráběných aut, které má místo zpětných zrcátek kamery. Musíte si za ně ale připlatit. Kamery v konečném důsledku vylepšují součinitel odporu vzduchu o 0,01. Audi e-tron se tak může dostat až na hodnotu 0,27, což je nejpříznivější číslo ze všech crossoverů této značky.
Interiér je velmi podobný novým modelům Audi. Od nich se ale e-tron lišší užším tunelem mezi předními sedadly. Důvod je prostý. Zatímco u klasických modelů se do něj musí vejít převodovka, u nového elektromobilu tato nutnost odpadá. Zavazadelník má objem 600 litrů, pod přední kapotou je pak menší prostor o objemu 60 litrů, primárně určený k uložení dobíjecích kabelů.
S nákupem modelu e-tron souvisí také různé možnosti domácího dobíjení. Základní varianta nabíječky disponuje výkonem 11 kW (dobití za 8 hodin), silnější provedení nabídne 22 kW (4,5 hodiny) a k dispozici bude i bezdrátové indukční dobíjení. U něj sice nemusíte řešit kabely, ale maximální výkon je pouze 3,6 kW.
Audi také oznámilo, že v rámci projektu IONITY bude příští rok v České republice zahájena výstavba sedmi rychlodobíjecích stanic. Jde o projekt, kdy koncern VW ve spolupráci s BMW, Daimlerem a Fordem vybuduje po Evropě síť 400 takových stanic.
Předprodej modelu Audi e-tron bude zahájen na přelomu roku, první zákaznická auta dorazí v únoru.
Čeští zájemci si mohou koupit také elektrický Crafter
V rámci veletrhu e-Salon byl do prodeje na českém trhu uveden také model Volkswagen eCrafter. Opět se bavíme o čistokrevném elektromobilu, tentokrát jde ale o dodávku. Elektrický Crafter disponuje výkonem 100 kW (136 k), točivým momentem 290 Nm a bateriemi s kapacitou 35,8 kWh. Maximální rychlost je 90 km/h a dojezd dle normy NEDC 173 km. To věru nejsou dechberoucí parametry.
Jenže tento vůz zároveň nabídne nákladový prostor o objemu 10,7 m3 a schopnost odvézt ve své lehčí verzi náklad o hmotnosti 975 kg. V těžším provedení to může být až 1700 kg. Vzhledem ke všemu zmíněnému asi není nutné příliš vysvětlovat zaměření auta. Volkswagen cílí na firmy, které používají své dodávky v městském provozu při rozvážení zboží na krátkou vzdálenost. Automobilka provedla výzkum zahrnující 210 000 jízdních profilů. Vyplynulo z něj, že 70 % řidičů denně najede méně než 175 km. Model eCrafter má za sebou také roční testování u společností typu UPS, DPD, GLS nebo DHL.
S eCrafterem jsme se mohli také krátce svézt. Žádné velké překvapení se nekoná. Přesně podle očekávání jezdí tohle auto jako přerostlý osobní elektromobil. Je velmi tiché, v nižších rychlostech příjemně dynamické a pohodlné. Standardní výbava totiž zahrnuje automatickou klimatizaci, navigaci, vyhřívaná sedadla, diodová světla nebo parkovací kameru.
Bohatá výbava má za cíl alespoň trochu kompenzovat vysokou pořizovací cenu. Ta je bez DPH minimálně 1 645 409 Kč. Vůz už je možné objednat. Přestože se pár předběžných zájemců našlo, žádný zákaznický exemplář zatím do ČR namířeno nemá. VW eCrafter se vyrábí v Polsku a prodávat se bude výhradně v provedení L3/H3 s délkou karoserie 5986 mm a rozvorem 3640 mm.
Dva hybridy od Lexusu
Další dvě české premiéry si připravila automobilka Lexus. Ta dnes představila nový sedan ES (který v nabídce nahradí model GS) a pro evropské trhy zřejmě zajímavější malý crossover UX. Oba dva tyto automobily lze pořídit s hybridním pohonným ústrojím.
Sedan ES je nabízen výhradně v provedení 300h kombinující zážehový čtyřválec o objemu 2,5 litru (131 kW/178 k) s jedním elektromotorem (88 kW/120 k). Celkový výkon systému je 160 kW (218 k). Tyto střídmé parametry mimochodem znamenají, že i se sedanem ES budete moci v Praze parkovat zdarma, protože limitem je u hybridů výkon spalovací jednotky 135 kW. Nejdostupnější Lexus ES pořídíte v provedení First Edition za 999 000 Kč bez DPH. First Edition platí jen pro prvních 50 vozů. Standardní cena od je 1 140 496 Kč bez DPH.
Druhou novinkou je malý crossover UX. Ten se představil letos v Ženevě. Na výběr je čtyřválcový dvoulitr UX 200 (126 kW/171 k) a UX 250h (131 kW/178 k). I tato novinka přijde nejprve jako First Edition, přičemž základní cena je 799 000 Kč včetně DPH.
Toyota pak v Letňanech v české premiéře představuje novou Camry, což je technický příbuzný právě Lexusu ES. Cena zatím oznámena nebyla, Toyota ale prozradila, že první exempláře dorazí zhruba v dubnu. Na veškeré detaily nebudeme čekat dlouho, protože model Camry má oficiální uvedení na český trh naplánované na příští týden.