Ve světě luxusních sedanů vyšší třídy možná neprobíhá vývoj tak překotně jako v jiných segmentech. Hned dva modely se ale v nedávné době představily ve zcela nové generaci. V případě Audi A8 jde o generaci čtvrtou (když nepočítáme předchůdce s názvem Audi V8), Lexus LS s interním označením XF50 je dokonce už pátým pokračovatelem svého rodu. Motorizace, které jsme postavili proti sobě, nejsou přímo technicky srovnatelné. Vždyť Audi je šestiválcový turbodiesel se 48V mild-hybridní asistencí, zatímco pod kapotou Lexusu pracuje plně hybridní agregát, tvořený kombinací atmosférického zážehového šestiválce 3,5 l a elektromotorů. Přesto má smysl je porovnávat. V nabídce svých značek představují A8 50 TDI a LS 500h jasnou volbu pro zákazníka, který od svého luxusního sedanu z jakéhokoliv důvodu požaduje nižší spotřebu paliva, menší nominální emise CO2 a větší dojezd, než dokáže nabídnout velký „turbobenzin“.
Jednu věc si ale hypotetický zájemce o prémiovou limuzínu bude muset vyřešit ještě předtím, než se vůbec začne zajímat o techniku pod kapotou. Vzhled. Tvrzení, že [účastníci srovnávacího testu] už nemohou být odlišnější, je zprofanované klišé automobilových, motocyklových a možná i všelijakých jiných médií. Ale podívejte se na fotky a musíte uznat, že na dnešní dvojici to opravdu sedí. Kde se Audi snaží splynout s davem svojí všední siluetou, střízlivými proporcemi a konzervativním stylingem, tam Lexus cpe do popředí svoji gigantickou masku a strhává pohledy na svoji kombinaci oblých křivek s ostrými rohy. Jedno je jisté. Komu se líbí Audi, bude zděšen křiklavou výstředností Lexusu. A koho oslovuje Lexus, ten bude umírat nudou při pohledu na Audi. Že by opravdu nebylo co srovnávat? Ale ano.
Pro začátek se podívejme na základní vnější rozměry. Ty hodně napoví:
[wpsm_comparison_table id="690" class=""]
Audi samozřejmě nabízí i prodloužený model A8 L. Ten je ještě o něco delší než Lexus, který se vyrábí v jediné velikosti. A díky delšímu rozvoru nabízí cestujícím vzadu podstatně více místa pro nohy než základní varianta největšího Audi. V A8 nás zklamala také délka sedáků, zejména vzadu. Nectnosti Lexusu jsou tradičně japonské: krátká opěradla předních sedadel a omezené místo nad hlavou.
[wpsm_comparison_table id="692" class=""]
Komfort sezení vzadu má jasného vítěze. Do Audi si sice můžete objednat elektricky nastavitelná zadní sedadla, ale opulentní, bohatě polstrovaný divan s výsuvnou podnožkou v Lexusu, to je přece jen někde jinde. Pokud je pro vás zrovna tohle zásadní kritérium (což znamená, že máte svého šoféra), dál už v podstatě číst nemusíte. Lexus tuhle dílčí disciplínu vyhrává na celé čáře. I přes ten limitovaný prostor nad hlavou.
Nepředpokládáme, že velikost a využitelnost zavazadelníku bude hrát v této kategorii rozhodující roli. Ale pokud patříte k těm, kdo používají luxusní sedan vyšší třídy jako primární rodinné auto, nemůžete si nevšimnout, že Lexus zkrátka potřebuje někam schovat baterie hybridního systému. To se v kufru pozná:
[wpsm_comparison_table id="691" class=""]
Když necháme stranou rozměry a zaměříme se na dojem, platí o interiérech vlastně totéž co o exteriérech. Kabina A8 s velkými dotykovými obrazovkami, výraznými horizontálními linkami a hladkými plochami je elegantní, přehledná, uklizená – a nudná. Lexus naproti tomu hýří barvami, texturami a všelijak zprohýbanými liniemi. Jako celek je to sice trochu vyumělkované a snad až chaotické, ale kam kouknete, tam oko najde něco zajímavého k pozorování. Audi působí bezprostředně po přesednutí z Lexusu nevýrazně jako… inu, jako velký volkswagen. Zpracování nicméně nebylo tak neprůstřelné, jak by se od Audi čekalo. Testovaný exemplář nedůstojně povrzával.
