Bojíte se tmy? Nejste sami. Strach zděděný po předcích stresuje i za volantem

16.03.2017
28 nových názorů
Autor: Redakce
  • Noční strachy zakořeněné v prehistorii lidstva způsobují stres při řízení automobilu

  • Nový průzkum ukázal, že většina lidí se bojí noční slepoty. Mnozí mají strach ze srážky s chodcem

  • Ford uvádí na trh technologii, která může v noci začít automaticky brzdit, pokud chodec vstoupí do jízdní dráhy vozu

  • Po setmění stoupá pravděpodobnost, že střet s chodcem bude mít nejzávažnější následky

Nejenom děti se bojí tmy. Strach mají i dospělí. Někteří si kvůli tomu nechávají v noci rozsvícenou lampičku, jiní mají strach z řízení v noci.*

Někteří odborníci se domnívají, že strach ze tmy, kterému se odborně říká „nyktofobie“, má kořeny u jeskynních lidí, jimž ve tmě hrozilo vyšší riziko napadení predátorem.** Dnes nás ovlivňuje za volantem.

Podle nového průzkumu, který si nechal zpracovat Ford, se lidé za volantem nejčastěji bojí noční slepoty a rizika srážky s chodcem..*** Jako prevence zmíněného nebezpečí, existuje i jiné řešení než jíst hodně mrkve. Ford uvádí na trh technologii, která v noci dokáže rozpoznat chodce a může začít automaticky brzdit, pokud řidič nereaguje na počáteční varování.

Celkem 81 procent dotazovaných řidičů z několika evropských zemí se obává řízení v noci, u žen je to dokonce 87 procent. Více než polovina dotazovaných uvádí, že je špatná viditelnost v noci stresuje, a více než třetina se obává dopravní nehody. Přibližně každý pátý respondent přiznal strach z noční srážky chodce.

V roce 2014 tvořili více než pětinu všech evropských obětí dopravních nehod chodci, přičemž bezmála polovina z nich zahynula při nehodách po setmění.****

Při vývoji zdokonaleného systému detekce chodců pracovali odborníci Fordu často v noci. Inženýři posílali prototypům do jízdní dráhy figuríny v životní velikosti a posléze testovali nový systém i v rušných ulicích Paříže nebo Amsterodamu.

Jak systém funguje

Systém detekce chodců zpracovává informace z radaru umístěného v předním nárazníku a kamery za čelním oknem. Porovnává zjištěné objekty s uloženou databází „tvarů chodců“. Díky tomu rozezná člověka od stromu nebo dopravní značky. Širokoúhlá kamera pořídí více než 30 snímků za sekundu.

Pokud systém zaznamená hrozbu střetu s chodcem, nejprve upozorní řidiče zvukovým a obrazovým výstražným znamením. V případě, že řidič nereaguje, začne vůz automaticky brzdit. Během letošního roku uvede Ford tuto technologii na trh v nové generaci Fiesty, která je v těchto dnech vystavována na ženevském autosalonu.

Po nástupu autonomních vozů bude jízda v noci samozřejmě jednodušší. Ford již provedl úspěšné jízdní zkoušky autonomního prototypu Ford Fusion Hybrid v naprosté temnotě.

Tipy a triky pro jízdu v noci:

  • Zkontrolujte, zda máte čistá okna i zpětná zrcátka. Viditelnost zhoršuje i námraza nebo kondenzace vlhkosti na skle
  • Věnujte pozornost vnějšímu osvětlení a vždy s sebou vozte náhradní žárovky
  • Na neosvětlených silnicích používejte dálková světla a na potkávací přepínejte, jen když míjíte nebo dojíždíte jiné auto
  • Neřiďte unavení a nejpozději po dvou hodinách si udělejte přestávku
  • Nechte si pravidelně kontrolovat zrak u očního lékaře

* https://www.time4sleep.co.uk/blog/are-you-scared-of-the-dark/

** http://www.glamour.com/story/its-not-just-you-lots-of-adults-are-afraid-of-the-dark

*** Průzkum realizovala agentura Opinion Matters na vzorku 5 030 řidičů z Francie, Itálie, Německa, Španělska a Velké Británie

**** Evropská observatoř bezpečnosti silničního provozu. Traffic Safety Basic Facts 2016

  • Našli jste v článku chybu?