K polovině dekády chce BMW prodávat dva miliony elektromobilů ročně. Přibližně v té době také představí novou generaci vozů „Neue Klasse“ s větším důrazem na udržitelnost a recyklaci. I na konci desetiletí by měl ale každý druhý nově prodaný „bavorák“ stále mít pod kapotou spalovací motor. Své záměry a plány poodhalila skupina BMW tento týden na výroční tiskové konferenci.
Nejkonkrétnější rysy má mezi oznámenými novinkami elektrický sedan i4. Produkční nástupce stejnojmenného konceptu nestojí na specifické platformě – na rozdíl od mnoha konkurenčních elektromobilů. Bude využívat technický základ společný s řadami 3 a 4, což umožní společnou výrobu všech tří modelů v domovském závodě BMW. Automobilka se už dříve nechala slyšet, že toto řešení považuje za operativnější a efektivnější než strategii specifických modelů vyráběných v samostatných továrnách:
Na technické podrobnosti jsou zveřejněné informace o i4 skoupé. Čtyřdveřový vůz s typem karoserie, který BMW nazývá „gran coupé“, nabídne výkon až 390 kW (530 k), zrychlení 0-100 km/h za čtyři sekundy a dojezd až 590 km. Podobně jako jiné značky bude firma vyrábět několik variant. Jejich počet a parametry však zatím neupřesnila. Nejbližší konkurent v podobě Tesly Model 3 Performance udává akceleraci 0-100 km/h za 3,3 s a homologovaný dojezd 567 km.
Na trhu by se měl model i4 objevit ještě v průběhu letošního roku. Bude tak následovat dříve odhalené elektrické luxusní SUV iX jako druhý koncepčně moderní elektromobil značky. (BMW iX3 považujeme v tomto směru za technický kompromis.) Automobilka přitom patřila k průkopníkům elektrifikace. Už před deseti lety představila odvážně koncipovaný vůz BMW i3 s originálním designem a interiérem z udržitelných materiálů. V následujícím období na něj však nijak nenavázala a její představitelé se vyjadřovali k elektrifikaci aut spíše zdrženlivě. Ani teď nechce BMW vsadit na elektrickou kartu úplně vše.
Zatímco Jaguar či Volvo plánují prodávat na konci desetiletí už jen elektromobily, záměry Mnichovských jsou střízlivější. „Na základě současných předpovědí lze čekat, že do roku 2030 budou čistě elektrická vozidla představovat nejméně 50 procent prodejů BMW Group,“ uvádí společnost v oficiálním komuniké. Správně přitom dodává, že „výsledný podíl se pravděpodobně bude na jednotlivých trzích výrazně lišit“. Nejvyšší bude patrně v Evropské unii, jejíž stávající a zejména připravovaná legislativní opatření pozici spalovacích motorů výrazně ztěžují. Na začátku loňského roku firma uvedla, že spalovací motory hodlá vyrábět nejméně do roku 2050.
Čistě elektrická značka se stane pouze z Mini, ale také až na konci desetiletí. Podíl Mini na celkových prodejních objemech přitom není zásadní. V roce 2020 se těchto stylových vozů prodalo 292 tisíc, zatímco odbyt samotné značky BMW se přehoupl těsně nad dvoumilionovou hranici.
Nejzelenější díky recyklaci
K odkazu průkopnického i3 se společnost vrátí od roku 2025. Tehdy má přijít zcela nová generace aut „Neue Klasse“ (nová třída). Podle automobilky se má vyznačovat „zcela nově definovanou IT a softwarovou architekturou, novou generací výkonných elektrických pohonů a baterií a radikálně novým přístupem k udržitelnosti v průběhu celého životního cyklu“. Vozy mají být vyráběny s výrazně vyšším podílem recyklované oceli, plastu nebo hliníku. „Chceme zajistit, aby ‚nejzelenější elektromobil‘ na trhu vyrábělo BMW,“ uvedl předseda představenstva BMW Oliver Zipse. Firma dokonce hovoří o „cirkulární ekonomice“ s tím, že podrobnosti vysvětlí letos na podzim.
BMW také zjevně stále věří vodíku. V souvislosti s Neue Klasse zmiňuje, že „do budoucna hraje také velmi důležitou roli elektrické hnací ústrojí využívající vodíkový palivový článek“. To je vzhledem k převládajícímu pesimismu vůči této technologii prohlášení sice stručné, ale poměrně zásadní. (Zvýraznění provedla redakce.)
Zajímavých novinek se příznivci a zákazníci značky dočkají v kratším horizontu. Spolu s modelem iX přijde na trh nová generace palubního rozhraní iDrive s operačním systémem 8. Jejich nejviditelnějším znakem se stane prohnutý, k řidiči natočený displej. Automobilka počítá primárně s hlasovým a dotykovým ovládáním. Z pohyblivého ovladače iDrive mezi sedadly se stane dotyková plocha s „extrémně stylovým“ skleněným povrchem.
Nový iDrive i operační systém 8 si postupně najdou cestu i do dalších modelů. BMW Group nicméně počítá s dalším rozvíjením digitálních a online funkcí také ve stávajících vozech. Do konce roku 2021 bude mít největší flotilu vozidel schopných bezdrátové aktualizace na světě. Má čítat dva miliony aut. Už loni na podzim přitom automobilka bez většího zájmu médií uskutečnila masový bezdrátový update, když nainstalovala novou verzi operačního systému do 750 tisíc aut. Zákazníci tak získali mimo jiné možnost zobrazovat navigační pokyny mobilních aplikací přímo v průhledovém displeji před řidičem, což do té chvíle nikdo na trhu nabídnout neuměl.