Čemu by se ale mohli v Lexusu od kolegů z Ingolstadtu učit, to je přístup k ergonomii a návrhu uživatelských rozhraní. Zatímco v LS jsou tlačítka tradičně rozházená po různých místech palubní desky a středové konzoly bez zjevné logiky, v A8 to všechno dává intuitivní smysl. Jeho digitální panel je ve všech režimech výrazně přehlednější než překombinovaná grafika Lexusu. A infotainment, to je kapitola sama pro sebe.
https://autobible.euro.cz/videodojmy-audi-a8-50-tdi-nova-generace-systemu-audi-mmi/
Ve videodojmech jsme kritizovali Audi za přechod od tlačítek k dotykovým displejům. Říkali jsme, že je to efektní při ukázce v showroomu, ale za jízdy se to používá špatně a displeje jsou navíc stále upatlané. Stojíme si za tím. Ve srovnání s dřívější kombinací hardwarových tlačítek a otočného ovladače je tahle takzvaná „digitalizace“ krokem zpět. Je nicméně zjevné, že návrháři Audi věnovali značnou péči přehlednosti, intuitivnosti i vizuální atraktivitě grafického rozhraní, stejně jako odezvě displejů na dotykové ovládání. Systém Lexusu je vzhledově nemoderní, používá ošklivé ikony i fonty. Dobrat se někdy k požadované funkci či nastavení je práce za trest. A především, ovládání kurzorem je pořád stejně příšerné. V Nagoji by si měli konečně přiznat, že tohle nebyl dobrý nápad, a okopírovat nějaké funkční řešení od konkurence.
Jakmile ale došlo na měření dynamických schopností, Lexus nabral body zpět. Z místa se neumí odpíchnout tak rychle jako dieselové Audi se skvěle vyladěným osmistupňovým automatem. Už na 100 km/h má však náskok, který se pak dál jen prohlubuje. Dobře je to vidět i na inkrementech. Akcelerace 30-50 km/h za 0,95 sekundy je srovnatelná se sportovním kupé Lexus LC 500 nebo s Mercedesem S 400d.
[wpsm_comparison_table id="693" class=""]
[wpsm_comparison_table id="694" class=""]
V provozu ovšem nedržíte plyn sešlápnutý od startu dlouhé sekundy, pokud zrovna nezávodíte na semaforech. Někde na běžné silnici se zatáčkami, stoupáními a klesáními, kde se střídá částečná akcelerace s částečným brzděním, se opět ukáže principiální nevhodnost hybridního pohonu pro jízdu s častými změnami zatížení. Otáčky motoru se nemění lineárně s akcelerací, což působí rušivě, špatně se odhaduje brzdný účinek hnací soustavy a jízda postrádá plynulost. Ať už jezdíte rychle nebo tak nějak normálně, v Audi se povozíte líp. Jeho diesel, svázaný nejnovějšími emisními normami, sice postrádá subjektivní říznost, ale zní hezky, má spoustu síly a výborně si rozumí s automatem. Tedy při dynamické jízdě. Při manévrování během natáčení videa, ale i při popojíždění v hustém městském provozu si převodovka občas trochu zacukala.
Hnací ústrojí Lexusu se dobře hodí pro důstojnou plavbu ustálenou rychlostí, popřípadě pro pohyb po městě. V něm se LS 500h umí pohybovat i čistě na elektřinu. Jakmile však rychlost dosáhne 50 km/h nebo jen přišlápnete plyn jakýmkoliv jiným než extrémně opatrným způsobem, spalovací jednotka okamžitě naskakuje. Motor Audi zhasíná jen při zastavení (díky běžné funkci stop-start) nebo při jízdě setrvačností v rozsahu rychlostí 55 až 160 km/h, kdy může plachtit až 40 sekund. V praxi se motor v A8 odpojoval daleko méně často než v LS. Zhasnutí i opětovné spuštění spalovacího agregátu však bylo vždy v obou autech rychlé, hladké a pro posádku zcela neobtěžující.
https://autobible.euro.cz/test-lexus-lc500-sport-prekvapeni-se-patri/
Plně hybridní agregát má samozřejmě jednu principiální přednost, která nesouvisí s jízdním projevem. Je to množství a složení výfukových emisí zejména v městském provozu. (A spotřeba paliva tamtéž. Toto téma bychom ale příliš nerozmazávali, protože jsme jaksi, ehm, ztratili záznam z testování. Stává se nám to maximálně jednou za deset let atd. atd.)
Navzdory dlouhému rozvoru působí Lexus v zatáčkách agilním dojmem. Zejména díky strmému převodu řízení. Audi je na klikatých silnicích tradičně nezúčastněné, umí se však okolo řidiče jakoby zmenšit. Rychlá jízda na okreskách je s ním ne snad zábavná, ale snadná a v porovnání s Lexusem velmi samozřejmá. Povězme si ale otevřeně, že jízdně příliš nenadchne ani jedno z těchto dvou aut. Alespoň pokud čekáte, že limuzíny vyšší třídy budou jezdit o třídu lépe než jejich obyčejnější příbuzní. Obě také drncají. Německé auto víc ve městě, japonské zas na okreskách. Lexus má lépe odhlučněný hnací agregát, ale víc v něm „bouchají” kola po nerovnostech. Morálním vítězem tohoto srovnání Audi a Lexusu je bez diskuze aktuální Mercedes třídy S. Ač si oproti novým generacím těchto dvou aut musí vystačit jen s faceliftem, je komfortnější, pocitově kultivovanější, a přitom schopnější i zábavnější při rychlé jízdě v zatáčkách. Třída S je na rozdíl od těchhle dvou luxusní auto, které luxusně nejen vypadá, ale i jezdí.
Audi je v základu levnější než Lexus. Model A8 50 TDI quattro stojí 2 449 900 Kč a ve standardní výbavě má vzduchový podvozek, digitální přístrojovku, kožená sedadla s elektrickým ovládáním a vyhříváním vpředu, LED světlomety, MMI navigaci i zadní kameru. Jinými slovy solidně vybavené auto, se kterým můžete rovnou jezdit a nestydět se za něj. To není samozřejmost. Ještě předminulá generace A8 měla v základu látkové čalounění a chyběly jí třeba zadní parkovací senzory.
Testovaný kus byl samozřejmě napěchovaný příplatkovou výbavou. Matrix LED světlomety, head-up displej, masážní sedadla, laminovaná boční okna, natáčení zadních kol, kamery a desítky dalších položek vyhnaly konečnou cenu tohoto konkrétního exempláře na 3 562 400 korun.
https://autobible.euro.cz/test-mercedes-benz-400-d-4matic-stale-spici/
Lexus je dražší. LS 500h v nejlevnějším stupni výbavy Elegance stojí 2 900 000 Kč. Ve standardu má však víceméně totéž co A8 a k tomu namátkou čtyřzónovou klimatizaci, elektricky ovládanou sluneční clonu, servodovírání dveří, řadicí „pádla“ pod volantem, bezklíčové odemykání nebo hlídání mrtvých úhlů. Nám ale Lexus půjčil nejvyšší model Superior. Ten nabízí ve standardním provedení kde co včetně komfortních zadních sedadel s podnožkou, masážní funkce vpředu i vzadu, audio Mark Levinson a head-up displej. Stojí však 3 800 000 Kč. Připlácet už pak lze jen za metalízu (40 000 Kč, v našem případě stříbrná Sonic) a honosnější kombinaci čalounění a dekoračních lišt. Naše auto mělo paket L-Anilin Art Wood za devadesát tisíc. Celkem by tedy vyšlo na 3 930 000 korun.
Audi A8 50 TDI quattro
+
- Na klikatých silnicích působí obratně jako menší auto
- Majestátní projev hnacího agregátu i v tempu německé dálnice
- Přehledné a vizuálně atraktivní grafické rozhraní palubních systémů
- Decentní, ale precizní provedení interiéru i exteriéru
- Na poměry německých prémiových značek velmi solidní standardní výbava
–
- Nedokonalý komfort odpružení, zejména v nízkých rychlostech
- Pocitově utlumená akcelerace
- Dotykové ovládání není vždy praktické
- Krátké sedáky, zejména vzadu
- První vozy na trhu a v novinářské flotile ještě nemají „haló“ technologie, se kterými byla A8 původně ohlášena
- Snesl by se i silnější diesel
Lexus LS 500h AWD
+
- Bezkonkurenčně tichá a úsporná jízda v městském provozu
- Prodloužená karoserie a opulentní zadní křesla ve standardní výbavě
- Množství originálních detailů v interiéru i na exteriéru
- Strmé řízení
- Vynikající akcelerace na plný plyn
–
- Plejáda barev, textur a materiálů v kabině působí až překombinovaně
- Omezený prostor pro hlavu
- Grafické rozhraní palubních systémů je nepřehledné a nepříliš vycizelované
- Principiální nevhodnost hybridního agregátu pro jízdu s častými změnami zatížení („brzda-plyn“) a pro vysoké dálniční rychlosti
- Rovněž omezená schopnost filtrovat ostré nerovnosti
Audi A8 50 TDI quattro vs. Lexus LS 500h: Verdikt
Na začátku testu jsme chtěli porovnat moderní dieselový mild-hybrid a moderní benzin-elektrický hybrid jako dva různé přístupy k ekologickému a úspornému pohonu luxusního sedanu. Lexus je technicky zajímavý, ale upřímně řečeno – jeho největší předností je vedle opulentní výbavy možnost výrazných daňových úlev v některých zemích EU. Z pohledu řidiče nedělá Audi nic hůř, snad s výjimkou jednorázové akcelerace na plný plyn. Jeho hnací agregát plynule reaguje na změny zatížení, podvozek je o něco málo agilnější a ovládací rozhraní na palubě promyšlenější. Nicméně. Neděláme to často, abychom v duelu dvou konkurenčních aut opěvovali model třetí, ale dnes trošku popustíme uzdu vrozené jízlivosti a za vítěze srovnávacího testu Audi A8 a Lexusu LS kontumačně vyhlásíme nepřítomný Mercedes třídy S. Nová generace soupeřů na starého mazáka ze Stuttgartu zatím nestačí.
[wpsm_comparison_table id="695" class=""]